Jeg faldt af!

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
Nina
Posts: 2289
Joined: Sun 25. Dec 2005 23:41

Jeg faldt af!

Post by Nina »

Nu ser jeg pludselig - at du føler dig personligt ramt...

OK - jeg så det også tidligere - men ignorerede det, da jeg ikke troede, at det var så alvorligt.

Nu tager vi det alvorligt altså ...

OK ... HMS - om man nu kalder PHN - eller whatever ..

Dét er om at tale hestens sprog og at indgå på hestens præmisser.

Der er tale om samarbejde og lederskab.

Tillid og dominans.

---------

Allerede dette lærte min far mig om - da jeg var ganske lille, da han havde haft med heste at gøre, fra han var barn.

Han var født i 1921 - af en lille landarbejderfamilie og kom tidligt ud at tjene.

Han blev så knægt på en gård, hvor han lærte dyrene at kende.

Han sørgede for køerne - strøede og mugede - lukkede ud og ind - og han fik som ca. 11-årig ansvaret for de store trækheste, der blev brugt på gårdene ...

Tyren var olm - og den eneste, der kunne komme til den - var såmænd min lille far, der kun var ca. 12 år - da tyren brød ud af hegnet og gik til angreb på gårdejeren - som ellers tæskede den - og min far var den eneste, der kunne komme til den - og hele familien ventede på ham inden for vinduerne - da han var den eneste, der kunne mane tyren til ro ...

Tyren fik forresten fat på fyren senerehen ..

Men nok om det!

Senere fik min far heste - nogle store jyske fyre - der kunne køre tørv fra Lille Vildmose til stationen ...

TO vogne slæbte de . og det var det flotteste spand på egnen (der findes dokumentation omkring det) ..

Men "hemmeligheden" bag de to vogne - var - at min far gik ved siden af dem ...

De slæbte - så sveden stod dem om bringen - men min far gik ved siden af dem og opmuntrede dem - og roste dem .. Så alle var glade, da turen var overstået - og hestene fik deres velfortjente "hakkelse" med rug når dagen var omme ...

Det er Dén "ballast" - jeg har ringende i ørerne, når jeg ser på hestefolk!

Og NEJ! .. ANKY bringer ikke fuglefløjt i mine ører! :vader:

Dét jeg kendetegner for folk i harmoni med heste er IKKE en bestemt form for træning - men en forståelse for hestene - hvor dé nu befinder sig! :mikkel:

Dyr er forskellige - og det er mennesker også.

Fred med det - og fred med - at vi skal have det forskelligt! Ikke???

Så Nej Ninie - jeg angriber ikke "din" måde ... Jeg pointerer bare - at der ikke findes een måde. :linski:



Venlig hilsen
Nina
Armani
Posts: 170
Joined: Fri 24. Aug 2007 04:55

Jeg faldt af!

Post by Armani »

og så tæller vi alle lige til ti og tar en dyb indåning. det var da også noget at diskutere. det er da lidt ligemeget hvem der riderog går ind for hvad vi vil jo alle det samme i sidste ende. passe på vores heste.

træk lige vejret for guds skyld, jeg sidder her og bliver helt nervøs for at i pludselig falder ned fra stolen pga ilt mangel :avav:

MVH mig
Jeg er altid fair,
CJ

Jeg faldt af!

Post by CJ »

hmmm underlig udvikling i denne tråd..

jeg er vokset op med at hestene fik masser af hø, vi lavede hø tuer og ja jeg kan dælme også binde et neg og splejse et tov, nå *S*

jeg har se den "store monty roberts" hele to gange, og så har jeg læst lidt hempling, parelli, og lidt linda tellington jones.

og uha nååh jo jeg rider western og har "rigtige" quartere, ikek noget wannabe her *S*

jeg kan ikek se hvorfor at et godt råd ikke bare kan være et godt råd, hvorfor i alverden skal det ligepludselig være noget suspekt bare fordi at personen bag har en anden indgangsvinkel til heste end feks mig?

jeg har ikek nogen guru (jooo men han er dansk og hedder rene, men tvivler på han er guru, eller vil kaldes guru) men jeg har min erfaring og min sunderfornuft.

i den pågældende situation havde jeg ladet hesten stå, 1 fordi jeg ikke syns det er fedt at ride på en hest der er bange for sin egen skygge pluds uheld kan ske, og så ville jeg tænke på mit barns sikkerhed.

jeg ved godt june har redet i mange år og har tilredet mange heste, det har jeg også, men der er sku stadig forskel på vores krop for 20 år siden og idag, og især den erfaring vi gerne skulel ha fået i mellemtiden.

og uheld sker når vi mindst venter dem, og tænk om livy var sprunget ud foran en bil???

og til sidst vil jeg bare sige at uanset hvem der kommer med gode råd skader det ikke at lytte, vi kan alle lære og vi skulle da vel for pokker gerne lære noget hele livet.

bare et lille pip fra en træt mig det burde finde sin seng.
aribeth

Jeg faldt af!

Post by aribeth »

Gudfader mand...

Nu har jeg læst de sidste 4-5 indlæg eller hvor mange det nu er....
Nina du er da virkelig skudt forbi essensen af debatten med adskillige længder....

Hvorfor skal DIN mening om HMS og PNH og så videre lige blandes ind i den her debat?! og din far?! (det lyder godt nok ækelt romantisk)
Det er jo slet ikke det tråden handler om?!?! Faktisk ville jeg nok have iovet nogenlunde samme råd til June som Ninie giver... og jeg er ved den søde gråd hverken Parelli nørd eller HMS fan!!!

