misbrug

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
Mansemor
Posts: 887
Joined: Sat 17. Feb 2007 16:21

misbrug

Post by Mansemor »

Slettet.
Lea
Posts: 782
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

misbrug

Post by Lea »

Alkoholafhængighed er en sygdom. Det har været klassificeret som en sådan siden 1994. At sige til et menneske med alkoholafhængighed, at han eller hun bare kan stoppe med at drikke, for "man kan hvad man vil", svarer til at bede en kræftsyg om at helbrede sig selv, fordi man kan hvad man vil!

Jeg skal til at skrive bachelor om emnet, så de næste tre måneder skal jeg gerne kloge mig :hhansen:
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

misbrug

Post by Godzilla »

Ah, Lea. Kan vi blive opdatet om dit projekt undervejs?

Din udtalelse er lige præcis som min ville være. Er man afhængig, overtager afhængigheden styringen. Så der er reelt ikke et valg når afhængigheden er nået der ud.

Jeg læste en god bog (blandt mange) om emnet, af Graig Nakken: "Den addiktive personlighed" En meget oplysende bog, om hvordan misbruget/afhængiheden efterhånden overtager personligheden, og den afhængigige bliver mere og mere magtesløs.

Det er dog ikke alle som misbruger noget, der er afhængige i den grad som en egentlig alkoholiker eller narkoman bliver det. Man mener at der er nogen arvelighed på det, og at det er derfor nogen bliver afhængige næsten fra første dag de prøver "deres" stof, hvor andre kan misbruge ret meget og relativt nemt kan holde op igen.

Narkomanen jeg omtalte har været aktiv i ca. 18 år, med nogle afbrydelser og behandling undervejs, og han er nødt til at bruge NA (anonyme narkomaner) for at holde sig clean. Desuden er han nødt til at være totalt afholdende med ALLE bevidsthedsændrende stoffer, incl. alkohol i resten af sit liv.

AA, NA, ACA og alle de andre 12-trins programmer er delvist spirituelle, uden at bekende sig til en religion eller gud. Det er op til den enkelte hvordan spiritualiteten virker. Der ud over er det et handlingsprogram, hvor man, gennem arbejdet med de 12 trin, får erkendt sit misbrug og tager ansvaret for at ændre sin adfærd. Man støtter så hinanden i at undgå tilbagefald. Ideen er efter min mening genial. Jeg har lavet de 12 trin i ACA (anonyme voksne børn af alkoholikere og dysfunktionelle familier) Og selvom jeg altid har været direkte modstander af kristendom og lignende religioner, og stadig er det, har jeg megen glæde af det progam, også den spirituelle del, som jeg selv definerer på en måde som duer for mig.

En narkoman/alkoholiker/ludoman m.m.fl. kan IKKE bare lade være. Det handler ikke om viljestyrke, ligesom depressioner heller ikke handler om at tage sig sammen. Og, der KAN være arvelig belastning ser det ud til.

Jeg er lidt "rodet i hovedet" lige nu, så det må lige være nok for nu. Jeg tænker lige over emnet. Spørg evt.

Og Lea. Har du ikke brug for en til at læse med og kommentere? Jeg melder mig hermed frivilligt. Jeg er meget intereseret i den bacheloropgave. Hviklen uddannelse?
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Lea
Posts: 782
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

misbrug

Post by Lea »

Gunilla, jeg skal gerne opdatere undervejs.
Jeg læser til sygeplejerske, så det bliver med en sygeplejefaglig vinkel. Vi er ikke begyndt at skrive endnu og har ikke lagt os fast på en problemformulering. Vi regner med noget med, hvorfor sygeplejersker har fordomme overfor mennesker med alkoholafhængighed. Hvorfor omtaler de dem som alkoholikere, som ikke er værd at hjælpe, for de tager alligevel hjem og drikker videre? Hvorfor denne modvilje mod folk med et syndrom, der gør dem afhængige af alkohol, når vi nu er uddannet bedre? Vi lærer i skolen, at alkoholafhængighed er en sygdom. Men så snart de nyuddannede sygeplejersker kommer ud i praksis, er det som de glemmer hvad de har lært - og hopper med på vognen. Jeg kan forstå fordomme i den generelle befolkning (som regel bunder det i mangel på viden), men sgu da ikke blandt os, der ved bedre, og desuden er ansat til at hjælpe disse mennesker! :-(

Nå, jeg kan hurtig tale mig varm :-)
Vi starter processen på mandag og satser på at have en (foreløbig)problemformulering klar fredag i næste uge.
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

misbrug

Post by Godzilla »

Lea. Det er et virkelig interessant emne! Jeg vil MEGET gerne læse med.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

misbrug

Post by annetteB »

[quote:061725254c]Lea. Det er et virkelig interessant emne! Jeg vil MEGET gerne læse med. [/quote:061725254c]

Ditto her.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Lea
Posts: 782
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

misbrug

Post by Lea »

Det bliver altså en online-bachelor på Strigler :-)
Jeg skal nok holde jer opdaterede.

June, jeg kan ikke forsvare den, før jeg har bestået min afsluttende praktik (som jeg dumpede i januar), så det bliver først om over et år, at jeg får brug for et oplæg (skal også lige holde barsel - med svingende bare patter! :hhansen:). Så det er langt ude i fremtiden...
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

misbrug

Post by annetteB »

[quote:7569dae04f](skal også lige holde barsel - med svingende bare patter! ). [/quote:7569dae04f]


Dét skal nok blive sjovt!
:lol:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Lea
Posts: 782
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

misbrug

Post by Lea »

[quote:4395bb2aac]Og hvilken cafe har du så tænkt dig at optræde på ?[/quote:4395bb2aac]

Når det er med bare patter, er det mest nærliggende nok Maximbar nede ved havnen. Men jeg tvivler på, de lukker spædbørn ind der :-D
Lea
Posts: 782
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

misbrug

Post by Lea »

Nå, nu nærmer enden sig. Vi afleverer på onsdag, men er sådan set færdige. Mangler bare at rette lidt hist og pist og skrive forordet færdigt.

Vores problemformulering lyder: Hvordan møder sygeplejersker patienter, der lider af alkoholafhængighed, og hvilken betydning får det for sygeplejen? Vi har besvaret den vha. kvalitative interviews med sygeplejersker, og i det hele taget er projektet meget sygeplejefagligt, så jeg tror helt ærligt, det er røvkedeligt at læse for "udenforstående". Det handler om sygeplejerskers kompetencer og vilkår, ikke om mennesker med alkoholafhængighed, hvis I forstår? Konklusionen er noget med manglende viden blandt sygeplejersker - ikke overraskende...

Hvis nogen af jer alligevel skulle ønske at læse det, skal jeg gerne sende det til jer (men det er altså knap 40 siders sygeplejeteori). Vil nødig offentliggøre det herinde, da det jo ikke kun er mit værk.

Alternativt kan jeg kloge mig lidt om hvorfor man udvikler alkoholafhængighed, hvilket vist er mere interessant?
Post Reply