misbrug

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

misbrug

Post by Godzilla »

Godt skrevet Lea. (Cullberg :ok: ).


[quote:40c2432e5b]Jeg ved ikke om anlægget for afhængighed af noget er medfødt, eller om det er fysisk eller psykisk, men jeg tror ihvertfald at folk med en afhængighed/misbrug meget meget ofte vil udvikle en ny afhængighed istedet for en man afvænnes fra. Og det er det 12 trins behandlingerne udnytter.

[/quote:40c2432e5b]

De fleste afhængige erstatter deres misbrug med et andet når de bliver "tørlagt". Og, ja, 12-trinsprogrammet bliver for nogen erstatningen. Og det er er rigtig god erstatning, frem for ludomani, spiseforstyrrelse, overdreven træning m.fl. Det holder nemlig rigtig mange stoffrie, og er ikke usundt som de fleste andre misbrug er. Desuden er de anonyme fællesskaber ikke en forretning, og ingen tjener på deres medlemmer. Desuden giver 12-trins modellen ikke nogen en sovepude i form af "jeg er syg, og kan ikke gøre for det". I AA og NA (begge 12-trins fællesskaber) bliver folk tudet ørerne fulde af, at INGEN kan redde dem ud af deres misbrug andre end dem selv, og de tager fat i den asociale adfærd stort set alle udvikler efter misbrug over længere tid. Den der med at tage sig sammen har ikke vist sig effektiv nok, den sparker bare til en masse skam og selvnedvurdering, som gør sagen værre.

Om der er arvelighed involveret er vist et ret omdiskuteret emne. Men som Lea skriver, tyder en del tvillingeforsøg på at der er.

Højere Magt-fænomenet kan være ret svært at forholde sig til. Der er nu også mange måder at gøre det på. Nogle bliver mere fanatiske end andre. Men hvis jeg skulle vælge om en pårørende gik og fablede om Gud eller anden form for Højere Magt, istedet for at drikke/tage stoffer og derved slå sig selv ihjel, ødelægge relationer og være en belastning for det øvrige samfund, ville jeg til enhver tid foretrække Magten. :iskvinden:

Nå; jeg kunne blive ved i timevis, og ville blive en pest at høre på.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

misbrug

Post by Lone Beck »

Jge tror helt klart at man kan have "anlæg" for at udvikle afhængighed - se bare hvor let nogle rygere lægger smøgerne på hylden, mens andre aldrig får held med det.

Jeg nægter at tro på at forskellen kun ligger i viljestyrken, for så burde det jo også ses i andre forhold, og det synes jeg aldrig jeg har bemærket. Der er er også rygere, der aldrig bliver rigtig afhængige. Jeg har kolleger, der fortæller at de godt kan glemme at ryge en halv dag, og andre som kun er selskabsrygere.

Jeg selv, derimod, blev afhængig af smøgerne i løbet af ingen tid. Det kom fuldstændig bag på mig, og forskrækkede mig faktisk så meget, at jeg har nægtet at lære at drikke øl og spiritus. Vin drikker jeg, men jeg har en fast regel om at jeg max. må drikke vin tre dage i træk. Derpå SKAL der følge mindst tre vinfrie dage...
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

misbrug

Post by HHansen »

[quote:588539b4d5="Gunilla"] Desuden er de anonyme fællesskaber ikke en forretning, og ingen tjener på deres medlemmer. [/quote:588539b4d5]

Det blev faktisk påstået i det program igår at der bag AA var nogen der tjente tykt på det.

Hvorvidt den påstand er mere holdbar end den om at der ikke er nogen der tjener på det skal jeg ikke kunne sige.

Jeg er iøvrigt heller ikke uenig med dig Gunilla, en afhængighed af et tørlagt sammenhold er MEGET at foretrække fremfor en afhængighed af alkohol.

Men det er iøvrigt noget underligt noget det med afhængighed, og viljestyrke.. Jeg kunne snildt holde op med at ryge efter 10 år som storryger. Men kan jeg måske lade være med at spise usundt? NEJ :smaek:
Jeg er ikke længere bange for alkohol - det HAR jeg været idet mange i familien er/var alkoholikere, men nu er jeg vist blevet så voksen at jeg ved jeg ikke lander der. Men som LoneB der ikke vil drikke vin i mere end 3 dage har jeg også regler. Jeg kunne ALDRIG finde på at drikke en øl eller andet når jeg er alene.
Men jeg æder mig nok ihjel en dag :ehj: :smaek:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

misbrug

Post by Godzilla »

I AA m.fl. betaler man ikke kontingent. Man er heller ikke tilmeldt. Der er møder rundt omkring, og der dukker folk bare op og deltager hvis/når de har lyst/behov. Der modtages ikke donationer eller økonomisk støtte af nogen art, fra andre end de fremmødte, som lægger et lille bidrag (alt fra 25 ører til en tyver), hvis de altså vil, til lokaleleje og kaffe, the mm. Netop for at ingen organisationer, firmaer eller andre skal misbruge dem der vælger at deltage. Hvordan nogen skulle kunne profitere af de anonyme grupper kan jeg ikke se.

Jeg har lavet 12-trin i ACA (anonyme voksne børn af alkoholikere) og jeg er ikke blevet specielt religiøs af den grund. Højere Magt fænomenet er op til den enkelte at definere. Min måde var, at det aner jeg ikke noget om. Hvis der er en Højere Magt, er det fint, jeg kan bare ikke begribe hvad det i så fald er for en fisk. Andre bliver dybt religiøse, det er op til den enkelte hvordan de vil bruge det, og der er ingen bestemt tro som er den "rigtige".

Helle, hvad hed det program du så? Jeg vil meget gerne se det. De argumenter der fremkommer, vil jeg enormt gerne høre, det kunne jo kaste lys over noget jeg ikke har set eller hørt om.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

misbrug

Post by HHansen »

Det irriterer mig faktisk også at jeg var for træt til at se det hele. Det er ligesom ikke det samme at kunne citere brudstykker :ehj:

Det var Penn & Teller - mener deres show hedder Bullshit og konceptet er at de piller ting fra hinanden, i andre shows har jeg set dem "afsløre" Feng Shui folk som svindlere - De fik 3 forskellige eksperter til at indrette samme stue i samme hus. Det blev ikke ens.

Jeg så ikke starten af det igår, og ved egentlig ikke om det gik på alkoholikere, eller på de 12 trin. Men de er generelt meget kritiske. Men som i alle andre dokumentar show, så kan man jo fremlægge de beviser man vil.

Jeg har kendskab til ACA og har selv været medlem af en netgruppe og læst meget derfra, og det har jeg haft stor glæde af. Så du skal endelig ikke tage mine indlæg som om jeg tror det jeg så igår er den eneste sandhed. Men omvendt kan jeg også godt lide at se noget der går imod det jeg troede...
Burde måske bare have set det hele inden jeg begynder at citere derfra :smaek:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

misbrug

Post by Godzilla »

Jeg vil gå ind på tv3 og se om jeg kan se det på pc. Jeg vil meget gerne se hvilke argumenter de har imod 12-trinsprogrammet.

Altid godt at se ting fra flere synsvinkler. :tommelop:
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

misbrug

Post by HHansen »

Jeg har indtil videre fundet 2. del af showet. Har ikke selv set det endnu.
Leder lige efter 1. del...

http://video.glath.com/view/bullshit.12_Stepping_Part2
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

misbrug

Post by HHansen »

Og her er del 1.
Så kan jeg også få set det hvis jeg så kan holde mig vågen i dag :hhansen:

http://video.glath.com/view/bullshit.12_Stepping
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

misbrug

Post by HHansen »

Så fik jeg set det hele.
Må have været MEGET træt igår (eller fuld? :viben: ) - for der bliver da ikke sagt noget om at de tjener penge på det hos AA...

Nå, men udover det så synes jeg egentlig de har et interessant syn på afhængighed og vejen ud af det. Nemlig at der kun er én der kan hjælpe - den afhængige selv.

Dét er der vel så ikke så meget nyt i.
Men interessant show alligevel.
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

misbrug

Post by Godzilla »

Jeg fandt det også et eller andet sted. Alle 3 dele.

Det er ikke særlig lødig journalistik, men der er et par gode argumenter imellem. Dog ikke noget særligt veldokumenteret synes jeg.

Hvis man i USA kan DØMMES til at gå i AA, er det ret betænkeligt.

Jeg har ikke oplevet noget der virkede sekt-agtigt på den måde som de fremstillede det i udsendelsen? Jeg er nærmest antikristen og har ikke følt mig presset til at tro på nogen Gud defineret af ACA? Men det er der måske nogen der gør, og så ER det vel egentlig sekt-agtigt.

Det kedelige ved udsendelsen er at den ikke femhæver noget af det gode som de anonyme fællesskaber giver afhængige personer. Og jeg synes at de bagatelliserer afhængiges problemer med at holde op med at misbruge. De slår bare ud med hånden og siger: "Bare beslut dig" hvilket ikke virker for ret mange. At behandling heller ikke har en særlig høj succesrate, viser ikke i sig selv noget om 12-trinsprogrammet, men mere noget om hvor svært afhængighed er at komme ud af.

Der er andre læger som i høj grad mener at definitionen på misbrug opfylder kriterierne på kronisk sygdom (jeg husker ikke lige ordlyden), så det er der vist generelt uenighed om i lægeverdenen.

Men en ting har de ret i. Der ER virkelig ikke ret mange som klarer at være afholdende. Tilbagefaldshyppigheden er meget høj.

Nå jeg kan blive ved, og nu vil jeg sove.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Post Reply