RLS - Restless Legs Syndrom

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
Mia
Posts: 187
Joined: Tue 2. Dec 2008 19:31

RLS - Restless Legs Syndrom

Post by Mia »

Er der nogle, der har erfaringer med ovenstående sygdom?

Og gerne om der er noget behandling, der virker.

Min kæreste lider desværre meget af det, og det er så slemt at det ødelægger hans nattesøvn. Når han endelig falder i søvn, vågner han og skal op og gå, for at få benene til at falde bare lidt til ro.

Lægen har ordineret parkinson-piller, men bivirkningerne er enorme. Sådan noget med 1 ud af 10 mister livslysten, appetitten, får spasmer osv. Og så må han ikke se tv eller bruge computer 2 timer før han skal sove.

Vi har prøvet alm. massage, zoneterapi og kraniosakral. Men uden det store held.
Ligeledes har han spist jerntilskud, men det gav heller ikke en effekt.

Tænker at sæste skridt er så akupuntur og laserbehandling.

Alle råd modtages med glæde.
User avatar
mathea
Posts: 279
Joined: Wed 23. Dec 2009 16:13

Re: RLS - Restless Legs Syndrom

Post by mathea »

Hvad med tilskud af B12? Det kan i hvert fald ikke skade at høre lægen om en B12 kur, det kan gives som injektioner - så virker det hurtigere end piller.....så vidt jeg kan læse er folinsyre også på listen over ting der kan hjælpe...
"100% of the Shot's You Don't Take Don't Go In"
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: RLS - Restless Legs Syndrom

Post by HHansen »

Erfaringer - masser! Behandling? Endnu ikke noget der virker rigtig godt.

Jeg lider selv af det i relativt svær grad.

Kan sjældendt sidde stille om aftenen :tommelned:

Om natten plejede det at være PLMD (periodic limp movement disorder) der plagede mig - det er noget med et spjæt i et ben hvert 15. sekund - dette indtræffer når jeg sover og jeg mærker det som sådan ikke, men det forhindrer den dybe søvn :traet:
Og min sovepartner bliver forstyrret..

Nå, men efter jeg har fået ny seng - en tempur madras af memoryskum - så sover jeg bedre og dybere. Vi VED ikke om jeg spjætter mere, han opdager det ikke og jeg sover bare :linski:
Synes også selv at det hjælper på uroen - jeg kan have masser af uro lige inden jeg går i seng - men når jeg ligger derinde er det væk!

Derudover har jeg ofte overvejet at gå til lægen - men har også kun hørt om parkinson medicin som eneste gode behandling - og der synes jeg også at de mulige bivirkninger er værre...

Chokolade har en god effekt for mig. :jeanie:
Men om det skyldes at jeg rejser mig for at hente det, eller om der er noget godt i chokoladen - det ved jeg ikke... men aftener med svær uro der har jeg ihvertfald ofte oplevet bedring efter indtag af chokolade.

Jeg har vist engang skrevet et indlæg her på strigler om det også...
Her: http://www.strigler.dk/viewtopic.php?f=9&t=6242&hilit=plmd

Men der var heller ingen råd der hjalp mig.

Det er en træls lidelse! :tommelned:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
Anja
Posts: 4457
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:34

Re: RLS - Restless Legs Syndrom

Post by Anja »

Dyrker han meget motion/ingen motion?

For lidt og for meget kan give urolige ben...
User avatar
Anja
Posts: 4457
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:34

Re: RLS - Restless Legs Syndrom

Post by Anja »

User avatar
Mia
Posts: 187
Joined: Tue 2. Dec 2008 19:31

Re: RLS - Restless Legs Syndrom

Post by Mia »

Tak for input :-)

Motion dyrker han ikke det store af, som regel kan jeg lokke ham med engang imellem, når jeg selv er ude og løbe, men det bliver desværre ikke til det store lige nu - prøvede lige at flytte 700 kg med mit højre knæ - dårlig idé :brok:
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Re: RLS - Restless Legs Syndrom

Post by KatieKat »

Jeg led af det rigtig meget mens jeg var på antidepressiver. Jeg får det stadig i perioder.

For mig virker det nogengange at hæve fodenden af sengen omkring 10 cm så jeg i virkeligheden sover lidt ned af bakke. Jeg mærker ikke at sengen hælder, men der er langt mere ro på mine ben på den måde.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: RLS - Restless Legs Syndrom

Post by annetteB »

enig i den med den hævede fodende på sengen. Det virker osse tit!
Men faktisk har jeg slet ikke haft restless legs siden jeg begyndte at få Bvitaminer som injektioner - gad vide?
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Re: RLS - Restless Legs Syndrom

Post by KatieKat »

Mit er faktisk også blevet mærkbart mindre efter jeg er begyndt at få B12..
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
Mia
Posts: 187
Joined: Tue 2. Dec 2008 19:31

Re: RLS - Restless Legs Syndrom

Post by Mia »

Jeg skal vist med det samme ud og købe nogle B- og B12-vitaminer...Og krydser fingre for det kan gøre en forskel, og så prøver vi igen med hævet fodende.

Tak, :elsk: og kom endelig med flere :-)
Post Reply