December

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: December

Post by LoneR »

I min verden er det helt normalt, at man taler om ting, debatterer og spørger til hinandens holdninger.
Så der er ikke noget sært ved, at jeg spørger - jeg spørger til alt muligt.
Jeg ville føle det meget mere underligt, hvis folk jeg omgås ikke ville "gide svare mig" - det ville vist være en social killer, i min verden.
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: December

Post by LoneR »

Og derfor generer det mig også, at jeg skal sige nej til kirkegang, istedet for at folk kunne sige, at de godt ved at jeg ikke vil med, men at de regner med at jeg så kommer bagefter.
Det generer mig, fordi jeg jeg fornemmer, at de bare ikke forstår det og jeg går da op i, hvad folk jeg omgås føler og tænker.
User avatar
stardancer
Posts: 525
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Re: December

Post by stardancer »

Så fik vi sgu købt alle julegaverne på nær 2 (den til Tobias store kusine og den til mig fra Jan & Tobias) :jeanie:

Lille kusine får en pakke med 5 littlest petshop figurer, Store kusine får et gavekort til Matas som vi køber næste gang vi er i Matas. Lille fætter får en rescuebil med udrykningslyd.

Tobias får en pakke med 3 bakugan og en med en wii nunchuck af os. Og så er der en pakke fra Julemanden med det wii-spil (Epic Mickey 2) han har skrevet til Julemanden at han ønsker sig :hhansen:

Så købte Jan også min fødselsdagsgave fra ham og Tobias og det ved jeg jo slet ikke hvad er før d. 23 :linski:
/Sofie
lenepp
Posts: 302
Joined: Sat 23. Oct 2010 13:31

Re: December

Post by lenepp »

Min søn blev døbt. Fordi det var utænkeligt andet for svigerforældrene/svigerfamilien. Selv var jeg stort set ikke til stede i kirken, for jeg er ikke medlem og finder ritualerne dybt mærkværdige, men helt harmløse og således lægger jeg gerne spædbarn, men ikke krop til dem. Familien deltog i hele seancen og prædiken lagde en god bund for samtalen til middagen, så sådan kan man også se på kirkens funktion.

Jeg synes det er super, hvis folkeskolen går fra kristendom til religion og er irriteret over den kristne indoktrinering, men synes omvendt det er fint, hvis institutionerne putter lidt Jesusviden i sønnen, for det får han ikke hjemmefra.

For nylig blev nogle bekendtes barn døbt. Det var en super oplevelse, for de er missionske og så fik man set hvordan sådan nogen gør det. Hold da op - tror ikke de fik solgt konceptet til os udefra, men interessant var det. Og sønnen var med, så han fik også set hvor syngende glad man åbenbart bliver, når man er ven med Jesus. Det tror jeg ikke han tog skade af ;-)

Lenepp
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: December

Post by Godzilla »

Jeg er ikke kristen og ikke medlem af folkekirken. Jeg er heller ikke konfirmeret fordi jeg ikke ville, hvilket var ret sjældent dengang i 1968. Oprøret havde ikke rigtig manifesteret sig endnu.

Jeg synes nu at det er fint at man ved noget om kirken osv. for at forstå vores kultur. I min verden ville det være ok hvis man også tog børnehavebørnene med i synagogen og moskeen og hvad man ellers kan støve op af religiøse huse rundt omkring. Det bliver nemt sådan noget mystificerende "deres ritualer er mere skøre end vores, derfor er de forkerte og underlige" når det bare er nogle mennesker der tér sig fordi de mener at det er vigtigt. Om folk ligger med røven i vejret og mumler, eller om de hælder vand på spædbørn og æder menneskekød og drikker blod er vel egentlig lige aparte adfærd. Så ungerne kan lige så godt opleve den side af menneskeheden som alle de andre mærkværdigheder folk render og beskæftiger sig med.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: December

Post by LoneR »

Det er ret sjovt, når folk begynder at medgive, at vi godt kan være andet, end kirke-kristne, så starter også denneher: jamen-så-skal-vi-osse-huske-hele-den-danske-kultur-hvor-kristendommen-er-så-vigtig.
Primært som om vi andre er nogle historieløse idioter.
Det sjove består jo så egentlig i, at vi kender dansk historie ca 6.000 år tilbage, og har kvalificerede gisninger om endnu 10.000 år. Heraf har kristendommen fyldt 1.000 år. Men ikke den kristendom vi kender idag, næh nej. en helt anden slags. Den nuværende kristendom er ikke særlig gammel i det store historiefyldte perspektiv.
Men hvor mange danskere gider sætte sig ind i det? Hvormange danskere kender deres statsreligions historie?
Nærmest ingen, meget få ihvertfald.
Og så bavlet om, at dansk kultur er kristen kultur - jamen herre jøsses da (hvem ved så hvad "jøsses" egentlig betyder?), sikke da noget mageløst sludder.
"Dansk lov er kristen lov" - vel er det da ej. Læs de gamle danske landskabslove, før du udtaler dig. Og når du så har læst dem, læs så deres baggrundshistorie og deres grundkilder, hvori det ses, kan jeg lige røbe, fordi JEG faktisk har studeret dem (som i "læst historie"), mange af grundideerne stammer jo fra det førkristne.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: December

Post by 99E »

LoneR wrote:Det er ret sjovt, når folk begynder at medgive, at vi godt kan være andet, end kirke-kristne, så starter også denneher: jamen-så-skal-vi-osse-huske-hele-den-danske-kultur-hvor-kristendommen-er-så-vigtig.
Primært som om vi andre er nogle historieløse idioter.
Det sjove består jo så egentlig i, at vi kender dansk historie ca 6.000 år tilbage, og har kvalificerede gisninger om endnu 10.000 år. Heraf har kristendommen fyldt 1.000 år. Men ikke den kristendom vi kender idag, næh nej. en helt anden slags. Den nuværende kristendom er ikke særlig gammel i det store historiefyldte perspektiv.
Men hvor mange danskere gider sætte sig ind i det? Hvormange danskere kender deres statsreligions historie?

Nærmest ingen, meget få ihvertfald.
Og så bavlet om, at dansk kultur er kristen kultur - jamen herre jøsses da (hvem ved så hvad "jøsses" egentlig betyder?), sikke da noget mageløst sludder.
"Dansk lov er kristen lov" - vel er det da ej. Læs de gamle danske landskabslove, før du udtaler dig. Og når du så har læst dem, læs så deres baggrundshistorie og deres grundkilder, hvori det ses, kan jeg lige røbe, fordi JEG faktisk har studeret dem (som i "læst historie"), mange af grundideerne stammer jo fra det førkristne.


Lige nu elsker jeg dig lidt, Lone. :elsk:
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: December

Post by LoneR »

Glemte lige pointen: den nuværende danske lov bygger på de gamle landskabslove, hvoraf de fleste er før skriftlig tid aka førkristne. Mest direkte baserer de på Jyske Lov fra ca 1270, som næsten er en direkte afskrift af en tysk lov.
Landskabslovene blev skrevet ned i 1100-1200 tallet, før de var de mundtligt overleveret ( i Danernes rige altså!), og blev grundigt inspireret af de tyske love.
Og derefter kan vi begynde at tale om KØDSTADSLOVE, som er en hel historie for sig - men som også afspejler sig i den nuværende danske lovgivning. De fleste af dem er iøvrigt også tyske afskrifter tillempet danske forhold. Og igen stammer de fra førkristen tid.
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: December

Post by LoneR »

99E wrote:
LoneR wrote:Det er ret sjovt, når folk begynder at medgive, at vi godt kan være andet, end kirke-kristne, så starter også denneher: jamen-så-skal-vi-osse-huske-hele-den-danske-kultur-hvor-kristendommen-er-så-vigtig.
Primært som om vi andre er nogle historieløse idioter.
Det sjove består jo så egentlig i, at vi kender dansk historie ca 6.000 år tilbage, og har kvalificerede gisninger om endnu 10.000 år. Heraf har kristendommen fyldt 1.000 år. Men ikke den kristendom vi kender idag, næh nej. en helt anden slags. Den nuværende kristendom er ikke særlig gammel i det store historiefyldte perspektiv.
Men hvor mange danskere gider sætte sig ind i det? Hvormange danskere kender deres statsreligions historie?

Nærmest ingen, meget få ihvertfald.
Og så bavlet om, at dansk kultur er kristen kultur - jamen herre jøsses da (hvem ved så hvad "jøsses" egentlig betyder?), sikke da noget mageløst sludder.
"Dansk lov er kristen lov" - vel er det da ej. Læs de gamle danske landskabslove, før du udtaler dig. Og når du så har læst dem, læs så deres baggrundshistorie og deres grundkilder, hvori det ses, kan jeg lige røbe, fordi JEG faktisk har studeret dem (som i "læst historie"), mange af grundideerne stammer jo fra det førkristne.


Lige nu elsker jeg dig lidt, Lone. :elsk:


Ok,. men så har jeg vel lidt kredit næste gang du hader mig :linski: :askepot: :lea:
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: December

Post by 99E »

LoneR wrote:Ok,. men så har jeg vel lidt kredit næste gang du hader mig :linski: :askepot: :lea:

Præcis! :jeanie:
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply