Gysse & Gyda

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Gysse & Gyda

Post by annetteB »

Er jeg virkelig den eneste der har læst Kokjos tidligere indlæg som at grisene skal ud - men ikke NU???


Nej, nej, da - dét har jeg osse læst.
Og forholdt mig til.
:-)
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Kokjo

Re: Gysse & Gyda

Post by Kokjo »

Hvordan kan Zanne sige at det er traditionelt svinehold bare med en ekstra balle halm og at grisene ikke er glade når hun aldrig har set min stald eller grisene ? Det er da beskyldninger som er helt urimelige.

Jeg er fucking træt af det her forum. Her er overhovedet ikke hyggeligt mere, og alt skal stikkes og sættes på en spids.

Jeg bliver i røvdårligt humør og tappet for energi af at være herinde.
Zanne
Posts: 1358
Joined: Fri 2. May 2008 08:48

Re: Gysse & Gyda

Post by Zanne »

Ja, jeg har læst at de grise eller deres efterkommere skal i fryseren. Hvor det giver plads til at de kommer ud senere, det er jeg så ikke klar over. Med netop med det i mente, forstår jeg jo ikke, at de er nødvendigt at udsætte grisene (den eller de der skal gå som søer) for 2 flytninger, hvor nye bakterier står i kø.

Skal grisene i fryseren nu, er det da ren utopi at tro de kommer udenfor inden de når slagtevægt. Så mange måneder tager det skam heller ikke, så er det slagtesvin nægter jeg at tro de kommer til at opleve foråret udendørs.
Mvh. Zanne

Tålmodighed er en dyd, hvis man gider at vente.
Zanne
Posts: 1358
Joined: Fri 2. May 2008 08:48

Re: Gysse & Gyda

Post by Zanne »

Jamen Kokjo dog....

Du lægger selv ud med at skrive: Efter alle årene med "grisepineri" som job i produktionsstalde og så sætter du billeder ind af noget jeg ikke mener er ret meget bedre.

Må jeg slet ikke reagere på det? Eller sagt på en anden måde, er det kun tilladt at klappe dig ryggen og sige godt gået? Jeg synes jo - ud fra din tekst og dine billeder, at der ikke er den store forskel på dine grise og det du selv kalder grisepineri.

Skal jeg endelig klappe, må jeg nok heller klappe kaje og så er den debat ligesom lukket.
Kokjo

Re: Gysse & Gyda

Post by Kokjo »

Zanne, svin der fodres restriktivt og alternativt vokser ikke nær så hurtigt som ved traditionel opfedning. Det kunne også være at en højere slagtevægt var ønsket når kun den ene skulle i fryseren.

Man immuniserer ved at tildele de ting de vil møde i fremtiden i små mængder. Det kan da godt være at de kan overleve ved at blive smidt ud i bar røv fra dag 1... Men gad vide hvor sjovt de synes det er, når de stadig kan ryste af kulde i halmen indendøre på kolde dage. Og det er selv om de næsten kan grave sig ned.

Det er da også lidt mere interessant at kunne komme til dem hvis de skulle blive syge, end at skulle stresse dem halvt ihjel udendøre, før de bliver fanget.

Er i overhovedet klar over hvor dårligt frilandssvin kan have det ??? Jeg har arbejdet med frilandssøer, og det er kun en anden slags svineplageri !
Kokjo

Re: Gysse & Gyda

Post by Kokjo »

Hvis du havde set min stald Zanne, så ville du opdage at mine 3 sover i en boks der traditionelt ville være fuldtidshjem for mindst 20 svin. Så nej jeg praktiserer ikke traditionel svineprod.
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Re: Gysse & Gyda

Post by KatieKat »

