Øko er dårlig kvalitet?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Øko er dårlig kvalitet?

Post by misssophie »

jeg tror ikke der er nogen her der skal være alt for hellige når det gælder buræg,- hvem af os køber ikke brød eller andre produkter med æg i? -og det er næppe økoæg man propper i

-men vi vælger vel alle vore kampe med omhu...
Misssophie
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Øko er dårlig kvalitet?

Post by aribeth »

Det er klamt det der lone... Det er en bonde der er et fjols... Men manglende behandling for blodmider kan også forekomme i konventionelle stalde... Så altså... Det er vel ikke økologiens skyld at bonden er en idiot.
Raxacoricofallapatorius
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Re: Øko er dårlig kvalitet?

Post by Gry »

Lonek: Avs for en historie da :(

Nu hvor du siger det - ikke at det er helt det samme, men lidt samme boldgade - så husker jeg at jeg gik i fritidsklub hvor vi havde hønsegård og andegård. Vi endte med at få nedlagt begge dele fordi de der stakkels fjerkræ konstant havde utøj og det ikke var til at slippe af med. Dødsstødet kom så da der blev opdaget rotter under hønsegård og andegård. Så kom der skadedyrsbekæmper og gassede hele området, og vi fik aldrig høns og ænder igen derude.

Men de der hønselopper, de hoppede også på os mennesker, så der var ingen unger der havde den store motivation til at passe dem. Vi blev også ædt...og ja...vi var derude meget få timer på en dag, hvor hønsene har gået og "marineret" i det. De havde endda en stor hønsegård og kom netop ud og nippe græs, og ænderne havde stort bassin at hygge sig i. Det fungerede bare stadig ikke.
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
User avatar
lonek
Posts: 314
Joined: Fri 7. Mar 2008 11:03

Re: Øko er dårlig kvalitet?

Post by lonek »

Næh, det er ganske rigtigt. Den konventionelle bonde kan bare ikke gemme sig bag et flot (og dyrt) øko-mærke -og det gjorde de! Deres høner er jo økologiske! Og de syntes de gjorde alt rigtigt... Problemet var vist bare at kigge på sig selv og acceptere, hvordan det egentlig stod til... De tænkte meget over, hvad folk mon ville sige og gemte sig bag øko-skiltet...
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Øko er dårlig kvalitet?

Post by HHansen »

Er det en misforståelse at økologiske dyr nogen gange ikke får tiltrængt behandling - fordi de ikke MÅ behandles med forskellige stoffer hvis de skal være økologiske? Jeg har ihvertfald hørt at det er sådan... men jeg ved ikke om det er rigtigt... men jeg synes ikke det forekommer usandsynligt. Og det lyder til at LoneK's arbejdsgiver har gemt sig under dén undskyldning...
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: Øko er dårlig kvalitet?

Post by Felis »

Økologi er det største bluffnummer forbrugerne er blevet udsat for gennem mange år.

Det er ingen garanti at dyrene har det bedre end andre produktionsdyr.

Dyrenes foder behøver ikke være økologisk.

Der fuskes med medicinreglerne omkring økodyrene.

Økojuletræer er også sprøjtede.

Økokyllinger er i mange tilfælde smaskfyldte med multiresistente salmonellabakterier

Økologiske hudplejeprodukter behøver kun indeholde 1 % økologiske ingredienser for at måtte bruge betegnelsen økologisk.

Almindeligt mel bliver solgt som økologisk

Alle forarbejdede økoprodukter indeholder en vis procentdel ikkeøkologiske ingredienser, typisk fordi ingredienserne ikke forefindes økologiske

Der må lovligt bruges op til 50 forskellige tilsætningsstoffer i økologiske varer

Der fuskes med at kalde ikke-økologiske varer for økologiske (og selvfølgelig skal Arla melde ud at der selvfølgelig ikke blandes øko og ikkeøko-produkter)

Det er faktisk bevist, at det ikke er en smule sundere at leve af økovarer.

http://www.bt.dk/mad-og-vin/oekologi-go ... ke-sundere
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Øko er dårlig kvalitet?

Post by Ane »

arrhhh Felis..

De tjek der bliver lavet af økologiske producenter viser så vidt jeg ved at der er meget godt styr på tingene, og der er forskel på hvordan dyrene har det.. hvad man så betegner 'bedre' må man jo vurdere. Derudover er der nærmest ingen salmonella i danske kyllinger, øko eller ej.. hvad der sker i udlandet er lidt sværere at tjekke, men jeg tror nu ikke det er så galt som du påstår :-)

i øvrigt det der med at sprøjte.. - det er jo ikke selve det at spraye planter med noget der er farligt.. min økomoster (vinbonde) sprøjter til eksempel druerne med vand i visse tilfælde. Det handler jo om hvad der er i sprøjten :linski:

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Øko er dårlig kvalitet?

Post by aribeth »

Felis... Kom lige med bevis for de der påstande... Noget af det lyder lige så Kukuk som det Gry skrev tidligere... Så lidt håndgribeligt fakta ville være rart :linski: det lyder lige så rigtigt som at sige at konventionelle bønder er dyremishandlere...

Jeg synes det er underligt ageneralisere så kraftigt på alle slags landbrug... Men burhøns har jeg selv stadig til gode at opleve som noget det tilnærmelsesvist kan forsvares... Jeg kender en del landmænd både øko og konventionelt... Måske jeg skulle besøge dem snart og høre hvad de ved om det de laver, bare for at blive klogere...
Raxacoricofallapatorius
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Øko er dårlig kvalitet?

Post by aribeth »

Min telefon er fucked.. der mangler et halvt indlæg, gider ikke skrive igen håberi fatter det...
Raxacoricofallapatorius
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Øko er dårlig kvalitet?

Post by annetteB »

jeg tror det ville være meget svært at sælge en liter mælk hvis den ene deciliter i kartonen var lort


Dét tror jeg osse.
Jeg tror osse, at Gry må have opfattet oplysningen forkert i sin tid.
Der er immervæk forskel på en oplysning om, at 10% af mælken må være lort - og på at op til 10% af den leverede mælk kan have forhøjede bakterie/celle værdier.
Mælken bliver jo IKKE håndmalket ned i åbne spande, som dyrene så kan skide i osv - den bliver malket ud maskinelt efter aftørring af yvere, så ideen om en deciliter lort pr liter mælk er ikke bare fejlagtig, men totalt absurd.
:viben:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Post Reply