Jeg gjorde det

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
Jillow
Posts: 1526
Joined: Tue 11. Jul 2006 18:53

Jeg gjorde det

Post by Jillow »

[quote:88c8ba0c03]Og den nemmeste måde at fjerne stædigheden på er efter mine erfaringer at finde ud af HVAD hestens problem er med at gøre den ønskede ting - i Mattis tilfælde: At gå ind i en trailer - og så løse dét.[/quote:88c8ba0c03] Tro mig [b:88c8ba0c03]atengstedt [/b:88c8ba0c03] jeg og andre har forsøgt og jeg forsøger forsat. jeg trailer træner ikke min hest så tit da jeg ingen trailer har selv, for hvis jeg havde var det nok løst. :-D
*******************
"Enhver har ret til menings- og ytringsfrihed;
denne ret omfatter frihed til at hævde sin opfattelse
uden indblanding og til at søge, modtage og meddele
oplysning og tanker..."
Menneskeretighedernes artikel 19
********************
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Jeg gjorde det

Post by annetteB »

[quote:42b45c8b0a]jeg trailer træner ikke min hest så tit da jeg ingen trailer har selv, for hvis jeg havde var det nok løst. [/quote:42b45c8b0a]

Det har du nok ret i!
:tommelop:

Fx. kan fodring i traileren og INGEN andre steder i løbet af forbavsende kort tid at give selv den modvilligste hest en mere positiv indstilling til "kassen".
:-)

Mht "stædighed" ved læsning i trailer, så tror jeg uanset at en given hest ikke giver åbenlyst synligt udtryk for at være bange eller urolig så ER der en væsentlig og gyldig grund til dens modvillighed.
(eller stædighed om du vil)

90% (eller deromkring) af alle stædige heste i virkeligheden er urolige, bange eller stressede over at skulle udføre dét man beder dem om.

De sidste 10 % synes bare, at alternativet (at stå på rampen og surmule, fx.) er mere tiltrækkende - og dét er i sig selv også et tegn på, at de ikke er helt ajour med ideen om at det er en OK ting at lade sig putte ind i den der kasse.

Årsagen til deres betænkeligheder derved er bare ikke synlige for os, derfor kalder vi det stædighed.

Jeg kan give dig historien om Ajas pony og hans modvilje imod traileren: Da vi fik ham kunne han kun læsses ved at man HEV ham ind i traileren med et reb bag om haserne og lukkede i en vis fart: Ellers bakkede han ud under bagbommen igen hurtigere end man kunne tælle til tre.

Nu kan han læsses på under fem minutter: Uden tov om måsen , uden at bakke ud igen - men ikke uden at han fortæller os på enhver måde undtagen med ord, at han KUN går derind fordi vi beder ham om det.

Dét han er bange for ifb med trailerlæsning er primært at skulle væk fra flokken. Han er generelt meget klæbende og slipper nødig flokken, så dét at skulle (alene) ind i en trailer (der bagefter kører ham væk) ER ikke rart.

[i:42b45c8b0a]Nuvel:
Dette kan naturligvis løses ved ikke at lade ham køre alene og altid at læsse ham som den sidste. Og det gjorde vi så i en tid.[/i:42b45c8b0a]

Dernæst er han bange for at blive lukket inde i et lille rum.
Han viser det også i andre tilfælde end ved trailerlæsning, så den er god nok.

[i:42b45c8b0a]Dette problem løses ved at vælge en LYS trailer og altid at åbne frontlugen mens vi læsser ham - og indtil EFTER vi har lukket bagklappen, så han kan se, at der teoretisk set er en vej ud.[/i:42b45c8b0a]

Han kan stadig ikke læsses som vi læsser Cooper eller Cacao: På mundtlig kommando og på under 30 sekunder.

Men han kan læsses på 5 minutter.
Han "får lov" til at vise os, at han er urolig.
Og han "får lov" at gå ned af rampen igen - også 3,4 eller 5 gange - indtil han er "klar" til at gå med ind og få sine gulerødder og sin ros for at være en DYGTIG pony, foruden den sødeste af slagsen i hele verden, naturligvis!
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Jeg gjorde det

Post by HeidiO »

[quote="atengstedtJeg vil ikke sige, at heste ikke kan være stædige.
Men når de ER stædige, så har de som regel en pokkers god grund til at være det.

Og den nemmeste måde at fjerne stædigheden på er efter mine erfaringer at finde ud af HVAD hestens problem er med at gøre den ønskede ting - i Mattis tilfælde: At gå ind i en trailer - og så løse dét.[/quote]


Og lige i den forbindelse ville det unægteligt være rart med et dyr der kunne tale - mon det kan hjælpe at fodre med nogle horsemanchips, som i tidligere har nævnt??

Jeg holder nu også på at heste kan være stædige - eller måske nærmere sære.

Vi har lige fået trailer og bøffen har været kørt før uden problemer hos tidligere ejer.
Meeeen det behager ikke herren at trisse ind i traileren, men han går meget gerne hen over rampen, så det er ikke der problemet ligger.
Helt præcist er jeg slet ikke sikker på at der er et problem andet end at han har en stor personlighed - og gerne lige skal se hvad han kan slippe afsted med.
Heidi
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Jeg gjorde det

Post by HeidiO »

Og så lige til noget andet......Hvorfor får mit citat ikke nogen fin boks at stå i????
Heidi
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Jeg gjorde det

Post by KatieKat »

Det ser ud til at du ikke har fået hele koden med i starten. Jeg kan godt prøve at rette det for dig hvis du vil have det.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Jeg gjorde det

Post by HeidiO »

Okay, så må jeg lige holde øje med det næste gang - du behøver ikke at rette noget, mon ikke man kan fange pointen.
Heidi
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Jeg gjorde det

Post by KatieKat »

Det vil jeg tro. Jeg fangede det uden problemer, så mon ikke alle andre også gør det?
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Jeg gjorde det

Post by annetteB »

[quote:b3cbd9474e]Og lige i den forbindelse ville det unægteligt være rart med et dyr der kunne tale - mon det kan hjælpe at fodre med nogle horsemanchips, som i tidligere har nævnt?? [/quote:b3cbd9474e]

Sikkert! Hvis det er dem med Aloe Vera og roepulp, så er succes'en hjemme!
:lol:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Jeg gjorde det

Post by MetteboDeluxe »

[quote:e813c1e6c2="atengstedt"]
Det lyder nok åndssvagt - men dét gør jeg faktisk osse!
Jeg syntes SÅ godt om damen og tænker faktisk af og til på hende og hvor trist det var, at hun måtte forlade Verden i utide - og uden at have givet sine dejlige egenskaber videre i en lille ny Dame.[/quote:e813c1e6c2]

Ja... og i takt med at jeg nu laver de ting jeg lavede med Damen med Møgbukken (det er tydeligt hvor populær han er for tiden ikke? :brok: ) bliver det bare værre og værre... Men der er jo ikke noget at gøre ved det... Han må indordne sig og lære at være en dygtig Dame :ondgrin:
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Jeg gjorde det

Post by annetteB »

[quote:e93f308e41]
Ja... og i takt med at jeg nu laver de ting jeg lavede med Damen med Møgbukken (det er tydeligt hvor populær han er for tiden ikke? ) bliver det bare værre og værre... Men der er jo ikke noget at gøre ved det... Han må indordne sig og lære at være en dygtig Dame [/quote:e93f308e41]

Du kan osse bare hakke ham og komme ham i dybfryseren og SÅ gå på "Damejagt"
:ide:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Post Reply