Jeg begriber ikke at der skal være sådan en fordømmelse af andre mennesker.
Hvorfor ikke bare se at Kokjo gør tingene på en anden måde end man selv ville have gjort, men genkende at hun gør hvad hun føler er det bedste for sine grise.
Der er en del af jer herinde som holder heste på en måde jeg ikke har lyst til. Jeg mener dermed ikke at jeres heste mistrives eller at det er synd for dem, men jeg mener at der er en bedre måde. Jeg ved også godt at i gør som i gør fordi i mener at det et det bedste for netop jeres heste som i kender ved hvordan trives og derfor føler jeg ikke trang til at hentyde at det er en lortemåde at holde heste på.
Og det er faktisk det jeg synes du gør her Zanne. Kokjo vælger at holde grise på en anden måde end du gør og så er det kun liiiige et trin op fra total mishandling og tremmesvin eller hvad sådan nogen nu hedder. Det synes jeg ikke er fair.
Jeg har set Kokjos grise. Havde det været mine havde jeg tændt for varmen, for de så ud til at fryse. Jeg ville under ingen omstændigheder have lukket dem ud i et vejr der er endnu koldere end det er inde i den stald og da slet ikke når vejret forventes at blive koldere og ikke varmere den næste tid.
De havde god plads. De virkede glade. Ja, jeg synes også det er idyllisk og rart med grise, og andre dyr, der kommer ud, men jeg er fuldstændigt overbevist om at Kokjo passer de grise det bedste hun kan og jeg så ingen grise der led overlast.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
Zanne
Posts: 1358
Joined: Fri 2. May 2008 08:48

Re: Gysse & Gyda

Post by Zanne »

Selvfølgelig Kokjo - det er logik for burhøns.

Men kan vi ikke blive enige om, at standard ligger på omkring 800 g daglig tilvækst for slagtesvin. Altså er de ca 5 mdr, når de opnår en slagtevægt på 90 kg.

Så tager vi hensyn til at du gerne vil have dem lidt større - spørgsmålet er jo så, hvor meget. Vore sidste svin, der gik udendøre i godt 4 mdr. opnåede en slagtevægt der lå mellem 100 og 120 kg. Vi fik dem fra spf-stald som knap 40 kg's. Altså omtrent det samme som dine er nu.

Så er det jeg tænker, at foråret, det kommer da tidligst til april/maj - men jeg kender selvfølgelig ikke dine planer. Forestiller mig måske kun, at de godt nok skal være store til fryseren, hvis de skal nå ud. Husk lige at mine 4 svin bestemt ikke var traditionelt fodret, og de fik endda lov at bevæge sig på ca ½ tønde land.

At det skal være dyrplageri at have frilandssvin, er da vist kun, når der hverken er mudder eller skygge. Og selvfølgelig ikke ringe dem, det er i mine øjne rendyrket ondskab. Det gik jeg ud fra som en selvfølge at du ville sørge for, i givet fald.

Vore grise blev fodret op i traileren over flere dage, og dagen slagteren kom, var det nemmere end nemt. Jeg åbnede døren og kaldte, og vupti, stod de i traileren og forventede mad. Det var der ikke meget stress og jagten i.

Og så lige til dig Dorte. Jeg fordømmer bestemt ikke Kokjo's grisehold. Jeg er bare ikke enig i, at billedet er så yndigt som det tegnes.
Zanne
Posts: 1358
Joined: Fri 2. May 2008 08:48

Re: Gysse & Gyda

Post by Zanne »

Undskyld - glemte h-et i Dorthe :ide: men meningen var god nok.
Mvh. Zanne

Tålmodighed er en dyd, hvis man gider at vente.
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Re: Gysse & Gyda

Post by KatieKat »

Tegnes det yndigt? Jeg synes Kokjo tegner et billede som svarer temmelig nøje overens med hvad jeg så da jeg besøgte hende.
At andre kommenterer at det ser hyggeligt og rart ud er da ikke Kokjos fejl, men jeg kan da godt forstå at det glæder hende, for jeg er ikke i tvivl om at hun gør hvad hun kan for at de grise har det så godt som overhovedet muligt.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
Post Reply