Husk at leve, mens du gør det...

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Husk at leve, mens du gør det...

Post by Intunia »

Jeg bryder mig sgu ikke om, når nogen omtaler andre mennesker, som belastninger for samfundet. Mig bekendt er der ikke nogen der har fået en indmeldesesblanket, og man kan heller ikke melde sig ud.
Det der frelste pis om at rygere belaster systemet er jo lodret løgn. Rygere beriger samfundet ved at betale en meget høj afgift, så en eventuel behandling er da betalt mere end ti gange i løbet af et rygerliv, som iøvrigt er kortere, hvilket sparer på omsorgen.
At gøre samfundet helligt, bliver mest brugt til at dunke andre mennesker i hovedet. Hvad med at bekymre sig lidt mindre om hvad andre gør, og begynd at nyde eget livet lidt mere?

Jeg har det selv sådan, at jo flere regler og forbud, des mere ligeglad bliver jeg. Det er jo fuldstændig uoverskueligt og spild af tid, at sætte sig ind i.

Jeg er enig med kikærten, at vi alle (med job) er statens aktiver, og derfor forsøger staten at forlænge holdbarheden. Ikke en skid andet.
bla bla bla
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Husk at leve, mens du gør det...

Post by Lone Beck »

Intunia wrote:Jeg bryder mig sgu ikke om, når nogen omtaler andre mennesker, som belastninger for samfundet. Mig bekendt er der ikke nogen der har fået en indmeldesesblanket, og man kan heller ikke melde sig ud.
Det der frelste pis om at rygere belaster systemet er jo lodret løgn. Rygere beriger samfundet ved at betale en meget høj afgift, så en eventuel behandling er da betalt mere end ti gange i løbet af et rygerliv, som iøvrigt er kortere, hvilket sparer på omsorgen.
At gøre samfundet helligt, bliver mest brugt til at dunke andre mennesker i hovedet. Hvad med at bekymre sig lidt mindre om hvad andre gør, og begynd at nyde eget livet lidt mere?

Jeg har det selv sådan, at jo flere regler og forbud, des mere ligeglad bliver jeg. Det er jo fuldstændig uoverskueligt og spild af tid, at sætte sig ind i.

Jeg er enig med kikærten, at vi alle (med job) er statens aktiver, og derfor forsøger staten at forlænge holdbarheden. Ikke en skid andet.


Hørt :katiekat:

Lev og lad leve, for helvede :peg:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Deerhunter
Posts: 409
Joined: Sat 5. Sep 2009 21:09

Re: Husk at leve, mens du gør det...

Post by Deerhunter »

De almindelige mavesure indvendinger over folks valg af livsstil kan man bare overhøre. Værre er det når enkeltpersoner får videnskaben galt i halsen og via opblæste egoer forsøger at påtvinge andre deres livsstil.

I øjeblikket foregår en hed debat om brændeovne i Danmark, hvor en privat organisation ved navn Det Økologiske Råd forsøger at manipulere et forbud mod brændeovne igennem på opbud af deres hovedsponsor, Danske Energi.

Et af de absurde argumenter er, at danske brændeovne forurener Arktis med sod der bidrager til den globale opvarmning. Det Økologiske Råd skriver i deres pressemeddelelse:

“Brændefyring er CO2 neutral, men ikke klimaneutral. Der udsendes sodpartikler (black carbon) fra privat brændefyring, og disse transporteres ifølge forskerne helt til Arktis hvor de medvirker til at farve ismasserne mørkere, hvorved isafsmeltningen og dermed den globale opvarmning øges”.

Det har jeg regnet lidt på.

Det Økologiske Råds talsmand, Kåre Press-Kristensen har ved tidligere lejligheder postuleret at brændeovne udleder 25,34 g partikler pr. kg. træ udregnet af gennemsnittet fra de offentlige rapporter han altid henviser til. Det betyder at Danmarks 750.000 brændeovne samlet udleder 19.005 t partikler udregnet ud fra typisk dansk løvtræs gennemsnits rumvægt på 650 kg/m3 hvis Kåre Press-Kristensens tal er valide.

