Januar

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: Januar

Post by Pia »

HHansen, jeg render stadig til undersøgelser, men ja, de fandt nogle klemte nerver i nakken :-)

Louise: Ang. det der med at låne til pony, personligt ville jeg ikke gøre det. Mon ikke den 'perfekte hest' også kommer til salg til sommer? Måske bare i en anden indpakning :linski:

Og så tænker jeg endnu en unghest, måske ikke er det du står og har brug for? Uanset hvor sød og rolig den er nu, så er en nervøs rytter og en ung hest måske ikke den bedste kombi.

Bare mine tanker om det projekt :-)

Tillykke med kørekortet til sønnen, Udlandet.
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Januar

Post by aribeth »

Tillykke Udlandet!

Og jeg tænker lidt det samme som Pia mht alderen på den der hest... nytilredet og det der... måske ikke den bedste kombi selvom den er åh så sød... (hvad er der galt med ponyer på den anden side af 10 år ?! )
Raxacoricofallapatorius
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Januar

Post by annetteB »

SKAL SKAL være rask til fredag, vi skal til Kbh og se/høre teaterkoncerten Hey Jude - Det glæder jeg mig meget til.

Ih, det kan jeg vel nok godt forstå!!
Selvfølgelig bliver du rask - om ikke andet så af at høre musikken!
:elsk:

Jeg har fået en cykel forærende idag.
Folk er søde.
:elsk:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Mia
Posts: 187
Joined: Tue 2. Dec 2008 19:31

Re: Januar

Post by Mia »

Frieser9460 wrote:Hvad synes du så om "Life of Pi", Mia? Jeg så den sammen med kæresten mellem jul og nytår, og personligt var jeg vild med den... den var SÅ flot og meget stemningsfuld


Jeg synes den var rigtig flot, det havde jeg også forventet. Og jeg ELSKER at kigge på "vilde" dyr, og jeg besøger også alverdens zoo'er selvom jeg ikke altid synes dyrene har de bedste vilkår. Men jeg er helt fortryllede af dem.

Historien i den synes jeg også var fin nok.

Jeg har malet med tavlemaling i køkkenet i dag, sådan lidt ud for linjerne. Er lidt spændt på resultatet.
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Januar

Post by Frieser9460 »

Som sagt vil jeg ikke låne til ponyen. Kan jeg ikke finde pengene på en anden måde, så må jeg bare acceptere, at sådan er det... og håbe på, at det på et eller andet tidspunkt lykkes mig at slå den ud af hovedet igen. Jeg må prøve at tro på, at hvis det er den pony, som skal være min, så sker der også et eller andet, så det kan lykkes. Sådan noget karma-halløj, eller hvad pokker man nu skal kalde det... eller noget...

Angående hans alder... så er han 5 år gammel (bliver 6 år i år) og ikke nytilredet. Det står ikke nogen steder, men ud fra beskrivelsen af, hvad han kan, vil jeg tro, han er tilredet som 3 års, som de fleste andre heste og ponyer bliver. Og han rides bidløst både på bane og i skoven af både voksne og børn (også alene) + han har været igang med noget tilkørsel. Så vidt, jeg kan snuse mig frem til uden at spørge på ham direkte (jeg vil jo ikke være en af de der trælse useriøse købere, selv om det kribler for at stille en hel masse spørgsmål), så er han importeret fra England og har i DK kun haft én ejer indtil nu.

Så lige netop alderen bekymrer mig ikke. Jeg skal bare ikke ud i alt det der med at tilride selv osv. igen... og så skal ponyen være sød, rolig og stabil. Alderen er lidt mindre vigtig. Men jo ældre den er, og jo flere steder den har været i sit liv, jo større sandsynlighed er der vel alt andet lige også for diverse skavanker i form af muskelspændinger, stivhed, osv., for at hesten kan have haft nogle dårlige oplevelser, som præger den i den ene eller anden grad?

Jeg synes i hvert fald, jeg har oplevet mange, som har købt ældre heste og i nogle tilfælde fået nogle mindre behagelige overraskelser, fordi hesten har haft nogle problemer/skavanker enten adfærdsmæssigt eller fysisk, som sælger liiiiige havde glemt at gøre opmærksom på i farten, og som først dukker op senere...

Og i øvrigt er alder jo heller ikke nødvendigvis lig med mere stabil, cool, rolig osv. - det kommer vel fuldstændig an på hesten?

Jeg skal ikke have en helt "grøn" unghest; der har jeg så rigeligt i Stuntman, og alt det der med tilridning osv. skal være i orden, så jeg kan prøve ponyen grundigt af, inden jeg køber den. Og dem der advarede mig i sin tid må gerne sige: "Hvad sagde jeg!" :linski: Nogle gange skal jeg bare have det på den hårde måde, desværre... Men jeg ville heller ikke være betænkelig ved en hest på 5-6 år, hvis den ellers på alle andre fronter lever op til mine ønsker og behov. Omvendt ville jeg heller ikke afvise en ældre pony (men altså ikke ret meget ældre end 10 år - der skal jo også være nogle år tilbage i den stadigvæk), hvis den ellers kan tjekkes i orden og opfylder mine ønsker og behov.

****

Mia, dejligt at du også syntes om Life of Pi. :-) Ja, vilde dyr er dejlige at kigge på. Det er også noget, jeg holder meget af.
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Januar

Post by 99E »

Det der med "år tilbage i den"...
Der er jo ingen garantier.
Men Sorcha er 22, og sidst jeg tjekkede med Dorthe, var der ikke meget "gammel, affældig og træt pony" over det.

Der kan være visse fordele ved en gammel hest med "kort" holdbarhed (5 år eller mindre).
En kortvarig, men GODGODGOD oplevelse, er meget værd.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: Januar

Post by LoneR »

De to første ponyer jeg købte til mine unger var hhv. 10 og 16 år gamle - og dem havde vi så i 15 år. Iøvrigt er det løgn, jeg havde købt én før - 4 år gammel, nytilredet osv og al det der - det gik sgu ikke.
Ponyen på 10 var en tidligere konkurrencepony, stiv som et bræt, løb når man tog i tøjlen på tur og umulig at standse, araberblanding med temperament, men til gengæld kunne han alle dressurøvelser, sprang fantastisk, var 200% trafiksikker og en engel i stalden (da han lige var holdt op med at bide), og så led han (viste det sig) af forfangenhed.
Al dette vidste vi ikke helt ved købet, kun stivheden, og altsammen blev "helbredt" ved træning, tålmodighed og flere års bidløs ridning. Min ældste datter tog mange tørne med ham, men alt i alt var han en god pony, som bare havde været behandlet dårligt - så alle mine unger kunne ride ham, de mindste arvede ham efter de to store.
Den 16 årige var pilskæv, angst for tæpper, plasticposer, lyde, longer, piske, sporer, ting der kildede, og hurtige bevægelser - men kunne også alt, trafiksikker, sprang fantastisk - ham købte jeg til mine yngste børn, som da var 3,5 og 7 år gamle - og dem lærte han så at ride og passe en pony - og blev den bedste pony man kunne tænke sig, for grundlæggende var han også en god pony, der bare var redet dårligt.
Mine unger kunne ride allevegne på de to - de kunne ride med og uden sadel, forlæns, baglæns, starte stævner, stubmarksfræs, skovture - alting, min ene datter red endda op og hentede sin lillesøster ved skolen, og så red de to hjem på den 16 årige (uden at fortælle mig det ganske vist...).
Sådan et par heste har vi også haft - og pointen er, at man sagtens kan købe en ældre fejlredet hest eller pony og få verdens bedste ridedyr ud af det - bare man behandler dem som de har behov for. Har de lært de grundlæggende ting på en rimelig måde, så kan man komme rigtig langt, hvis man tænker over hvad man gør - men til gengæld kan man bare starte med at ride og arbejde med dem - i modsætning til unge og nytilredne heste/ponyer.

Til gengæld vil jeg gerne købe en aflagt, gammel,. aflægs ting af et ridedyr, hvis der er nogen der har sådan én til salg - den skal være stabil og sød og næsten gratis
hhansen: - og så skal den have blis og stjerne :jeanie: og være en stjerne alene på ture.
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Januar

Post by Lena »

Louise, jeg kunne godt blive lidt bekymret over at han er tilredet som 3 års, når jeg ved at Fellponyen først er fuldt udvokset som 7-8 års..... Men det er der jo også mange holdninger til.....
Ham jeg skal have sammen med UNIK er 5 år og ikke tilredet endnu..... Men vi skal nok nå det...

Jeg er sikker på at der nok skal komme enten en Fell eller en Isbuk der passer til dig.......
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Januar

Post by misssophie »

nogen herinde der har erfaring med minilæssere???

-hvilke mærker er gode,- hvilke er ikke osv
Misssophie
User avatar
Glory
Posts: 1472
Joined: Sun 9. Jul 2006 11:36

Re: Januar

Post by Glory »

Sikke en dejlig hund misssophie! :elsk:
God, grant me the serenity to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to hide the bodies of the people I had to kill because they annoyed me.
Post Reply