Øko er dårlig kvalitet?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Øko er dårlig kvalitet?

Post by aribeth »

folk der køber buræg er fjolser... ja sorry hvis jeg træder på nogens (forhåbentlig) dårlige samvittighed... men det mener jeg de er...
Raxacoricofallapatorius
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Re: Øko er dårlig kvalitet?

Post by Gry »

Pia wrote:
Gry Gressbakken wrote:men der findes jo altså alternativer hvor man godt kan gøre det godt, uden at dyrene skal mistrives, eller vade rundt i dagligstuen XD


Og heldigvis for det :-)

Bare man dog som forbruger kan erkende at man støtter, enten det ene, eller det andet når man handler.

Jeg KAN ikke forstå nogen køber buræg. F.eks.


Den er jeg skyldig i. Jeg er ikke stolt over det, men jeg er en af dem der ind i mellem køber buræg. Det lyder måske dumt, men hvis forskellen hedder 10 æg til 27 kr. eller 15 æg til 18 kr. så kan det godt mærkes i budgettet. Så ind i mellem køber jeg dem. Jeg køber dog helst økologiske frilands-et eller andet hedder de vidst, men hånden på hjertet, så har jeg ofte set mig selv været i økonomisk situation til at jeg har fravalgt det økologiske.

Kød er simpelthen for dyrt til at jeg overhoved kan overveje det i min verden. Jeg synes økologisk kød er rigtig dyrt. Jeg spiser dog sjældent kød med mindre det er som pålæg fordi jeg ikke kan spise så meget, så jeg ender meget ofte med at fravælge at lave "rigtig" mad
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Øko er dårlig kvalitet?

Post by Ane »

og at der er 25% ikke økomælk i økomælken er også noget sludder

Spørgsmål:
Jeg er blevet konfronteret med at der skulle være tilladt en hvis procentdel almindelig ikke-økologisk mælk, i den mælk der sælges som økologisk. Kan det virkeligt passe?

Svar:
Hej Kristian
Tak for din henvendelse.
Nej, det er ikke tilladt, at blande økologisk mælk med konventionel mælk og sælge det med et Ø-mærke.
Indholdet i Arla Harmonie® økologisk mælkekartoner er 100% økologisk mælk.
Måske tænker du på foderet? Det er nemlig tilladt, at en mindre procentdel af foderet til de økologiske køer er konventionelt. Arla stiller dog som krav til sine økologiske mælkeleverandører, at foderet til køerne skal være 100% økologisk.
Ha´ en god dag!
Med venlig hilsen
Arla Forum
Mette Lebeck
Forbrugerkonsulent



-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Øko er dårlig kvalitet?

Post by aribeth »

men HVORFOR købe æg hvis det er buræg man så bliver nødt til at købe?!
Raxacoricofallapatorius
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Re: Øko er dårlig kvalitet?

Post by Gry »

Erhm..nej?
Det er muligt jeg har fået noget forkert at vide, men der er forskel på ukorrekthed og løgn. Det er der i hvert fald i min verden *shrugs* Men fred være med det hvis du synes jeg er en løgner XD Det må du godt :P

Og ja jeg ved godt det er noget svineri der sker med burhøns, men jeg vælger ikke at fravælge mine æg. Jeg har bare erkendt at der er nogle punkter hvor jeg ind i mellem må gå på kompromis med hvad jeg synes skal være den perfekte verden. Og sådan er det jo.
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Øko er dårlig kvalitet?

Post by aribeth »

Fedest... ville du så også prikke hul på en sød lille kattekilling ind imellem hvis du så fik noget mad ud af det?


Jeg har en god ven der er mejerist... han fortæller at den mælk de tapper på hans mejeri sælges som konventionel mælk, men de aftager over 30% af deres mælk fra økobønder fordi de ikke kan få andet... så uha uha... dem der drikker konventionel mælk fordi de ikke vil have øko, de bliver NOGET så snydt :hhansen:
Raxacoricofallapatorius
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Øko er dårlig kvalitet?

Post by HHansen »

Det er godt jeg ikke drikker mælk!! Så skal jeg ikke tage stilling til øko eller ej...

Engang imellem køber jeg en liter minimælk til sovsen. Så køber jeg den billigste :ondgrin:
For det meste køber jeg æg hos en lokal bonde. Jeg aner ikke hvordan hans høns har det. Der går ikke så meget ude at man kan se dem ihvertfald....
Nogen gange køber jeg æg andre steder. Så kan jeg godt finde på at købe de billige.
Skyd mig bare :doed:

Jeg køber også både dyrt øko-kæle-lækker-ko kød og nogen gange billigt skod kød.
Jeg kan ikke engang smage forskel.

Det er min opfattelse at folk regner med at økodyr har det bedre. Jeg tror ikke det nødvendigvis er tilfældet. De får bare økologisk mad.
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
lonek
Posts: 314
Joined: Fri 7. Mar 2008 11:03

Re: Øko er dårlig kvalitet?

Post by lonek »

Øko... Jeg er ikke specielt tilhænger af at man skal købe økologisk. Man bør gøre, hvad man finder rigtigst. Helst ville jeg drømme om, at verden var et bedre sted - for både dyr, mennesker og planterne... Men så gik det ikke sådan, og jeg valgte i stedet at vælge dét, jeg synes bedst om. Etik, dyrevelfærd og økonomi.

:atengstedt:

Her, indenfor det sidste år, er min horisont jo blevet udvidet endnu engang - indenfor pasning af øko-æglæggende høns. Og fik jeg nævnt, jeg ikke er fanatisk tilhænger af at købe økologisk! Herinde er der mange, der har egne høns og dét vil jeg også en dag! For så slipper jeg for at tænke mere på, hvor dårligt de damer egentlig har det. Nogle vælger buræg, fordi et æg er et æg og de er billigst, andre strammer sig lidt an i dyrevelfærdens-tegn og køber æggene dyrere - skrabe-, frilands- eller økoæg. Når alt kommer til alt, er det jo et spørgsmål om landmanden (m/k) kan kigge sig selv i spejlet, når vedkommende går i seng og skal sove... Og som forbruger, ved vi ikke ret meget om, hvad der egentlig sker på gårdene rundt om. Pointen med min hønse-ægge-historie er, at jeg vil sq hellere spise æg fra burhøner end de øko-høns dér, hvor jeg arbejdede. -Hvis de havde det godt (princippet!!)

Jeg er vokset op med afdankede burhøner, som min mor hentede, når de ikke producerede nok mere... De fik et, i mine øjne, godt liv med madrester, ukrudt i indhegningen og mulighed for at være inde eller ude ect. Men jeg ved ikke ret meget om høns. Fik det her arbejde, da det passede ind i en masse planer og de kunne se fordelen i at jeg vidste 'et og andet, Niels' da jeg er uddannet Landmand... Godt i orden, mig af-sti af-sted på arbejde. Der gik ikke længe inden jeg blev trist af at komme og se på dyrene... Problemet her, var (muligvis er-) at hønsene er befængt med utøj. Noget klamt blodsugende kravl, der kun er på hønerne, når de er gået til ro om natten. Dette resulterer self i at hønsene ikke får sovet og hvilet sig, men ræser rundt i frustration over at blive bidt. Når det bliver lyst kravler blodmiderne af og skal selv hen og sove og fordøje, men hønerne er mega trætte og skal nu lægge æg - det er ligesom deres job.

Jaja, hvor slemt er det så lige - det er faktisk ret slemt, når de klamme bæster er eskaleret igennem 5 (!) år, hvor de gode øko-bønder ikke gør andet end at vaske staldene ned i vand én gang om året... Nårh ja, hønerne bliver jo skiftet, de har ikke en lang effektivitet...

Nye høns ind, de første 2-3 uger kommer der ingen æg, da de jo lige skal blive gamle nok og falde til. Seriøst efter ca 6 uger, hvor de nye høns kom, begynder de at have tydelige tegn på blodmangel, der er pludselige dødsfald og generelt er de pisse ring' at se på - de ligner lidt nogle afdankede burhøns i fjerdragten...

Det værste er nok, at disse bønder godt ved de har et problem, men det der med at kigge på sig selv, er fandme svært!! Der var konsulent inde over - han vidste godt, hvad han skulle have i timeløn! Og de kunne hurtigt finde ud af at det var opdrætteren, der var skurken. Han var jo tydeligvis ikke meget i staldene, så unghønerne blev jo sky og forvirrede ect.

Det var så mig, der påpegede at problemet nok var de her blodmider, som jeg efterhånden var overbevist om, der var i træværket i staldene... Jeg havde ret! Men det blev ikke bare sådan lige accepteret... :traet: Det holdt hårdt og til sidst sagde jeg op, da det blev helt galematias! Det er jo øko, så man kan jo ikke bare gå amok med giften... De havde tre stalde, alle med et utøjs-problem! Den ene (!) stald blev behandlet og skulle genbehandles efter et tidsinterval på x dage. Men så skulle de da lige have ferie! Så det blev udsat over 2 uger... -Det glemte de bare at fortælle de der blodmider, at de skulle sætte deres livscyklus i bero...

Det værste var nok, at de købte rigeligt ind, af det her behandlingsmiddel - som måtte bruges i øko-besætninger uden tilbageholdelse af æggene. Det blev bare ikke brugt - og jeg fatter ikke hvordan dét blev logik i deres hoveder!

Igennem de 5 år de havde haft besætningen, var foderforbruget steget og lå noget over 'gennemsnittet'. Deres æg var ikke specielt store. -Det var deres problem... Mente de. Når man gik i staldene, så man bare lige lidt mere... Hønerne var trætte og afkræftede, de var stressede og kæmpede for overlevelse. De havde blodmangel og en hale af dårligdomme, der prøvede at indhente dem dagligt (dårligt immunforsvar osv.) Og de havde så lige endnu 10 måneder at leve i, inden de blev til mink-foder... Men-men, hvad gør det når det er økologisk og de selv har mulighed for at gå ud og spise græs på markerne! -Er det nu jeg skal nævne, hvor få af de her øko-høner der faktisk kom ud og så dagslys og fik frisk luft i næbet...

Nårh ja, der er ingen tests af æg og kvalitet - Herfra var blommerne sjovt nok nærmest mere blege end hviderne i æggene, men de kom da vældigt på pakkeri og ud til forbrugerne -og bønderne fik penge i kassen til at holde forretningen igang. Hvis jeg nogensinde begynder at købe øko-æg fra Änglemark (coop) tror jeg faktisk jeg vil lære ét nummer udenad - bedriftskoden fra det hønseri... :ehj:


Idéen bag at købe økologi, er for nogle en idé om, at hvis man spiser godt og sundt og derved får et minimum af tilsætningsstoffer, e-numre, pencilinrester osv. osv. er man godt på vej til et bedre liv. Desværre er der nogle, der er mere fanatiske, som bliver hårdt ramt, hvis de køber æg fra min tidligere arbejdsgiver - da deres idéologi om at dyrene rundt om er mere end blot føde, og at de skal have et godt liv for at videregive et sundt produkt, uden stress og naturlige hormonrester - de falder lige i fælden, uden at vide det! Æggene er økologiske - men kampen er voldsom, for overlevelse inde i staldene...
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Øko er dårlig kvalitet?

Post by aribeth »

Jeg gider ikke skyde dig Helle... Men jeg synes du er et fjols de gange du køber buræg.
Raxacoricofallapatorius
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Re: Øko er dårlig kvalitet?

Post by Gry »

Ane: Det var altså det vi blev undervist i dengang. Som sagt kan det være der er ting der er ændret siden, men det var altså hvad vi fik at vide. At det så potentielt ikke forholder sig sådan mere eller at det var forkert, er jo kun godt XD

Ped: Det må du godt synes XD Jeg indrømmer det gerne. Jeg får det ikke skidt fordi vælger ikke at tænke på det. Jeg laver nogle andre valg.

Ari: Hvis det betød mad og var forskellen mellem mit helbred og et ideal. Ja bestemt. Nuttethedsfaktoren har ikke noget at sige dér. For mig går det helt sikkert op i kroner og øre. Det er ikke optimalt, men det er sådan det er.

HHansen: Jeg har det ligesom dig. Jeg drikker heller ikke mælk så det med mælk er ikke rigtigt noget jeg operere med i min verden. Kæresten bruger en sjat i sovs ind i mellem, og der køber han også det billigste. Når man køre på budget så er det bare sådan noget man gør jo. Jeg synes heller ikke jeg kan smage forskel. Jeg ville godt kunne påstå det, men det kan jeg faktisk ikke.
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
Post Reply