Hvor mange partikler kræves der for at omdanne absorberet lys til varme på et givet areal? Her kan viden fra den fotografiske branche bidrage til svaret. Udgangspunktet er orthokromatiske lithfilm, da disse netop er fremstillet af lysabsorberende partikler der i opbygning og opakke egenskaber kommer tættest på black carbon.

Omregnes orthokromatiske lithfilms halogensølvforbindelsers vægtfylde fra 10,49 g/cm3 svarende til sølv til black carbons massefylde i fast form som grafit 2,267 g/cm3 kræves 6.9 g ren grafit for at opnå en målelig lysabsorberende effekt svarende til 0,15 density på en 8x10” orthokromatiske planfilm. De 6,9 g partikler for en 8x10” orthokromatiske lithfilm svarer til 138 g partikler pr. m2, som igen svarer til 138 t partikler pr. km2.

Eksponeringen er udført med et 220 liniers rester for eksakt sværtningsgrad. Sværtningsgraden på 0,15 density er valgt fordi det er laveste ændring der kan ændre temperaturen målt med almindelig fotografisk udstyr. Den valgt lyskilde havde en farvetemperatur på eksakt 5500 k, svarende til vægtet dagslys i Arktis.

Arktis areal er 14.056.000 km2 medregnet alle faste overflader hvor der kan aflejres partikler. For at dække Arktis med et sodlag på 0,15 density kræves derfor 193.973 t partikler såfremt jeg går ud fra Kåre Press-Kristensens tal.

For at producere denne anselige mængde sod, kræves 4.915.270.752 t træ såfremt vi stadig tager udgangspunkt i Kåre Press-Kristensens oplysninger om de påståede 25,34 g partikeludledning pr. kg. træ som beregnet indledningsvis.

Der er i beregningerne korrigeret for en standard Monroe 40” kædesav.

Det betyde, at samtlige 750.000 danske brændeovnsejere hver må have en brændestak på 7.561.955 m3 for at producere de mængder sod Kåre Press-Kristensen postulere såfremt samtlige partikler danske brændeovne lander på Arktis. De 7.651.955 m3 svarer som beregnet til 4.915.720.752 t ved en gennemsnitvægt for løvtræ på 650 kg/m3.

Brændestablerne må nødvendigvis værre større, hvis density på 0,15 skal opretholdes i Arktis, helt præcis 665.452.040 m3, da vindforholdene i Danmark ifølge meteorologiske oplysninger kun i 12% af tilfældene er gunstige som bærer af partikler helt til Arktis. Disse 665.452.040 m3 svarer til 432.543.826.000 t.

Til sammenligning udgør den årlige hugst i danske skove ca. 5.000.000 t.

Altså krævet 86.509 gange den årlige danske vækst. Det betyder igen at et gennemsnitligt dansk løvtræ skal vokse 16,3 cm/time når kroneudvikling efter udtynding og forøgelse af stammetykkelse ved vindpåvirkning opgjort statistisk i Danmark gennem de sidste 100 år er indeholdt i de samlede beregninger for at holde trit med Kåre Press-Kristensens fantasier.

Kilder:
Det Økologiske Råd
Dansk Skovforening
Et gloende regneark
Danmarks Statistik
En flaske Calvados
Arctic Council
Jos ei viina, terva tai sauna auta, tauti on kuolemaksi.
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Husk at leve, mens du gør det...

Post by Intunia »

Sjovt at du lige bringer brændeovnsloven på banen, Deerhunter.
Jeg har netop lige brugt en masse tid på at forsøge at sætte mig ind i hvad mine muligheder er, når nu min brændeovn er så træt og slidt, at jeg er nødt til at skifte den inden vinter.

Jeg har en gammel koksovn fra 1935 stående kaldet døgnbrænderen, og jeg føler mig meget fristet til at sætte den op, fordi jeg for det første er pisse træt af at slæbe på træ, og det er billigere at fyre med koks, og så holder den længere på varmen.

Men det må man så ikke, eller hvad?
Der står nemlig at der gælder særlige regler, der undtager "historiske fyringsanlæg", altså ovne lavet før 1940.
Men jeg kan ingen steder se, hvad de særlige regler er....Grrr....

Det er jo fint nok, at man gerne vil tage miljø hensyn, men hvis alternativet ikke er til at betale, for almindelige mennesker, så er der en hel del mennesker, der for at holde varmen må blive kriminelle!
bla bla bla
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Re: Husk at leve, mens du gør det...

