Jeg faldt af!

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Jeg faldt af!

Post by 99E »

Jasmen hvis vi nu forestiller os at hestedyret har ret:
Der er en puma. Den er på vej til frokost. Hestedyret er frokosten.

Er det så smart at hesten:

Står og holder godt øje med pumaen
ELLER
Vender måsen mod pumaen og træder på speederen

Hvis jeg var hest (eller var mig selv i en jungle fyldt med kannibaler) ville jeg løbe, og IKKE spilde tiden med at glo på det, jeg reelt var bange for, aka. puma/kannibaler.

Og så har jeg et udmærket princip for evalueringen af min hests opførsel:
Hvis min hest spasser ud uden synlig grund (fx naboens børn der løber rundt efter hende med en pistol der siger bang-bang mens jeg prøver at ride hæderlige versader) - så er det helt sikkert mig der er dum.

Det er helt sikkert mig der har bedt om mere end hun kan honorere, bedt om det på en forkert måde, ladet være med at bede pænt om det og i stedet kommanderet, haft for meget fat eller for lidt fat eller forkert fat etc etc etc.
Som regel er det fordi jeg har bedt om noget - i for lang tid ad gangen.

Hvis jeg fx beder om bæring og let samling - lige til kanten af hvad hun KAN bære p.t. og lige lidt længere end hun har kræfter til og jeg OVERSER at hun begynder at være træt - så kan hun blive meget, meget araberagtig.
Og vi taler altså om en lille fed pony, der er fake quarter.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Jeg faldt af!

Post by 99E »

BTW, så kan Sorcha (der ikke har haft ondt eller været skadet, men bare er i geoptræning efter at have stået siden januar) og som som sagt er fake quarter (lidt overbygget, lidt lang ryg) holde til 5-10 minutters samling og undertræden før hun gerne vil have lang tøjle og strække sig ned og frem.

Rider jeg meget mere end 4-5 "sessioner" á 5-10 minutters samlen sammen (som regel er det versader på volter, for dér slapper hun bedst af og det giver virkelig godt løft på den fede måde) bliver hun meget, meget træt.

jo mere træt jeg rider hende i dag, desto dårligere går hun i morgen.
Jeg rider efter det gode ridt I MORGEN - dvs. i dag skal det være så svært at hun skal anstrenge sig, men så let at det bliver bedre i morgen.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Lone

Jeg faldt af!

Post by Lone »

Jeg må komplimentere dig, Ninie, for dit engagerede "forsøg" at vende verdensbilledet til fordel for hesten.

"Forsøg " er i gåseøjne fordi jeg måske ikke helt tror den ringer hjem.....

Og det er jo ligegyldigt om man kalder det Parelli og rovdyr, eller Mister x og marsmænd - eller bare fornuftig tankegang - Ideerne og tankegangen er jo gode nok.

Jeg ville, hvis jeg var dig June, læse Ninies indlæg et par gange - bare sådan helt for mig selv......
Armani
Posts: 170
Joined: Fri 24. Aug 2007 04:55

Jeg faldt af!

Post by Armani »

Det er da godt du ikke kom til skade, men det er jo hvad der kan ske ind imellem med en ung hest på dupperne, jeg er sat.. også faldet af nogle stykker uden at vide hvordan, men bare op på hyppen igen og deruda, så griner man af det senere.

Jeg må da nok også indrømme at jeg trak lidt på smilebåndet, det må ha set sjovt ud :lol: det er da kun godt du ikke slog dig og det er jo egentlig ikke sjovt at falde af, så undskyld med grinet.
personligt ELSKER jeg heste der er hyber eller bare er det ekstre vågne :elsk:

MVH mig
Jeg er altid fair,
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Jeg faldt af!

Post by 99E »

Ja, jeg er også mere til "arabere end quarters", hvis vi nu skal holde os fra gråtonerne...
Svigermors Paint ville drive mig til VANVID. (Mikkels araber er heller ikke så frygtelig fremadgående af natur, menøh...)

Men for mig er der forskel på om hesten er hysterisk (hvilket som regel er det samme som stresset og bange) eller frisk og glad (men ultralydig).

Jeg ELSKER at kunne lege "cutting games" med Sorcha, at hun kan springe afsted i galop, næsten slide stoppe, snurre rundt, galoppere i den anden retning...
Jeg elsker følelsen af at kunne "træde på speederen" og få øjeblikkelig acceleration, der skubber mig bagud i sadlen.

Men jeg vil have lige så effektive bremser, og jeg vil have at hesten er 100% MED inde i hovedet hele tiden.

Den skal være "overstadig og legeglad", ikke "bange og stresset og på vagt overfor pumaer".
Det skal være lege-adrenalin, ikke flugt-adrenalin.

Med Sorcha (og jeg tror med Livvy, sådan som June har beskrevet hende her på forummet) er der ikke særligt lang til flugt-adrenalin-pumpen...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Armani
Posts: 170
Joined: Fri 24. Aug 2007 04:55

Jeg faldt af!

Post by Armani »

100% enig med 99E.

MVH mig
Jeg er altid fair,
User avatar
Nina
Posts: 2289
Joined: Sun 25. Dec 2005 23:41

Jeg faldt af!

Post by Nina »

Jeg erklærer mig ikke enig med nogensomhelst! :lea:

Jeg vil stadig bare mene - at flyvningens kunst er svær!!!

Pat "mig her og der") og alle vegne - Jeg har dyb respekt for manden selv - men hans udøvere her i DK?

Dert er OK - at hesten måske lærer af det - men den procentvise del af hestene, der ikke fatter "budskabet" - dé er dømt totalt visne! : :doed:

Eller måske er det trænerne? :ehh:

Jaja - jeg er "farvet" - da jeg har en hest, der blev dømt totalt uegnet og psykotisk af en "HMS-trainer" .... - Men da hun kom til den rette person - så gik det fint nok. :sanne:

Jeg giver kort sagt ikke en skid for såkaldte "trænere", der putter alle heste i en "kasse":
Heste reagerer pr. instinkt!
Heste har ikke sociale relationer til mennesker - andet - end at de uddeler "point"
Mennesker er rovdyr!

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅRRRGGHHHH
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Jeg faldt af!

Post by 99E »

Nina - hvorfor skal "alle vi andre" lide under at du har mødt nogle fjolser?
Svarer det ikke til at jeg har mødt nogle mennesker, der IKKE kendte eller fulgte PNH - og de var totalt håbløse og fattede minus af hvad deres heste foretog sig?
Svarer det ikke til at jeg påstår at "alle dressurryttere rider med glidetøjler og synes Anky van Grunsven er sej!!!"?
Svarer det ikke til at jeg påstår at alle McLeanificerede mennesker i danmark går amok hvis de ser nogen stoppe deres heste uden at røre tøjlen?

Kan du ikke lige forklare hvorfor du er SÅ sur på et par mennesker, der åbentbart ikke var særligt heste-kloge - at det skal blæses ud i en tråd hvor det er dit ENESTE bidrag til debatten? At det SKAL nævnes fordi nogen så meget som HVISKER Parelli?

Bemærk at det er JUNE der bringer Parelli på banen. Ikke mig.
Jeg siger bare hvad jeg ville have gjort.
I virkeligheden aner hverken du eller June hvad Parelli siger man skal gøre.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Nina
Posts: 2289
Joined: Sun 25. Dec 2005 23:41

Jeg faldt af!

Post by Nina »

Hej Ninie.

Du ka' da bare lade være med at føle dig "truffet". :linski:

Jeg siger bare, hvad JEG har oplevet - og du leverer en anden version.

Du har aldrig skullet træne mine heste - og jeg regner heller ikke med, at det bliver aktuelt - så dén side af sagen er vist klar nok.

Men JA! - Jeg "angriber" nogle mennesker - som mener - at DE har set "lyset"! :opkast:

Dét har de så ikke, kan jeg hilse at sige!

Jeg "angriber" dem også for at sige - at de har studeret HMS - i level ditten og datten ..

OK ... Godt nok - men ikke godt nok! :mettebo:

Du er meget velkommen til at sige hvad du vil til mig - men jeg vil dælme samtidig have lov til at sige, hvad jeg mener om de "trænere", som jeg har set - både i de år, jeg har været inden for hesteverdenen - og sidst (men ikke mindst) hvad jeg har set min lille islænderpige udsat for - i "HMS"s hellige tegn". *sss*

Dét sker ikke igen!

Venlig hilsen
Nina
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Jeg faldt af!

Post by 99E »

Men... Ville det ikke give mere emning at du gør dét - angriber folk, der har set lyset og studeret HMS i level ditten og datten - i en debat hvor disse formastelige mennesker optræder og gør netop dét?

Det jeg siger er:
Jeg kan forstå på dine indlæg at en eller anden (eller nogle?) mennesker DER SIGER de følger PNH har trådt dig over tæerne.
Men HVORFOR er det relevant for denne tråd?
HVORFOR er det relevant for June og hendes hest - som ingen har forsøgt at "parellificere"?

HVIS jeg ville parellificere Junes hest - så havde jeg postet linket til et Horsenality Chart og tilbudt at komme forbi med et par DVDer, hun kunne låne.
Men det gider jeg ikke - for June er ikke interesseret, tror jeg.
HVIS June en dag føler for at blive hjernevasket af den onde, onde Parellikult - så ved hun jo godt hvor hun kan få det behov dækket.

Hvis du mener det er at have "set lyset" at opfordre til at man tager en anelse hensyn til hvis hesten er bange - så HAR jeg set lyset. I den grad.
Men det behøver man nu ikke være parellinørd for at have - så.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply