Udvikling i det danske sprog.Grimme ord bliver almindelige

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Udvikling i det danske sprog.Grimme ord bliver almindelige

Post by HHansen »

aribeth wrote:men når en pædagog siger skal du lave lort... så er det klamt... men det er også fordi jeg synes det er dårligt sprog... hvorfor ikke pølser? eller skal du på toilettet bare?!!


Hvorfor er det egentlig klamt?

Vi omtaler da alle gerne både hestelort, hundelort og kattelort...

Der er vel ingen der siger hundepølser? Det lyder som hakket hund :opkast:

Pølser er noget man spiser.

Og hvis ikke man kan sige man skal lave lort eller skide - ja så må det være udgaven med: skal på toilettet.
Den er bare nogen gange svær for små børn, for de skal jo også på toilettet når de skal tisse... :ehj:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
aribeth

Re: Udvikling i det danske sprog.Grimme ord bliver almindelige

Post by aribeth »

Jamen det er rigtigt Helle... det er fordi JEG synes at udtrykket "skal du lave lort" er klamt... jeg ved ikke jg synes det lyder som et dårligt sprog... og i virkeligheden er det det nok slet ikke...

Men lave lort... det lyder bare underligt i mine ører... så synes jeg faktisk at "skal du skide" er bedre... men det er også det vi bruger herhjemme hvis vi sådan fortæller hinanden om det vi lige skal ud på toilettet og gøre... "jeg går lige ud og skider" eller "jeg skal lige tisse" :lol:


Katrine
Micita
Posts: 217
Joined: Wed 12. Jul 2006 21:50

Re: Udvikling i det danske sprog.Grimme ord bliver almindelige

Post by Micita »

Jeg var i går til håndboldkamp i serie 2 og en træner bliver efter kampen sur og sparker til en af boldene. Det får en kvindelig tilskuer til at råbe af ham, at han skal opføre sig ordentligt og hvad ligner det? Øøøøøh unge dame, var det ikke dig der skreg fisse til dommeren (som var en mand :ehh:, så hele salen inkl. de tilstedeværende børn kunne høre det? Spurge jeg hende så, og det kunne hun virkelig ikke se noget problem i.


Den var ikke helt heldig nej :hhansen:

Som udenlandsdansker forlanger jeg at i alle skal gå tilbage til sådan som det var i 1996 da jeg flyttede :jeanie: :hhansen: Så kan jeg måske bedre følge med. Kan tydeligt mærke jeg "mangler" de sidste 12 år...

Og så et morsomt (og ganske skræmmende link) til bandende og fødende
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2901954.ece
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Udvikling i det danske sprog.Grimme ord bliver almindelige

Post by annetteB »

Pølser er noget man spiser.


Dét er nemlig lige hvad det er - og jeg får virkelig brækfornemmelser af at høre ordet "pølser" brugt om begrebet LORT!?!
:opkast:

Mine unger har som små derfor enten lavet lort, skidt, eller kørt gylle ud.
Det sidste udtryk kan vi takke Jon's dagplejemor for.
:lol:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
aribeth

Re: Udvikling i det danske sprog.Grimme ord bliver almindelige

Post by aribeth »

nu bander jeg lige.... (det er din skyld Micita :linski: )

For satan da en lortejordemoder... hun skulle sgu have sådan et los i røven...dumme møgkælling...

NÅ!!! gæt selv om jeg ville synes det var i orden om en jordemoder bad mig om at bede og forbød mig at bande... for helvede mand... :vader: :vader:


Katrine
Micita
Posts: 217
Joined: Wed 12. Jul 2006 21:50

Re: Udvikling i det danske sprog.Grimme ord bliver almindelige

Post by Micita »

Tror nu nok de fleste jordmødre er vant til at høre et bandeord fra tid til anden :hhansen: . Den artikkel minder mig på jeg bor i et land fuldt af kristenfundamentalister :mur: Tror det er det værste ved at bo i Norge :tommelned:
User avatar
xtiny
Posts: 2833
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Re: Udvikling i det danske sprog.Grimme ord bliver almindelige

Post by xtiny »

Da jeg var lille (og dinosaurerne gungrede rundt i gaderne, til min far slog dem med sin kølle og slæbte dem hjem) hed det, jeg skal lave. Og så grinede vi meget af en forfinet dame, der sagde til sin hund: "Nå lille ... skal du pinke pinke og pølle pølle?" Det var da til grin.

Men jeg bruger så ikke kønslige betegnelser som bandeord (udover det famøse forp...). Det gør man/jeg bare ikke. Kønslivet er dejligt, og at tale nedsættende om det er- dumt. Eller også er jeg bare snerpet. Fred være med det!

Jeg kalder min cykel/mukkebik, hvis de skaber sig, noget gammelt l... og vil de ikke køre, er de noget gammelt l- eller noget forp... gammelt l... (næh opfindsom kan man ikke kalde mig!)
Mvh
xtiny
- - -
Al problems are people problems: No people, no problems!
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Udvikling i det danske sprog.Grimme ord bliver almindelige

Post by Stimata Doamna »

Micita wrote:
Som udenlandsdansker forlanger jeg at i alle skal gå tilbage til sådan som det var i 1996 da jeg flyttede :jeanie: :hhansen: Så kan jeg måske bedre følge med. Kan tydeligt mærke jeg "mangler" de sidste 12 år...


Det kan jeg kun tilslutte mig - måske er det også derfor, vi udlandsdanskere er bevidste om, at sproget ændrer sig? Vi hører det ikke hele tiden i "den moderne udgave", og så springer det mere i øjnene (ørerne :ehh:), at der er sket forandringer, når vi endelig kommer på besøg i det gode gamle fædreland?
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
Micita
Posts: 217
Joined: Wed 12. Jul 2006 21:50

Re: Udvikling i det danske sprog.Grimme ord bliver almindelige

Post by Micita »

I visse dele af Norge (som er beryktet for sit mindre pæne ordvalg) er det tilladt at kalde en politibetjent for hestkuk = en hingst ædle dele. For man kan jo ikke forlange, at folk skal lade være med at bruge ord, som i den grad er indarbejdet, når de bliver sure. Det har tilmed været en tur i retsalen. :lol: :ehj:

Og en anekdote til om ordet kuk. En ven af mig arbejder i et internationalt firma som også en dansk afdeling. Der blev vild opstandelse en gang, da den danske afdeling undskyldte, de ikke var blevet færdige med at: "der var gået kuk i computeren". Til slut ringede min ven til mig og spurgte om disse danskere faktisk havde sagt det nordmændene troede, eller om det havde en anden betydning på dansk...
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: Udvikling i det danske sprog.Grimme ord bliver almindelige

Post by LoneR »

Det lyder dumt at "lave pølser" - men lisså slemt at lave lort - der må da findes nogle bedre eufemismer.

Jeg bander - det har jeg altid gjort - men jeg tilretter mine bandeord efter situationen. Jeg kan sagtens bruge "sgu", "for satan" og "fanden" i embeds medfør - men "pikfjæs" og vat-samme bruger jeg kun herhjemme -
Af en eller anden grund er det langt mere acceptabelt for mig, at kalde nogen for et "nosseløst røvhul", end det er at kalde nogen for en "slamfisse" eller "kusse" - det kunne jeg ikke finde på... det er da egentlig lidt pudsigt?

Jeg er da egentlig ligeglad med hvad folk kalder hinanden - på en måde er det da interessant, at den slags ord kan udvikle sig til en slags kærlige ord - måske blir bornertheden mindre på den måde?
Det kan man da håbe - selvom jeg næppe nogensinde ville kunne komme til at sætet pris på, at min kæreste præsenterede mig som sin "fisse"..... ahem...... :ondgrin: - jeg ville nok skyde ham :ond: , eller slå ham i gulvet og skride.
Post Reply