Et ulækkert og uværdigt "fag".

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: Et ulækkert og uværdigt "fag".

Post by Godzilla »

Jeg synes bare at vi skal forbyde alle ulækre erhverv.

Hvis vi vil have fisk må vi selv fange dem.

Hvis vi vil have kød må vi selv slagte dem, med specialtilladelse selvfølgelig.

Hvis vi vil have fjernet vores affald må vi selv gøre det.

Hvis vi vil skide må vi selv flytte lorten.

Hvis vi sil have sex og ikke har en at dyrke det med, må vi købe legetøj eller onanere uden.

Når kirurger står og skærer i indvoldene på mennekser stinker det ad helvede til, så hvis vi vil opereres må vi selv gøre det. (det ville faneme spare mange skattekroner).

Betændte sår? Do it yourself.

Ambulancefolk afskaffes omgående. Folk må selv klare den ved hjælp af venner og familie. Mobilen er jo opfundet.

Bedemand? Var det noget. Ligene må begrave sig selv, eller med hjælp fra venner og familie.

Og det skal naturligvis være forbudt at sprede gylle, DET er faneme ulækkert.

Ned med alle ulækre erhverv. :peg:
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Re: Et ulækkert og uværdigt "fag".

Post by KatieKat »

Forældre betragter det vist ikke som et job... Men lad os straks forbyde pædagoger.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Et ulækkert og uværdigt "fag".

Post by annetteB »

Og når vi så er færdige med at grine af vitsen, så kan vi måske overveje forskellen på at have et erhverv, som måske nok er uglamourøst og opslidende og så på at have et "havnearbejde" - altså et job som INGEN nogensinde har rejst sig ved konfirmationsmiddagen og stjerneøjet bekendtgjort, at dét her er hvad man vil være når man bliver stor - men istedet er havnet i på mere eller mindre tilfældig vis. Og som derefter viser sig ret umulige at forlade.

Prøv fx at køre taxa fuldtids i et par år eller så....og søg derefter et job indenfor dét håndværk du i sin tid blev udlært i - med medalje, endda, og med gode anbefalinger - og se, hvor mange mestre der gider ansætte dig.
Eller snup en tre år på flisen, lav dig et sandfærdigt CV - og se hvilket firma der vil ansætte dig bagefter?
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Et ulækkert og uværdigt "fag".

Post by Stimata Doamna »

Fordelen ved at have et havnearbejde er da, at man må bøvse alt det man vil. Eller er det også påtvunget? For så er det jo ikke så sjovt...
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Et ulækkert og uværdigt "fag".

Post by annetteB »

Jeg vil stadig mene, at der findes jobs som foruden at være kedelige, opslidende og uglamourøse tillige er socialt stigmatiserende i en grad, så et ærligt CV decideret vil være en hæmsko, når man senere hen forsøger at skifte erhverv. Og fabriksarbejde eller rengøring er IKKE sådan et job. Men prostitution er. Og tilsyneladende også fuldtids taxakørsel.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Et ulækkert og uværdigt "fag".

Post by BeritH »

annetteB wrote:Jeg vil stadig mene, at der findes jobs som foruden at være kedelige, opslidende og uglamourøse tillige er socialt stigmatiserende i en grad, så et ærligt CV decideret vil være en hæmsko, når man senere hen forsøger at skifte erhverv. Og fabriksarbejde eller rengøring er IKKE sådan et job. Men prostitution er. Og tilsyneladende også fuldtids taxakørsel.


Og jeg er tilbøjelig til at give dig ret.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Et ulækkert og uværdigt "fag".

Post by HHansen »

annetteB wrote:Og fabriksarbejde eller rengøring er IKKE sådan et job. Men prostitution er. Og tilsyneladende også fuldtids taxakørsel.


Hvis taxakørsel vitterlig gør at man senere ikke kan søge jobs inden for det man engang var udlært som - så nægter jeg at tro at et rengøringsjob man har haft i 8 år - eller et job som kloakarbejder eller noget ufaglært skod-arbejde ikke ville give det samme problem... Og faktisk tror jeg ikke så meget det handler om HVAD man har lavet i de år - men mere om hvad man IKKE har lavet, nemlig det man er udlært til.

Uanset at jeg har arbejdet indenfor IT i alle de år jeg har været uddannet, så tvivler jeg da MEGET på at nogen ville ansætte mig som programmør - idet jeg ikke har arbejdet som det i 18 år. Hvis jeg tillige havde været i en helt anden branche, så tror jeg mine eksamenspapirer kunne have været nok så fine, jeg ville da aldrig få job indenfor det.
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Et ulækkert og uværdigt "fag".

Post by annetteB »

Tjah, jeg har så flere gode eksempler på faglærte håndværkere, som får afslag på ansøgninger begrundet i, at når man har været taxachauffør, så er der nok osse noget andet galt med én. Hvem ved. Dét er der måske osse? Uanset, så var jeg i hvertfald rimeligt overrasket over høre om fænomenet.
:-o
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Dorte Hansen
Posts: 1316
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:37

Re: Et ulækkert og uværdigt "fag".

Post by Dorte Hansen »

annetteB wrote:Tjah, jeg har så flere gode eksempler på faglærte håndværkere, som får afslag på ansøgninger begrundet i, at når man har været taxachauffør, så er der nok osse noget andet galt med én. Hvem ved. Dét er der måske osse? Uanset, så var jeg i hvertfald rimeligt overrasket over høre om fænomenet.
:-o



Ja, og håndværkere der har arbejdet i: Kvicklys lager, Fuglsangs depot, Gram equipment på båndet, Bestseller som kassepakker, de kan efter mellem 2-4 år heller ikke lige vende tilbage, for de var jo nok dårlige håndværkere siden de ikke var det i de år.....

Så jeg tror egentlig at det at det var Taxakørsel, er mindre vigtigt, men at de har været væk er det der gør det.....

Og og jo der er tale om 5 helt konkrete og virkelige mennesker (2 murere, en tømrer og en elektriker for at være helt præcis)
Nu med køter-bande!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Et ulækkert og uværdigt "fag".

Post by 99E »

Jeg synes det er rigtig skidt, hvis det er SÅ svært at komme tilbage til "ens rigtige arbejde" efter en periode uden for hulen...
Uanset om det er fordi man er taxachauffør eller Kvicklybager.
Især hvis det ikke er for en periode på mere end et par år.

annetteB wrote:Og når vi så er færdige med at grine af vitsen, så kan vi måske overveje forskellen på at have et erhverv, som måske nok er uglamourøst og opslidende og så på at have et "havnearbejde" - altså et job som INGEN nogensinde har rejst sig ved konfirmationsmiddagen og stjerneøjet bekendtgjort, at dét her er hvad man vil være når man bliver stor - men istedet er havnet i på mere eller mindre tilfældig vis. Og som derefter viser sig ret umulige at forlade.

Og det synes jeg faktisk er en virkelig stor del af problemet; at det er så stigmatiseret at vejen UD af jobbet er så problematisk.
Uanset om det er som taxachauffør, prostitueret eller fisker.

Det er bedre for samfundet, hvis det er "nemt" at skifte erhverv.
Det skaber mere fleksibilitet på arbejdsmarkedet.

Og jeg synes, det er et problem at/når erhverv er omgæret af fordomme.
Som at pædagoger er dumme hippietyper.
Eller at SOSU'er er "dem, der ikke kan andet".
Og at lærere er dem, der er for dovne til at blive andet.
Eller at håndværkere er dem, der ikke kunne læse.
Og at alle akademikere er snobber.
Og. Så. Videre.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply