misbrug

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
Lea
Posts: 782
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

misbrug

Post by Lea »

[quote:7e9735ff6f]Nå, men udover det så synes jeg egentlig de har et interessant syn på afhængighed og vejen ud af det. Nemlig at der kun er én der kan hjælpe - den afhængige selv. [/quote:7e9735ff6f]
Jeg har ikke set programmet. Hvem er "de" - altså hvad er de? Læger, terapeuter, eller bare selvudnævnte eksperter? Den der ansvarsfralæggelse er ret udbredt hos sygeplejersker, viser vores interviews. Og bortset fra det er forkert, er det en ufrugtbar holdning. Man kan sgu da ikke forvente, at syge mennesker skal helbrede sig selv :ond:
Nå, jeg skal i seng, så jeg kravler lige af kæphesten igen...


[quote:7e9735ff6f]Hvis man i USA kan DØMMES til at gå i AA, er det ret betænkeligt. [/quote:7e9735ff6f]
Det tror jeg bestemt også, man kan i DK. Ihvertfald kan man dømmes til at gå i NA, og det er vel samme princip?
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

misbrug

Post by Godzilla »

Ja, helt samme princip.

Nu må jeg så lige tage evt. dommere i forsvar: Rigtig mange narkomaner er kriminelle og en fandens belastning for alle os andre. Så hvis nogen dømmer dem til at gå i NA, synes jeg det er ok. Man BLIVER ikke hjernevasket i NA, og de fleste narkomaner trænger faktisk til en storvask på øverste etage :iskvinden: Dette skal ikke forstås nedladende på nogen måde, jeg omgås en del clean narkomaner p.t. og det kommer fra dem. De holder sig, ifølge eget udsagn, clean ved hjælp af NA og vil ikke undvære det.

Personligt synes jeg at 12-trins programmet er genialt, og det er sgu det eneste sted mange kan gå hen og få støtte, hjælp og opbakning fra andre som ved hvad de går igennem; gratis, anonymt og i det omfang de har brug for det.

Jeg har været på besøg til et par NA møder, og det er helt ok efter min mening.

Ej, nu SKAL jeg se at komme i seng, jeg skal op og ringe til Dr.Dyr i morgen!!! :fy:
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

misbrug

Post by CXEC »

Så nu fik jeg kæmpet mig igennem denne tråd og det tog kun det meste af dagen idag.

Jeg kan ikke sige noget som ikke allerede er sagt, men jeg følermed dig June!

Cyber kram

C
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
Lea
Posts: 782
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

misbrug

Post by Lea »

Jeg synes, det er fint, at vi i Danmark har et retsvæsen, der faktisk forsøger at rehabilitere de kriminelle frem for blind straf. Man kan så diskutere metoderne. Så vidt jeg har forstået, er AA og NA noget privat sekt-agtigt halløj? Så egentlig er det vel ikke voldsomt etisk korrekt at dømme folk til at komme sådanne steder. Spørgsmålet er, om der er reelle alternativer?
Som det sikkert fremgår, har vi ikke været omkring behandlingstilbud i projektet, så på det punkt er jeg ret uvidende...

[quote:e6110fb5d4]Men jeg har dog tænkt mig at jeg én af dagene vil indfinde mig i et rådgivningscenter til pårørende til A .. og så se hvad de har af alternative tilbud... både for min og for ungernes skyld. [/quote:e6110fb5d4]
Det lyder som en god idé, synes jeg :tommelop:
Post Reply