Fedme er selvforskyldt

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Fedme er selvforskyldt

Post by Gry »

Mener de fleste danskere i hvert fald.

http://liberalkuglestoeder.dk/?p=69


http://www.facebook.com/tv2news/posts/10150316302554714

Tv2 news sætter spot på problemet. Der er debatter igang, og der har været livedebat i tv mellem formanden for overvægtsforeningen og et medlem af liberal alliance.

Hvad er din holdning?
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Fedme er selvforskyldt

Post by misssophie »

jeg tror de fleste tilfælde er selvforskyldte, ikke alle.

-men idag er det en meget større kamp at holde vægten, pga det mad vi spiser,- og alt det sukker og andet skidt der er i maden
Misssophie
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Re: Fedme er selvforskyldt

Post by JulieT »

Jeg mener, at det da ikke kan være selvforskyldt, hvis man lider af en stofskiftesygdom f.eks. - og børn, der lever hos forældre, der fylder dem med forkert og for meget mad, kan heller ikke gøre for at de er tykke.

Men altså... hvis man er myndig og i øvrigt normalt begavet, så er man selv herre over sin krop. Jeg mener ikke, det giver mening at tale om "skyld" - i stedet skal man nok bruge ordet "ansvar".

Jeg bider negle - det er pissegrimt, og jeg kunne godt tænke mig at jeg ikke bed negle, men det gør jeg, fordi jeg ikke lader være. Hvis jeg piver om at det er svæææært, og der kommer også så mange uhyggelige film i fjeeeernsynet og det er også bare fordi jeg har siddet skævt på pooooottten... bliver det så nogen andres skyld at jeg bider negle? Nej. Andres ansvar? Nej. Og heller ikke andres problem. Kun mit.


Min far var ret overvægtig, og min mor fortæller en historie om hvordan kan kunne finde på at brokke sig over at der "aldrig var noget sund mad i køleskabet" mens han proppede sig med lagkage :jeanie: Min søster har også været svært overvægtig, men har med viljestyrke og professionel hjælp fra trænere og diætister gennemført et drastisk vægttab af den slags hvor man ser billeder af damer, der står og griner nede i ét af deres gamle bukseben. Hun har siden løbet et marathon, og cykler nu lige en lille tur på 70 kilometer, når det passer hende. Hun er super-fit og meget flot. Jeg er fuld af beundring for hvad hun har gennemført - endda samtidig med at hun passer en komet-karriere i New York - men hun er også en rigtig jern-lady. Jeg tror ikke, jeg kunne have gjort, hvad hun gjorde.



Julie
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Fedme er selvforskyldt

Post by Lone Beck »

Overvægt er præcis ligeså selvforskyldt som rygning, narkomisbrug, alkoholmisbrug, sexuelt misbrug. Det er ligeså selvforskyldt som storhedsvanvid og mindreværdskomplekser, kriminalitet, utroskab, løgnagtighed, sladdertantethed, ondskabsfuldhed osv. osv. osv.

Fedmerelaterede sygdomme er ligeså selvforskyldt som rygerlunger, aids, hudkræft, malerhjerne osv. osv. osv.

Og det er altsammen ligeså selvforskyldt som tro og overtro, herunder troen på kontrol over egen krop, egen psyke, egen sundhed og sygdom - eget livsforløb og skæbne :hhansen:

Jeg vil hellere vende den om og sige: Hvis vi havde fuldkommen kontrol over os selv, ville der ikke findes overvægt, rygning, alkohol- og anden misbrug, sexuelle afvigelser, utroskab, løgn, trafikulykker osv.
Så var vi alle sammen smukke, sunde, intelligente, charmerende, dygtige, storsindede, selvsikre, empatiske - perfekte mennesker.

Overvægtige har præcis ligeså meget kontrol over sig selv som alle mulige andre. Eller ligeså lidt :ide:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Re: Fedme er selvforskyldt

Post by MinnaN »

Hmm... Den er svær, fordi jeg mener at ansvaret for overvægt for det meste ligger hos en selv, men der kan være forskellige medicinske grunde og andre grunde til hvorfor ikke alting ligger hos en selv. Det er et skidesvært emne, for man kommer unægteligt til at træde folk så tæt på tæerne i en str. hvalfangerbåd ligegyldigt hvad.

En ting er at man ikke kan gøre for sin overvægt, men man kan sgu gu dødeme gøre noget ved det, når man har fundet grunden/e til hvorfor, for hvad afholder så en på at reagere på det? Er det så meget nemmere at give op og sige: Det er synd for mig?!
Been there, done that, lost the weight. Literally.

Mennesker ved godt hvad der gør en fed. Der er massivt opbud af oplysning alle steder fra at usund mad gør dig fed, rygning dræber og alkohol sgu heller ikke er så sundt at drikke umådeholdent. Viden er der nok af og lige op i fjæset på en konstant.

Men man kan være afhængig af mad på lige fod med rygning og alkohol, og så er man lige vidt med madkoholikere.

Korte af det lange... Man blir nødt til at tage ansvar for ens egen krop og tanker, ellers dutter det bare ikke.

Beklager, det er et hamrende kort indlæg i nærmest stikordsformat.. Men der kommer mere senere. :-)
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Fedme er selvforskyldt

Post by misssophie »

Enig, Lone Beck! :mikkel:

og så er det en vigtig lille pointe, at UANSET hvis "skyld" det er,- så er der stadig kun én til at gøre noget ved det,- og det er én selv

Derfor bliver det også pludseligt lidt ligegyldigt hvis skyld det er...
-man kan nemlig ikke bruge det til noget...
Misssophie
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Re: Fedme er selvforskyldt

Post by Gry »

Emnet her handler ikke om mig Ped ;) Men det handler om den debat der har kørt i tv hele dagen :p
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
User avatar
nanna1979
Posts: 485
Joined: Wed 6. Jun 2007 20:09

Re: Fedme er selvforskyldt

Post by nanna1979 »

Min mand er overvægtig og har været det i al den tid jeg har kendt ham - uanset hvor sundt vi har spist og hvor meget fysisk arb og motion han har gjort, ja så var han sku stadig overvægtig :mettebo:
Nu er han kommet på medicin for skizofreni og mens han blinkede med øjnene tog han ti kilo på i løbet af 1½ mdr :anders:
Mandens mor er giga stor, det samme var hendes far og farmor - så måske det er arveligt betinget :peg:

Nå men min pointe er at self. at der mange, som er selvforskyldt i deres overvægt om man så vejer 10 kg eller 100 kg for meget.
Er det samfundets problem?? tja det er det vel på højde med alle de andre livstilssygdomme vi har. Om det så er I orden, kan jo så være en anden snak.
http://www.svinene.dk
Danmarks hyggeligste marsvineforum
Skjold (Tidl. SL)
Posts: 1086
Joined: Sun 20. Nov 2005 14:08

Re: Fedme er selvforskyldt

Post by Skjold (Tidl. SL) »

Det der med overvægt er et svært emne.. Livet er fyldt med valg, og jeg mener dybest set, at det er ens eget valg, hvor man rent vægtmæssigt ligger.

Selvfølgelig kan der eksempelvis være nogle arvelige, sygdomsmæssige eller medicinske grunde til, at man nemmere tager på - men som hovedregel synes jeg ikke rigtig, at det er en god undskyldning at "det er pillernes skyld". Det er velkendt, at eksempelvis noget antidepressiv medicin kan få en til at tage på - men man vælger jo selv at tage medicinen, velvidende at der kan være bivirkninger. Jeg tog antidepressiv medicin og tog på - men fordelene opvejede bivirkningerne mange gange. Hvis jeg havde haft overskuddet i den periode, kunne jeg godt have undgået at tage på - men der var andre ting end min vægt, der var øverst på listen på det tidspunkt. Da jeg fik overskuddet, tabte jeg mig faktisk ret nemt, og derfor synes jeg ikke at man kun skal give medicinen skylden for vægtøgningen.
Og det mener jeg gælder al medicin.

Så ja, forenklet set, så mener jeg at det er ens egen skyld hvis man som voksent menneske vejer for meget - for man har selv puttet flere kalorier i munden, end man har forbrændt. Det er ens eget dårlige valg, hvis man hver aften kværner en pose chips og halvanden liter cola eller spiser fed god mad hver aften - og undlader at forsøge at forbrænde det.

Alle kroppe er forskellige, og undskyldningen "mine forældre var også tykke" er en dårlig undskyldning. Nogle skal bare arbejde hårdere for at vedligeholde vægten end andre - og det er så folks eget valg, om de vil svede eller være fede.
/SL
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Fedme er selvforskyldt

Post by Lone Beck »

Skylds-spørgsmålet er totalt uinteressant. Det er meget mere interessant, at nogen - øjensynlig mange - har behov for at fordømme overvægtige, mens de ikke kunne drømme om at sige de samme ting om alkoholikere eller andre misbrugere/afvigere?

I virkeligheden siger de jo "se mig - se hvor god jeg er, for jeg er IKKE fed".
Egentlig er det forståeligt nok, for sundhedsstyrelsen og andre "ordstyrere" lader frisk og frejdigt hånt om al faglig viden og klamrer sig til mottoet "du bliver hvad du spiser".

Faktum er selvfølgelig også at man bliver fed af at spise mere end man forbrænder. Det faktum vi behændigt overser, er at nogle mennesker har et "heldigt" stofskifte (som under andre omstændigheder ville være uheldigt). Verden er uretfærdig. Og det kan vi ikke håndtere. Vi VIL have retfærdighed, og derfor ignorerer vi alle fakta, der beviser det modsatte. Som at der er forskel på hvad en 500 kg fuldblodshest og en 500 kg fjordhest skal have at æde for at holde et fornuftigt huld.

Eller som at vi IKKE er født lige, når vi nu ønsker at tro på at vi allesammen kan blive hjernekirurger, hvis bare vi får de rette opvækstbetingelser.

Vi æder for meget i Danmark. Jaja, der er nogle, der holder sig til undulat-diæt, men de fleste æder for meget, og nogen bliver fede af det, mens andre ikke gør.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Post Reply