Husk at leve, mens du gør det...

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Husk at leve, mens du gør det...

Post by 99E »

Okay.
Med risiko for at lyde enten som en komplet anarkistsisk tosse med et meget stort dødsønske ELLER som en gammel mavesur kone med "dengang jeg var barn"-syndrom...

Kunne vi eventuelt lige tage os sammen, tak?
Os. Os alle sammen. Eller eventuelt jer andre.
Eller i hvert fald de her skruphysteriske pas-på-alting-ellers-dør-du-tosser.

Dengang JEG var barn, var der ganske få ting, man skulle gøre for at Leve Lykkeligt (og sikkert) til Sine Dages Ende.
Ride med ridehjelm. Huske sikkerhedsselen og kondomet.
(Senere: Cykelhjelm.)

Bevares, det var heller ikke sundt at ryge, drikke eller spise fed mad.
Men ret mange gjorde det alligevel (hvis de havde råd).

I dag skal man for det første ride med hjelm og sikkerhedsvest (jeg venter med spænding på hvornår knæ- og albuebeskyttere samt håndledsstøttende "gamacher" bliver masseproduceret og påbudt hestefolket)...
Og visse steder i Storkøbenhavn er der opstaldningssteder, hvor det er forbudt at ride uden sadel. Af sikkerhedsmæssige årsager. WTF?!
Hestene skal være pakket ind fra ørespids (seriously? Hvad er der med de der ørevarmerhætter!?) til halerod (Haletransportbeskytterdimser???) 24/7 - og altid under ridning. Altid! Masser af indpakning!!
(Jeg synes det er mega-unfair, hesten ikke SKAL have hjelm på, men jeg HAR noteret mig, man kan få en filt-hovedbeskytter hvis man er Monty Roberts-tilhænger, så hesten ikke slår hovedet når man læsser den i trailer...)

Alle ved at rygning er klamt.
Men en ting er at det er klamt og skadeligt og man dør af det - der er rent faktisk nogen, der mener, det helt skal "udfases" og på sigt forbydes?
At Danmark skal have en slags national strategi og en "sidste rygedato"-ting?

Jeg venter bare på, der kommer en udfasningsdato for chips og chokolade også, så...

Alle ved - eller burde vide - at det er psyko-usundt at drikke alkohol.
Det er et organisk opløsningsmiddel, der fra første glas opløser hjerneceller. Skål.
Derfor er der indført aldersgrænser for køb af alkohol...
Er der seriøst nogen, der tror det VIRKER?! Altså som tror, det betyder, de unge ikke drikker??
Og er der i ramme alvor nogen forældre, der kan se sig selv dyyyybt i øjnene og rigtigt tro på:
"Det er bedre, staten laver lovgivning end at jeg taler med, opdrager på og interagerer med mit barn, så det lærer at omgås dette giftstof (med ønskede bivirkninger) på en fornuftig måde???"

Tlsyneladende.
Måske kunne de tage sig lidt sammen?

(Fun fact of the day: Heroppe er der - som i DK - restriktioner på salg af alkohol til unge. Jeg spurgte nogle af pigerne i 9. klasse, "hvad de så gør", da de snakkede om weekendfesteri. Det samme som danske unge - og det samme som med cigaretter: De får en, der er "gammel nok" til at købe stadset... Problem solved...)

Jeg hørt - ganske vist for nogle år siden - en politiker fremføre argumentet for meget høje sukkerafgifter:
Jeg kan jo ikke lade være med at købe chokolade når det ligger der og er så billigt!
Derfor er der nødt til at være afgifter på! Meget høje afgifter!

Måske kunne han så LIGE tage sig sammen?!
Come da liiiige on, mester!

Og jo. Faldunderlag er en megagod ide.
Altså det der, der er under børns legetøjsredskabstingester i skolegårde.
Heroppe består faldunderlaget af asfalt. Det synes jeg er lige hardcore nok...

Men kan vi ikke blive enige om, man går noget over gevind, når det forbydes at have klatretræer i daginstitutioner?
Seriøst??

Men det synes jeg ikke engang er de mest tåbelige eksempler.

Nu har jeg lige læst i Politiken, at det seneste nye (OK, ikke nye, de bræger om det hver sommer), der slår os alle sammen ihjel er GRILLNING!
(Om lidt er det vel sommer nok i Danmark til, solen er farligere end grillen...)
Som alle vel efterhånden har fattet, er brankethed (såvel af kroppen som maden) usundt.
Men derfra og så til at ligefrem fraråde folk at grille - at anbefale dem at undgå grillsmag, grillning, brankethed mm HELT - er alligevel et stykke.
Især når man slutter artiklen med at kalde jordbær med fløde en tilsvarende fare.

På den anden side er det sikkert cirka lige så farligt - nemlig overhovedet IKKE FARLIGT i nogenlunde normale, modererede mængder.

I årtusinder har folk overlevet på en ild-stegt diæt med øl til - mon ikke danskerne overlever en sommer med grill-aftener og kold cider?

Hvis vi liiige tager os lidt sammen...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Husk at leve, mens du gør det...

Post by annetteB »

jeg synes osse, at folk skal holde op med at grille hele tiden. Subsidiært kan de stille EN grill op og så stege al maden på den. Et andet sted.
Her hvor jeg bor, der griller gud og hvermand HVER ENESTE SKIDE DAG og jeg er helt holdt op med at synes at grillmad lugter godt - det lugter klamt og ækelt og folk skal holde op med at tilberede det, for hele lokalområdet stinker (inkl mit vasketøj som skal hønge og tørre i den der branketpølseos - og det er HELT SIKKERT MAJET MAJET USUNDT!)
:peg:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Husk at leve, mens du gør det...

Post by 99E »

Hvis du synes grill-os lugter, skulle du prøve at bo i et lillebitte hus og koge sæl.
Alt lugter af kogt sæl (der lugter lidt som for gamle, stegte sild - gange hundrede...) - i en lille uge.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Husk at leve, mens du gør det...

Post by annetteB »

nej, dét skulle jeg nemlig ikke: jeg VED nemlig at hverken sæl eller hval er Spiselige Genstande - og dermed forsvinder den sidste smule idé med at koge sådanne.
:lea:

Men jeg er ikke i tvivl om, at det lugter fælt!
(men det gør sådan et rækkehuskvarter med nærtliggende villa-ditto altså osse her i grillsæsonen :opkast: )
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Husk at leve, mens du gør det...

Post by annetteB »

Dengang JEG var barn, var der ganske få ting, man skulle gøre for at Leve Lykkeligt (og sikkert) til Sine Dages Ende.
Ride med ridehjelm. Huske sikkerhedsselen og kondomet.


Faktisk er jeg så meget ældre end dig, så da JEG var ung skulle man ikke engang huske sikkerhedsselen. Eller kondomet - dét der AIDS var ikke opfundet og clamydia var heller ikke, så børn var den største bivirkning ved sex - men dét beskyttede vi os så til gengæld imod.
:elsk:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
lenepp
Posts: 302
Joined: Sat 23. Oct 2010 13:31

Re: Husk at leve, mens du gør det...

Post by lenepp »

Jo, men hvad er løsningen?
At man ikke svedte i gamle dage selv om sommeren var varmere og vi gik i sne i træsko, det er jo en sandhed!

Lenepp
Annemaja
Posts: 2752
Joined: Sun 9. Mar 2008 20:41

Re: Husk at leve, mens du gør det...

Post by Annemaja »

Jeg tror jo på at glæde og livskvalitet øger risikoen for et godt liv ...;-) Men den risiko er jeg villig til at tage.. også selvom livet i længden måske bliver en anelse kortere ;-) Hvad så livskvalitet er, må jo være op til den enkelte :-)
Hilsen Annemaja

www.annemajahealing.dk
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Re: Husk at leve, mens du gør det...

Post by MinnaN »

Ninie, jeg elsker dig!!! :elsk: :elsk: :elsk: :elsk: :elsk: :elsk: :kindkys: :kindkys: :kindkys: :kindkys: :kindkys: :kindkys: :mikkel: :mikkel: :mikkel: :mikkel:

Nej jeg er ikke på stoffer. Måske lidt endorfiner...
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: Husk at leve, mens du gør det...

Post by Felis »

annetteB wrote:
Dengang JEG var barn, var der ganske få ting, man skulle gøre for at Leve Lykkeligt (og sikkert) til Sine Dages Ende.
Ride med ridehjelm. Huske sikkerhedsselen og kondomet.