Post by HeidiO »

Så vidt jeg kan se på nedenstående, er historiske fyringsanlæg undtaget for reglerne om prøvningsattester m.v.

http://www.mst.dk/Virksomhed_og_myndighed/Luft/Luftforurening_fra_braendeovne/proevningsattester_og_positivlister/
Heidi
User avatar
Deerhunter
Posts: 409
Joined: Sat 5. Sep 2009 21:09

Re: Husk at leve, mens du gør det...

Post by Deerhunter »

Du har flere muligheder Intunia, men reglerne om koksfyring i Danmark kender jeg ikke.

Du kan anskaffe en antik brændeovn. Papirarbejdet kan du få skorstensfejeren til at klare. Umiddelbart skulle der ikke være problemer, da dit hus øjensynligt altid har haft et ildsted, så en udskiftning omfattes ikke af brændeovnsregulativet såfremt samme skorsten anvendes.

HeidiO har ret. Historiske anlæg er fritaget for administrativt bøvl.

En antik ovn er ikke nødvendigvis ringere end en moderne svanemærket ovn, men er som regel væsentlig billigere. Caso på Christiania i København har nogle fede ovne. Prøv www.caso-ovne.dk

Alternativt kan du overveje en masseovn. Den er særdeles effektiv og brændebesparende. Prøv at kontakte Lars Helbro på Drejø på www.stenovne.dk han kender reglerne i Danmark særdeles indgående.
Jos ei viina, terva tai sauna auta, tauti on kuolemaksi.
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Husk at leve, mens du gør det...

Post by Intunia »

Tak Heidi. Det ser ud til at du har ret og det er jo godt for mig.
Jeg slipper for at spendere 10.000 + på en ny ovn, da jeg allerede har denne gamle koksovn stående.

Deerhunter, tak for link. De der Christiania ovne er fine. Masseovn har jeg overvejet, men det er et større projekt, da der skal laves et fundament til sådan en klods, der vejer et par ton. Derudover synes jeg at mit hus er for lille til det. Den vil simpelthen fylde for meget. De svenske kakkelovne er jeg også ret vild med, men de er ofte for høje og stilmæssigt passer de ikke ind i et bindingsværkshus.

Det er ikke forbud mod at fyre med koks, men det sviner mere end at bruge træ. Tilgengæld skal man kun fyre i den en gang i døgnet.
Jeg har allerede ovnen, så jeg skal ikke ud at investere. :jeanie:
bla bla bla
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Husk at leve, mens du gør det...

Post by Intunia »

Nå, men tilbage til emnet...
Ninie, jeg synes du er i din gode ret til at blive irriteret og træt af pas-på-alt mentaliteten der hersker mange steder.

Og det kan faktisk være direkte sundhedsskadeligt at dyrke nocebo !! Ja, man kan sgu dø af det,..hahaha

"Sundhedskampagner der gør skade. I større målestok, kan nocebo-effekten have stor betydning for os, f.eks. i forbindelse med de mange sundhedskampagner, som vi har set de senere år. Udgangspunktet for disse er oftest, at der er et eller andet vi skal passe på eller undgå, for ikke at blive syge. Hvis vi ryger, får vi lungekræft, spiser vi for fedt, går det galt med kolesteroltallet, hvis vi er dovne og ikke motionerer, kan vi risikere hjerte-karsygdomme. Ligeledes kan det gå galt, hvis vi drikker for meget alkohol.
Fælles for disse kampagners advarsler er, at vi kan dø af det, hvis det går rigtigt galt.
Sundhedskampagnerne tager paradoksalt nok ikke udgangspunkt i selve sundhedsadfærden, men tager afsæt i sygdom og død. "Hvis ikke…så…". Det er forebyggelse i traditionel forstand.
Set i lyset af nocebo-effekten, er denne form for forebyggelse betænkelig. Man kan nemlig spørge sig selv, om den megen snak om de sygdomme der kan ramme os, hvis…, kan være medvirkende årsag til, at vi så rent faktisk også bliver syge af det"

Sakset herfra
http://da.wikipedia.org/wiki/Nocebo-effekten
bla bla bla
Post Reply