![ehh :plop:](./images/smilies/shok.gif)
Sætter mig på hænderne igen, jeg HAR ikke tid!
lenepp wrote:Jeg fatter ikke hvorfor lærerne krampagtigt fastholder retten til selv at betale for hjemmekontor, hvis det er så belastende, som det fremstilles. Og hvorfor vil I ikke arbejde 8-16, hvis det piner jer så meget at skulle lave lektier om aftenen?
lenepp wrote:Fed argumentation - du er dum.
De vil have fjernet arbejdstidsaftalen HELT.
Dvs. ingen varslingsbestemmelser, ingen overtidsopgørelse eller -betaling, ingen fast arbejdstid, ingen garanti for, man ikke skal undervise 37 timer om ugen...
Ingen "garanti" for, der er tid til at løse de opgaver, man bliver pålagt
lenepp wrote:De vil have fjernet arbejdstidsaftalen HELT.
Dvs. ingen varslingsbestemmelser, ingen overtidsopgørelse eller -betaling, ingen fast arbejdstid, ingen garanti for, man ikke skal undervise 37 timer om ugen...
Ingen "garanti" for, der er tid til at løse de opgaver, man bliver pålagt
Har I garanti for at der er tid nu? Nej. I gør arbejdet til I synes det er ok eller godt eller til at leve med, alt efter hvem I er. Hvorfor skulle det blive anderledes i fremtiden? I møder på skolen 8 timer dagligt og gør hvad der er muligt at gøre på den tid, der er til rådighed. Det er sådan arbejdsdagen er for langt de fleste.
I, der er fungerende lærere i dag, glemmer også alle de, der ikke kunne leve med det grænseløse arbejde og derfor er ude af erhvervet. Måske, tænk måske, ville det faktisk give bedre forhold med fast mødetid og så fri, når I kommer hjem. I vil som sagt fastholde en akkord fremfor at arbejde som det I er - månedslønnede og det er sgu sært - eller nemt at forstå, hvis akkorden er god, så det er den vel?
99E wrote:De vil have fjernet arbejdstidsaftalen HELT.
Dvs. ingen varslingsbestemmelser, ingen overtidsopgørelse eller -betaling, ingen fast arbejdstid, ingen garanti for, man ikke skal undervise 37 timer om ugen...
KL’s krav til nye
arbejdstidsregler
A
rbejdstidsreglerne
skal
ikke skal definere, hvor meget arbejdstid der bruges til bestemte
arbejdsopgaver.
KL ønsker, at fordelingen af arbejdsopgaver på den enkelte skole
skal ske
efter dialog mellem
ledelse og lærere, ligesom på andre arbejdspladser.
KL har
rejst krav om, at den særlige reduktion i arbejdstiden for lærere på 60 år og derover
ophæves.
KL har
ikke rejst et krav om ”fuld ledelsesret”. Men KL vil med sit krav opnå øget adgang for
kommunerne til at prioritere ressourcerne i folkeskolen, fremfor at
Danmarks Lærerforening
skal
have ret til at aftale med kommunerne, hvordan ressourcerne anvendes. Ing
en andre fagforeninger
har et sådant privilegium.
KL ønsker, at der skal være ledelsesret på skolerne ligesom på alle andre arbejdspladser.
KL’s
model for
nye arbejdstidsregler
Reglerne sætter den ydre ramme om arbejdstiden, og giver kompensation, hvis
man har
overarbejde eller arbejder på skæve og ubekvemme tidspunkter. Reglerne tager desuden på en
række punkter højde for, at der gælder særlige vilkår for undervisningsområd
et.
A
rbejdstiden udgør 1924 timer årligt for fuldtidsansatte, inkl. søgnehelligda
ge og ferie. Det svarer
til en gennemsnitlig ugentlig arbejdstid på 37 timer (52 uger x 37 timer)
Der er taget højde for, at det er
et undervisningsområde
, så i folkeskolen er normperioden et
skoleår, som regnes fra 1. august til 31. juli det efterfølgende
år. Dette mulig
gør, at lærerne kan
anvende
mere arbejdstid, når børnene er i skole, og omvendt nyde fleksibiliteten ved at arbejde
mindre, når børnene fx holder efterårsferie og vinterferie
.
Der er taget højde for, at det skal være muligt at tage på lejrs
koler med eleverne og gennemføre
udtræksprøver ved folkeskolens afgangsprøver på samme vilkår som i dag
.
Herudover ligner arbejdstidsaftalen det, som alle andre medarbejdergrupper har. Det vil sige, at
der i KL’s forslag er regler for overarbejde, afspadse
ring, at der gives tillæg for arbejde på skæve og
ubekvemme tidspunkter, afholdelse af ferie etc.
De konkrete arbejdstidsbestemmelser suppleres med en række øvrige rettigheder til lærere
svarende til andre ansatte, bl.a. vilkår efter ferieaftalen, aftale o
m seniordage, MED/TR
-
aftale,
barselsaftalen og andre generelle aftaler.
Arbejdstidsreglerne skal ikke skal definere, hvor meget arbejdstid der bruges til bestemte arbejdsopgaver.
KL ønsker, at fordelingen af arbejdsopgaver på den enkelte skole skal ske efter dialog mellem ledelse og lærere, ligesom på andre arbejdspladser.
KL har rejst krav om, at den særlige reduktion i arbejdstiden for lærere på 60 år og derover ophæves.
KL ønsker, at der skal være ledelsesret på skolerne ligesom på alle andre arbejdspladser.
Reglerne sætter den ydre ramme om arbejdstiden, og giver kompensation, hvis man har overarbejde eller arbejder på skæve og ubekvemme tidspunkter. Reglerne tager desuden på en række punkter højde for, at der gælder særlige vilkår for undervisningsområdet.
- Arbejdstiden udgør 1924 timer årligt for fuldtidsansatte, inkl. søgnehelligdage og ferie. Det svarer til en gennemsnitlig ugentlig arbejdstid på 37 timer (52 uger x 37 timer)
- Der er taget højde for, at det er et undervisningsområde, så i folkeskolen er normperioden et skoleår, som regnes fra 1. august til 31. juli det efterfølgende år. Dette muliggør, at lærerne kan anvende mere arbejdstid, når børnene er i skole, og omvendt nyde fleksibiliteten ved at arbejde mindre, når børnene fx holder efterårsferie og vinterferie.
Intunia wrote:Det synes jeg da, at lærere og skoleledere skal finde ud af. Som jeg læser det, sættes der lige meget tid af til at forberede en idrætstime, som en dansktime!. Det virker ret ufleksibelt.
Intunia wrote: Som jeg læser det, sættes der lige meget tid af til at forberede en idrætstime, som en dansktime!. Det virker ret ufleksibelt.