Faktisk er jeg så meget ældre end dig, så da JEG var ung skulle man ikke engang huske sikkerhedsselen. Eller kondomet - dét der AIDS var ikke opfundet og clamydia var heller ikke, så børn var den største bivirkning ved sex - men dét beskyttede vi os så til gengæld imod.
:elsk:


Og jeg er endnu ældre. :lea:
og dengang var det noget med:

"Gå ikke over sporet, der kommer tog". :rat:
Pas på børnelokkere og bidske hunde...OG ikke noget med at køre to på cyklen :fy: :mettebo:

Og visse steder var det skammeligt at bolle sig en unge til hvis man ikke som minimum var forlovet OG kunne nå at blive gift før maven bulede ud ...ja ikke at det som sådan udgjorde en risiko for forkortning af livet for den vordende mor...men det kunne mange steder få de vordende morforældre til at være tæt på at DØ af skam :ehj:


I øvrigt er at grille noget Fanden har skabt...hvem fa'en kan se det lyksalige i at sidde ude...enten alt for varmt lige i solen eller for koldt...ved en grill der ofte er placeret forkert i forhold til vindretningen...eller bordet man sidder ved er, resultatet det samme dog...man STINKER af fedtet grillrøg. Og kødet er som regel ødelagt, der er flere muligheder...enten er det for råt indeni med stor risiko for at dø af salmonelleaforgiftning efter indtag af det...eller som minimum smager det branket...og ellers kan man se det er på stadiet lige før totalforkullet og smager derefter.
Det medfører så en positiv ting...at det alligevel ikke gør så meget man smider det væk fordi der pludselig landede en flok insekter midt i maden...eller sandkornene der fulgte med "den lette brise" OG landede i maden alligevel generede tænderne for meget når det forkullede skal forsøges tygget.


Jeg tror heller ikke på, at dem i stenalderen der brændte kødet over åben ild gjorde det fordi de elskede at grille...næ, dengang var der bare ikke opfundet glaskeramisk kogeplade med fingertouchstyret funktion og induktionsovne :aribeth:
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Husk at leve, mens du gør det...

Post by 99E »

annetteB wrote:Faktisk er jeg så meget ældre end dig, så da JEG var ung skulle man ikke engang huske sikkerhedsselen. Eller kondomet - dét der AIDS var ikke opfundet og clamydia var heller ikke, så børn var den største bivirkning ved sex

Jaja, nogle fordele skal der være ved at være oldgammel! :lea:

smukke-ped wrote:Sæl.... ...det tror jeg satme man dør af....hurtigt...hvis man spiser det....

Sludder! Det er enormt sundt!
Masser af de der sunde fedtsyrer og hvadvedjeg!
Og det smager godt!
Det LUGTER bare ikke godt - slet ikke når det koger...

lenepp wrote:Jo, men hvad er løsningen?

Du lyder ret opgivende?
Hvad er dit svar? At vi alle sammen sætter os under spisebordene med en avis/papirspose over hovedet og "lever" af destilleret vand og 100% sikker mad (hvad det så end er) i 117 år, mens vi keder os og hverken tør spise ost, en bøf, drikke varm kakao, dyrke sex eller nyde en solskinsdag?

Så vil jeg hellere bo i MBNs verden:
MBN wrote:Jeg tror jo på at glæde og livskvalitet øger risikoen for et godt liv ...;-) Men den risiko er jeg villig til at tage.. også selvom livet i længden måske bliver en anelse kortere.


Felis wrote:glaskeramisk kogeplade med fingertouchstyret funktion

JEg HADER de komfurer!!! MED HAD!!!
De er det allerværste i VERDEN!!
Allerhelst vil jeg have et brølende gaskomfur.
Og en brændeovn med kogeplade og en kamin med spidholder... :lea:

Men... Mad smager bedre udenfor.
Eller når man selv har fanget den.
Kryds lige fingre for, vi enten får en ørred eller en torsk på en eller anden krog her i weekenden. Så kan vi grille den eller stege den på trangiaen ved søbredden (eller på en klippeknold, hvis det er en torsk).
Eller at vores kollegas båd bliver repareret og vi bliver inviteret på sæljagt... :lea:
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply