misbrug

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

misbrug

Post by MinnaN »

Kære June, jeg har bare lyst til at give dig det største, varmeste bjørneknus, som der gerne må deles ud af til dine dejlige unger.

Kan du nøjes med et cyber et i stedet? :kindkys:
Sympati og indlevelse fra min side er der i spandevis. :kindkys:
*hvor er den knusesmiley henne???*
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

misbrug

Post by Lone Beck »

Åh, for pokker, hvor må det være bittert :ked:

Det er sejt at du er afklaret og lettet - og klar til at rykke videre i livet :ok:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

misbrug

Post by Godzilla »

[quote:678788b9de]Jeg har hele tiden troet på (naiv er man jo Ehj) at den mand jeg forelskede mig i 10 år tidligere, han stadigt var derinde bagved den fordrukne ustabile forløgne usling som nu havde indtaget hans krop og hans hjerne..[/quote:678788b9de]

June, det er præcis hvad der sker. Hvis du en dag vil læse noget som beskriver processen virkelig godt, så prøv: "Den Addiktive Personlighed" af Craig Nakken. Den kan evt. lånes af mig.

[quote:678788b9de]Og jeg er mere og mere overbevist om at dem der kommer ud på den anden side, de kun kan holde skansen ved at være totalt afholdende resten af deres liv![/quote:678788b9de]

Det er nemlig rigtigt. Min, nu stoffrie, pårørende siger selv at han aldrig mere kan drikke så meget som én øl. Mange af os kender det selv med cigaretter. De færreste kan være festrygere efter at have haft et længere forbrug, uden at falde i igen. Sådan ER det bare for næsten alt misbrug. Total afholdenhed er et MUST.

Du ødelæger i høj grad ikke tråden June! Det er jo netop det her den handler om.

Fedt at du er nået lettelsesfasen.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Lea
Posts: 782
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

misbrug

Post by Lea »

[quote:e5ab4ccd83]Skrev også de var syge, og fik skrevet eller, men mente OG.
For er en sygdom, som er påvirket af forskellige årsager. Helt enig[/quote:e5ab4ccd83]

Okay :-)
Det med sidespor eksisterer ikke på Strigler. Her lever trådene deres eget liv. Og nu var det jo June, der oprettede denne i sin tid, så hvis nogen er på et sidespor, er det vist os :linski:
User avatar
Icewife
Posts: 34
Joined: Sat 5. May 2007 09:02

misbrug

Post by Icewife »

June, du har skam ikke ødelagt tråden, bestemt ikke.

Jeg har selv været gift med en alkoholikere, og hans forældre drak og han kom aldrig til at ende som sine forældre sagde han. Jeg valgte at tro på ham, stod ved hans side, giftede mig med ham og fik barn med ham, og vidste jeg det jeg ved nu, havde jeg aldrig fået barn med ham.
Forguder min datter, men gør ondt på mig at hun har haft en far der ALDRIG var der 100% for hende, og som svigtede gang på gang.
Og er ked af jeg troede jeg kunne lave om på ham, og få han til at stope med at drikke.
Men han erkendte aldrig at han havde et alkoholproblem.
Det var en meget hård skilsmisse, og især for min datter.

Og har siddet med samme følelser som dig, nemlig havde man dog bare gjort noget, langt tidligere, fremfor at blive i det i den tro at man kunne ændre manden.

Føler bestemt med dig, og sender et cyberknus, for ved hvor svært det er at komme helskindet ud af sådan en skilsmisse.

Du er velkommen til at skrive i en pb

Icewife
User avatar
Icewife
Posts: 34
Joined: Sat 5. May 2007 09:02

misbrug

Post by Icewife »

Lea.

Ja det har jeg set i et par tråde efterhånden *GG*

Men det ødelægger skam ikke noget, det gør blot debatten langt mere spændende og omfattende.

Jeg er ny herinde, så prøver at følge så godt med som jeg nu kan med min sparsomme tid.

Og kan se her er sket en i weekenden, men min weekend gik med at tude, for sendte vores følbasse til sit nye hjem, og var godt nok hårdt at sige farvel til ham, hold da op.

Han var vores første føl, så han har hele vejen igennem været noget specielt for os.

:elsk:
Lea
Posts: 782
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

misbrug

Post by Lea »

Icewife, sikke en weekend. Håber I får lov at følge følse :-)

Her kommer foredraget. Spørg endelig, hvis der er noget, der er uklart. Det meste er taget fra vores arbejdsnoter, og jeg har forsøgt at skrive det om til amindeligt dansk, men nogle steder er det ret umuligt...

Alkohol er en hæmmende gift, som tidligere blev brugt som bedøvelse ved kirurgi. Når man indtager alkohol, absorberes det i ventriklen og duodenum og føres med blodet til hjernen. Her påvirker det centralnervesystemets cellemembraner og receptorer, hvilket fremkalder rusen. Alkohol er en cellegift, der primær rammer den hvide substans, og kan dermed medføre hjernesvind.

Hvorfor udvikler man alkoholafhængighed?

[b:53047be5a0]Fysiske faktorer:[/b:53047be5a0]
Der er forskellige beskrivelser af, hvad der forårsager fysisk afhængighed af alkohol. Mundt et al. bruger MDS-systemet som forklaringsmodel: I hjernen findes der et mesolimbisk dopaminergt system (MDS), hvis normale funktion er den psykiske afhængighed af mad. Når man spiser, sker der en øget aktivitet i MDS (frigivelse af dopamin), som medfører en belønning i form af psykisk ro, afslappethed og velvære. Alkohol øger aktiviteten i MDS på samme måde som et måltid mad, og giver dermed også den samme belønning. Når MDS er blevet påvirket med alkohol tilstrækkelig mange gange, kan det begynde at reagere overfor alkohol, som det normalt gør overfor mad. Hermed er alkoholafhængighed etableret.
Johan Cullberg (svensk psykiater) beskriver den fysiologiske afhængighed som en ændring i stofskiftet grundet, at kroppens celler vænner sig til, at alkohol indgår i stofskiftet. Han mener, at udviklingen af fysiologisk afhængighed er forbundet med både arvelige og miljømæssige faktorer, og derfor udvikles med forskellig hastighed hos det enkelte individ.
Der er lavet tvillinge- og adoptionsundersøgelser, som viser, at der er et genetisk moment i udviklingen af alkoholafhængighed. Det genetiske spiller sandsynligvis størst rolle i forhold til stofskiftet, og hvor hurtigt det i hjernen og leveren tilpasser sig tilførslen af alkohol. Nogle forskere mener desuden, at man kan være genetisk disponeret for en stimulussøgende personlighed/adfærd.
En faktor, der også spiller ind på udviklingen af alkoholafhængighed, er tolerans: når et menneske har et regelmæssigt misbrug af alkohol, kan nedbrydningen af stoffet i leveren øges, og hjernens evne til at reagere på giften nedsættes. Det bevirker, at det bliver nødvendigt at øge indtagelsen af alkohol for at udløse den samme rus som tidligere.

Fysiske konsekvenser:
Alkohol kan være årsagen til mange fysiske skader, bl.a.: levercirrose (skrumpelever), pancreatitis (bugspytkirtelbetændelse), polyneuropati (nervelidelser), demens, delirium tremens (delir) og Wernicke-Korsakoffs syndrom (en neurologisk lidelse).
Alkohol kan desuden være medvirkende årsag til: pneumoni (lungebetændelse), infektioner, diaré og malabsorption, hypertension (for højt blodtryk), dysreguleret diabetes mellitus (sukkersyge "ude af kontrol"), anæmi (blodmangel), væske- og elektrolytforstyrrelser (forstyrrelser i væskebalancen).

[b:53047be5a0]Psykiske faktorer:[/b:53047be5a0]
På det psykiske plan kan der være forskellige årsager til, at man bliver afhængig af alkohol. Man kan have behov for alkohols virkning for at opleve, at man fungerer i forskellige sammenhænge. Alkohol kan fjerne hæmninger og dæmpe ubehagelige følelser som rastløshed og indre uro.
Cullberg skriver, at der er tale om psykisk afhængighed, når man får en nedsat tolerance for ulystbetonede oplevelser og bruger alkohol til at reducere den spænding, der opstår i den forbindelse. Han mener, at særligt personer med uløste symbiotiske behov kan være i risiko for at udvikle psykisk afhængighed, fordi de kan vælge alkohol som et middel til at reducere oplevelser af ubehag.
Det kan altså være årsager, der skal findes tilbage i den tidlige barndom, som gør, at nogle mennesker får et psykisk behov for alkohol. Behovet kan opstå, fordi man bruger alkohol som et redskab til at tackle vanskelige situationer og følelser %u2013 som en slags problemløser.

Psykiske konsekvenser:
Alkoholmisbrug kan være årsag til, at man erhverver sig psykiske problemer såsom depression, angst, forringet søvnkvalitet, personlighedsforstyrrelser, psykoser og demens.
25 % af de mennesker, der søger behandling for alkoholproblemer, har på et eller andet tidspunkt forsøgt at begå selvmord. Ofte er det et råb om hjælp, da de ikke længere kan overskue konsekvenserne af alkoholforbruget og ikke kan se en vej ud af situationen.
Når man lider af alkoholafhængighed, bruger man ofte meget energi på at lyve og skjule ting for omverdenen. Dette kan være psykisk nedslidende og kan påvirke ens forhold til sig selv.

[b:53047be5a0]Sociale faktorer:[/b:53047be5a0]
Opvæksten spiller også en stor rolle. Børn, der er vokset op i familier, hvor en eller begge forældre har et storforbrug alkohol, har ofte oplevet en grad af omsorgssvigt, der er skadelig for selvfølelse og jegstyrke. Disse børn har altså ofte nogle uløste symbiotiske behov, der som tidligere nævnt, kan gøre dem disponerede for at udvikle alkoholafhængighedssyndrom, når de bliver voksne.
Børn, der er vokset op i familier med alvorlige alkoholproblemer, har risiko for at udvikle fysiologisk afhængighed af alkohol hurtigere end andre. Derudover kan de, når de bliver voksne, uden selv at ville det anlægge samme mønster som deres forældre, fordi disse er betydningsfulde og elskede forbilleder i opvæksten %u2013 også selv om barnet har foragtet forældrenes alkoholforbrug.

Sociale konsekvenser:
Cullberg skriver, at mennesker med alkoholafhængighedssyndrom ofte har problemer i sociale sammenhænge, såsom et behov for at opretholde en facade (og svært ved at efterkomme dette behov) og problemer med at hævde sig selv socialt.
Alkoholafhængighed kan påvirke mennesket med alkoholafhængighedssyndroms forhold til sine omgivelser. Det kan bl.a. ses ved, at han eller hun ændrer adfærd og trækker sig fra sociale aktiviteter, hvilket kan medføre social isolation. Det kan påvirke relationerne til andre mennesker, fx kan parforholdet briste. Det kan også betyde, at man begynder at handle på måder, der strider i mod ens vanlige værdier, fx køre spirituskørsel eller glemme at hente sit barn i børnehave. Det kan desuden påvirke arbejdssituationen, hvor eksempelvis for mange sygedage kan resultere i fyring.

Jer der gerne vil se hele projektet, kan I ikke sende mig en PB med mailadresse..?
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

misbrug

Post by Lone Beck »

Meget spændende og velskrevet, Lea :ok:

Nu bliver jeg så nysgerrig efter at vide, om det er de samme faktorer, der gør sig gældende i andre former for afhængighed :ehh:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Lea
Posts: 782
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

misbrug

Post by Lea »

[quote:4690ebec6e]Nu bliver jeg så nysgerrig efter at vide, om det er de samme faktorer, der gør sig gældende i andre former for afhængighed [/quote:4690ebec6e]

Når man rækker fanden en lillefinger... :-D

WHO's definition af afhængighedssyndrom er ens for alle pskykoaktive stoffer (og altså også alkohol):

Alkoholafhængighed har siden 1994 været defineret som en sygdom i WHO’s ICD-10-diagnosesystem. Ifølge ICD-10 lider en person af (alkohol)afhængighedssyndrom, hvis tre eller flere af følgende seks kriterier kan påvises i mindst en måned eller gentagne gange indenfor et år:
1. Trang (craving)
2. Svækket evne til at styre indtagelsen, standse eller nedsætte brugen
3. Abstinenssymptomer eller indtagelse for at ophæve eller undgå disse
4. Toleranceudvikling
5. Dominerende rolle med hensyn til prioritering og tidsforbrug
6. Vedblivende brug trods af erkendt skadevirkning

Derudover rækker min viden ikke. Det må blive det næste, jeg fordyber mig i. Men mit gæt er, at det på mange punkter er tilfældigt, hvilket stof man bliver afhængig af. Hvis man fx har en addiktiv personlighedsstype, tror jeg, det er omstændighederne, der afgør, om man bliver afhængig af nikotin, heroin eller alkohol. Men de fysiologiske forandringer i stofskiftet, som er beskrevet under fysiske faktorer, gælder kun for alkohol. Der er givetvis andre fysiske faktorer på spil, når man fx bliver heroinafhængig.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

misbrug

Post by HHansen »

Jeg så i går aftes noget af et Penn & Teller show på tv3+ - det handlede om 12-trins behandlingen som AA bruger, og som Minnesota modellen vist også bygger på (ret mig hvis jeg tager fejl).
De hævdede så bl.a. at: Der IKKE er påvist at nogen genetisk har større risiko for at blive alkoholikere.
De fremlagde også argumenter og beviser for at alkoholisme IKKE er en sygdom.
Dem de var ude efter var de alkoholikere der "undskylder" deres misbrug med at "det er jo en sygdom og vi kan ikke gøre for det."
Holdningen i programmet var mest: Så tag jer dog sammen og lad være!

Dertil var de så meget kritiske over for de berømte 12 trins programmer - som de mener bare erstatter afhængigheden af alkohol med en anden afhængighed, nemlig af en "gud/højere magt" eller af fællesskabet med de andre tørlagte alkoholikere og selve trinarbejdet.
Hvad det sidste angår er jeg ikke uenig, de folk jeg er stødt på der er blevet tørlagte med den model, de har alle været utrolig fokuserede på de 12 trin og højere magter og hvad ved jeg. De har ikke været til at være sammen med for "almindelige" mennesker.

Jeg ved ikke om anlægget for afhængighed af noget er medfødt, eller om det er fysisk eller psykisk, men jeg tror ihvertfald at folk med en afhængighed/misbrug meget meget ofte vil udvikle en ny afhængighed istedet for en man afvænnes fra. Og det er det 12 trins behandlingerne udnytter.

Nå, desværre faldt jeg i søvn igår og fik ikke set hele programmet. Det var ellers interessant.
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Post Reply