Du mener Ninie føler sig personligt truffet?! Det ville jeg sgu også gøre hvis det var mig der pludselig fik trukket "det er også bare alt dit parelli lort" ned over hovedet når det nu faktisk slet ikke ER særlig unikt parelli det råd Ninie kommer med... !! Kan du da ikke se det?!


Almindelig sund fornuft har Parelli eller HMSerne ikke patent på ... gudskelov.... ellers så skulle jeg jo kalde mig noget af det der og det vil jeg sgu ikke... næhh brug indersiden... også når i læser indlæg her på strigler!


Katrine
Lone

Jeg faldt af!

Post by Lone »

Wow mand!
ja, jeg gik osse med bare fødder gennem sneen til skole da jeg var dreng - dengang en mand var en mand og en hest en hest - og fuglene sang altså højere dengang!

Jeg gad ikke lige læse Morten Korch afsnittet i indlægget så skide grundigt, så jeg fatter ikke lige hvor vi skal hen med det?
Parelli-folk er idioter og tærkefjols, fordi engang fik hestene snittet halm med byg og de blev alligevel 700 år gamle???
Var det dengang med udegangshestene, Nina - eller er du alligevel ikke så gammel?! :hhansen:

Jeg tror det er min skyld, at Parelli bliver bragt ind i debatten. Jeg læste at June skrev, at hun ikke gik ind for PP - og tolkede, at det skrev hun, fordi 99E havde givet et råd og fordi vi ved jo alle, at 99E går ind for den slags skummel hjernevask :hhansen:

Jeg skrev derfor, at man kunne kalde det, hvad man ville, eventuelt også bare sund fornuft, for det er det jeg læser i Ninies forskellige indlæg, men at det vel ikke skulle forhindre én i, at bruge rådene, at man ved at Ninie trender rundt med en carrotstick?

Jeg er selv ganske fordomsfuld mod Parelli, men det vil jeg ikke lige uddybe her - men jeg har da også lært en masse brugbare ting fra forskellige ondsindede Parelli-nørder/ og himself osse.
Det er sgu blevet lidt sølle, hvis man kun kan få øje på det negative i enhver ting og fuldstændig fradømmer nogle mennesker fornuft, viden og sund sans, bare fordi man engang har købt en hest af nogen,der hævede at de var Parelli eksperter.

Hvem siger iøvrigt de var det?

Jeg har sørme købt heste fra folk som påstod de var dressurlys/super HMS-folk/distanceryttere og så videre og så fremdeles, men som ikke engang kunne trække deres egen hest til og fra fold, endsige ride den bare på ganske normal og afslappet vis.

Det har så medført at jeg ser på hesten og så lader jeg folk ævle løs om al det de kan uden at høre efter - og hvis hesten er ok, så er det ok og sælger kan beholde sine selvbilleder.

Jeg beklager hvis jeg var årsag til denne formudring af debatten- men vil gerne lige fortæller at je engang så en mand i en grøn regnfrakke. Han tog min plads i bussen, så derfor skal I vide at mænd i grønne regnfrakker er nogle lede røvhuller.

have a nice day!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Jeg faldt af!

Post by 99E »

Smukke Ped - er en hest ikke et rovdyr?
Kan du ikke komme og hestehviske det til vores heste? Sorcha bider i kalvene, hvis hun får lov, når man driver med dem - og Mikkels hest bliver også meget... Energisk.
Enten tror de, de er rovdyr - eller også trår de kalve er lavet af græs.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Jeg faldt af!

Post by 99E »

Det er sikkert fordi jeg har parellificeret og hjernevasket den og nmeldt den ind i en kult.
Pokkers!

Måske var det derfor, hun var begyndt at "gro" skarpe kroge på tænderne?
Er det så hesteplageri at tage hende til tandlæge og få dem raspet af?

I øvrigt er der også "Natural" mennesker jeg morer mig over.
Jaime Jackson for eksempel.
Jeg kan ikke lade være med at fnise lidt ved tanken om at han vitterligt mener, man bør installere pumadufte (pumaurin) + lyde (afspillet på bånd/CD via højttaler) på folden for at skabe naturligt stress og motivation til bevægelse.

HVORDAN får man fat i ægte puma-urin? :lolskilt:
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Jeg faldt af!

Post by 99E »

Nej, pumabrøl. Og den slags... Pumalyde. Hvad en puma nu siger af lyde.

Jeg tror nu naboerne vil brokke sig (vores hestes løsdrift ligger "midt i et parcelhuskvarter") over pumabrøl om natten og stanken af puma-tis (hvordan man så end får fat i dét).
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Lone

Jeg faldt af!

Post by Lone »

Selvfølgelig er du fornuftig, June - og gør det på bedste vis.
MEN - det er altså muligt, at lære sin hest ikke at bukke, ikke at blive uforholdsmæssigt bange for ting - som den iøvrigt ser hver dag ......og det lyser da somom både du og hestene kunne have glæde af det.
En hest skal ikke bukke og blive bange - man kan gøre noget ved det.
Og jeg tror ihvertfald ikke på ideen om, at fjerne frygt med frygt......

Og det kan da godt være , at hesten er sødere ved barnet - men bliver det sådan ved?
Lone

Jeg faldt af!

Post by Lone »

Du er sgu da bare nødt til at købe en puma, hvis du skal være en ordentlig hesteejer - det er da nemt nok at fatte?
Øj altså :hhansen:
Post Reply