Private beskeder

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: Private beskeder

Post by LoneR »

Man kan godt læse folks private beskeder på et forum som strigler.
Man kan læse dem som ren text i databasen - og man kan ændre deres kodeord og læse dem, og dernæst sætte brugeren til at vælge nyt kodeord ved næste pålogning.
Derfor skal man jo nok heller ikke bruge beskedsystemet til at udlægge sit visakort nr. og kode og den slags.
Man forventer jo af admins, at de ikke gør den slags - og det tror jeg da heller ikke, at nogen gør på strigler - men man må da være åben omkring, at det kan lade sig gøre.
User avatar
JoS
Posts: 74
Joined: Thu 2. Oct 2008 09:03

Re: Private beskeder

Post by JoS »

Lone Beck wrote:Jeg ved ikke om jeg har adgang til databasen... - hvad ER databasen? :roed:


Sitet er delt op i to dele, so to speak... Der er de forskellige sider, kodet i html - det du ser... rammen... Disse ligger i directories på serveren, nemme at gå til og rette i, og det er også meningen.

Brugerdannede oplysninger, dvs teksten du læser, beskeder, brugerdata mv, ligger i en anden "kasse", en der er beregnet til at gemme tekst input i tabeller der kan sorteres og "læses" af de sider der dannes når man klikker på et tilfældigt link. Det er nærmest en... lagerreol for input. Databaser er ofte, for webhotel-hostede sider, en standardting der allerede er oprettet og ligger separat fra resten af det der måtte være på sitet. Man skal bruge eller skrive en applikation som for eksempel phpBB, som er lavet til at kontakte, læse, skrive og gemme i databaser.

Databasen (som altså er et tekst-lager-og-sorteringsprogram) holder styr på hvad der må læses/hentes af de forskellige brugere. Dvs at ingen som ikke har nøglen til det virtuelle lagerrum som databasen er kan se hvad der er i den medmindre de har brugerrettigheder til netop den oplysning. Dvs at jeg ikke kan se dine brugeroplysninger, ligesom Ped eller Anja eller nogensomhelst andre kan se dem MEDMINDRE de har password til databasen.

Og som administrator af en webside har man selvfølgelig passwordet til databasen og kan hvis man ved hvordan (og det bør man vide, ellers kan man jo ikke tage back up af forummets indhold, vel?) hente oplysningerne ud herfra med et par få klik.

end lecture... :peg: :hhansen:
"The cat lives alone, has no need of society, obeys only when she pleases, pretends to sleep that she may see more clearly, and scratches everything on which she can lay her paw."
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Private beskeder

Post by Lone Beck »

Min hjerne vil simpelt hen ikke læse det, du skriver Anja - jeg får et akut anfald af stærk ordblindhed - men tak fordi du forsøgte :hhansen:
Godt vi har en teknikslave, for jeg kommer aldrig til at fatte en lyd af det. Det er KEDELIGT :anonym:

Nå, men så bør vi måske indføje i tilmeldingsskrivelsen, at det er så som så med det private i private beskeder.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
aribeth

Re: Private beskeder

Post by aribeth »

det er ren volapyk det der :hhansen:


Men det betyder vist sådan groft set, at teknikslaven kan læse beskeder hvis hun/han vil... og Lone og jeg... vi har ikke nørdisk kunnen til det... eller noget



Katrine
User avatar
Teknikslaven
Administrator
Posts: 240
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:36

Re: Private beskeder

Post by Teknikslaven »

Arj altså, endelig er der noget jeg kan svare på og så har I bare allerede selv fundet ud af det :brok:

Fyt: Databasen er et arkiv, der indeholder al den tekst, der findes her på Strigler. Bare se det som et stort arkivskab, hvor du kan finde et ark papir for hvert indlæg, nyhed, emne osv. Og det gælder også private beskeder og nej de er desværre ikke krypterede, så jeg kan godt snage, hvis jeg ellers gad :kontrakt:
Jeres kodeord er til gengæld krypterede, så dem behøver I ikke være nervøse for.
Mvh.
Teknikslaven
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Private beskeder

Post by Lone Beck »

Fyt: Databasen er et arkiv, der indeholder al den tekst, der findes her på Strigler. Bare se det som et stort arkivskab, hvor du kan finde et ark papir for hvert indlæg, nyhed, emne osv. Og det gælder også private beskeder og nej de er desværre ikke krypterede, så jeg kan godt snage, hvis jeg ellers gad
Jeres kodeord er til gengæld krypterede, så dem behøver I ikke være nervøse for.


Du er sgu så pædagoggisk, Elena. Din forklaring, kan min hjerne godt kapere. (Den er nok bare på 5 års-stadiet eller noget) :lol:

Men det vil så sige, at eftersom du er min ydmyge lillesøster, kan jeg bare true dig til at snage for mig, hvis jeg vil vide, hvad medlemmer af "yderkredsen" snakker om i deres PB'er? :loneb:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Private beskeder

Post by Lena »

Nååh ja, jeg er kommet i tanke om at jeg engang har fået "stjålet" en pb......... ikke her på strigler, men i fordums tid på Hestefolket.

Den blev snuppet fra min indbakke og sendt til en anden....... :ehh:
User avatar
Teknikslaven
Administrator
Posts: 240
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:36

Re: Private beskeder

Post by Teknikslaven »

Lone Beck wrote:Du er sgu så pædagoggisk, Elena. Din forklaring, kan min hjerne godt kapere. (Den er nok bare på 5 års-stadiet eller noget) :lol:

Men det vil så sige, at eftersom du er min ydmyge lillesøster, kan jeg bare true dig til at snage for mig, hvis jeg vil vide, hvad medlemmer af "yderkredsen" snakker om i deres PB'er? :loneb:

Mjah... det virker bedre at lokke mig med chokolade :aribeth:
Mvh.
Teknikslaven
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Private beskeder

Post by Lena »

smukke-ped wrote:
Lena wrote:Nååh ja, jeg er kommet i tanke om at jeg engang har fået "stjålet" en pb......... ikke her på strigler, men i fordums tid på Hestefolket.

Den blev snuppet fra min indbakke og sendt til en anden....... :ehh:



Ah....øh...?



Hvad er du i tvivl om, Ped? Du plejer ikke at mangle ord....... :linski:
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Private beskeder

Post by annetteB »

Lena:I teorien kunne beskeden vel være blevet sendt til jer begge?
Men ok, det forklarer sevfølgelig ikke hvordan den forsvandt fra din indbakke.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Post Reply