Må jeg lufte en fordom

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply

Hvor meget drikker du?

Poll ended at Mon 15. Oct 2012 08:01

Drikker slet ikke alkohol
8
21%
0-4 genstande om måneden
15
38%
5-10 genstande om måneden
7
18%
10-20 genstande om måneden
5
13%
28 genstande om måneden (det anbefalede for kvinder)
2
5%
56 genstande om måneden (det anbefalede for mænd)
0
No votes
Jeg har drukket så meget, at jeg ikke længere kan tælle
2
5%
 
Total votes: 39

User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Må jeg lufte en fordom

Post by 99E »

LoneR wrote:Min oplevelse er ikke, at det er sært og mærkeligt, at man ikke drikker. Det har jeg aldrig hørt nogen sige til nogen, ejheller at man behøver en særlig undskyldning for ikke at drikke.
Er det ikke bare en slags myte?

Jo, jeg er sikker på, det har ændret sig siden jeg flyttede fra "Rigtig-Danmark" for et helt år siden... :linski:

LoneR wrote:Egentlig tror jeg min fordom er mere sammensat end som så. Måske handler den om, at jeg stadig ser nogle mennesker leve i nogle mønstre, også vedrørende kønsroller, som jeg anser for at være udenfor tidstrenden, og udenfor fornuften. Og ja, det er selvfølgelig min opfattelse, mit menneskesyn og min oplevelse af trends, tid og fornuft - andre må gerne mene noget andet.

Hva' snakker du om?!
Det er da totalt typisk for tidstrenden at genoplive de gamle kønsrollemønstre.

De3små wrote:Samtidig kan man også blive for hysterisk og formynderisk. Hvis det ikke går ud over andre og det ikke påvirker ens sundhed, er der så et problem?

Alkohiol påvirker sundheden. Fra første glas.
Ligesom rygning, også selvom det bare er lidt, påvirker sundheden.
Skal det være forbudt?
Næeh.
Men det skal være socialt acceptabelt at melde fra. At sige nej tak.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: Må jeg lufte en fordom

Post by LoneR »

Jeg tror de forskellige oplevelser handler om, at vi møder forskellige mennesker, både mht tidstrenden og alkoholfixeringen.
men på min 2. hundetur gik det op for mig, at det faktisk er sundt at "lufte sine fordomme"
Når man ved det er fordomme har man ihvertfald åbnet for, at de ikke er sandheden - også selvom man tror det en lille smule - jeg kender masser af håndværkere, som aldrig drikker, eller kun drikker de 4 gange om året, der er en eller anden fest. Så hvorfor har jeg mon de tanker?
Måske er det nogle andre jeg tænker på? Måske ser jeg bare lidt for meget "fortabelse" her hvor jeg bor?
Måske kan jeg godt lide, at have de her fordomme.
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: Må jeg lufte en fordom

Post by LoneR »

Alle, 99E, er jo enige om, at et moderat alkoholforbrug er af det gode, både fysisk og psykisk.
der er faktisk en god artikel om det, tror i Information.
User avatar
Replica
Posts: 275
Joined: Sun 18. May 2008 21:06

Re: Må jeg lufte en fordom

Post by Replica »

De der unge mænd og deres gutter og deres alkohol til nærmest alle tidspunkter og situationer på ugen. Dem kan jeg godt nikke genkendende til.

Men lige konkrette "gammeldags" gruppe du taler om - tror jeg er ret lille.. Jeg tror de fleste findes på steder som lolland(hvor folk bor de samme steder som deres gamle skolekammerater, og gå til fodbold med samme osv osv). Jeg omgås en god blanding af typer - og dem der drikker mest er singler, både mænd og kvinder. De drikker så både efter håndbold, hvis vi har en studiedag midt på ugen osv. Der skal ikke mange undskyldninger til. Og så de der typer som kalder sig "frie" og "uafhængige" selvom de er i et forhold. Og det(oftest piger) betyder så at de drikker sig i hegnet fredag og lørdag og fjumrer rundt, også selvom de er 23-30!
Oftest er kvinderne de værste - jeg synes mænd ligesom har lidt mere værdighed ;)

Her herhjemme drikker vi meget sjældent(lærerstudernede og manden er uddannet tømrer og læser nu til bygningskonstruktør). Har enkelte gange på en mdr gæster til mad, snak og evt spil-hygge. Der kan vi godt dele et par flasker vin. Men det er sjældent vi drikker andet end the og kaffe. En fredags øl glider også ned indimellem - men under 1 gang om mdr, vi hader begge at hente Xander hvis vi lugter af øl(man lugter meget selv af en!). Alternativt kunne vi få knægten passet for at gå i byen - men det er kun ved 30 års, bryllupper osv. Indimellem bliver vi hver i sær dog invi. til et eller andet hygge ved nogle venner, og der kan jeg godt blive rødvinsfuld - men det er sjældent..

Det der med børn, tømmermænd, være længe oppe og studie går bare ikke i spænd. Jeg er sgu møg træt efter en uges studie med alt hvad der tilhører. Så fredag aften går med hygge, side sent oppe(falder dog i søvn før 24..)
ImageImage
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Må jeg lufte en fordom

Post by HHansen »

Jeg kender ikke nogen par hvor manden drikker med vennerne og derfor ikke er hjemme hos konen :ehh:

Men jeg kender da mange hvor alkohol er en del af kulturen - og af hverdagen. Det er den også her i et eller andet omfang.
Jeg drikker ikke alkohol hver dag.

Men nogen dage er det fedt med en kold øl når man kommer hjem fra job.

Andre dage indbyder maden til at der skal vin til :fuld:

Jeg oplever at alkohol er en del af hverdagen i mange mange familier - og det endda ganske uproblematisk. Det er nok muligt at det skader helbredet - ligesom for meget sukker og for meget fedt og bare en smule tobak gør... Og som medicin også gør..
Men udover det - så er det ikke et problem.

Det ER et problem hvis børn lider under det. Hvis forældre er stangstive og ikke kan opfylde børnenes behov, hvis barnet ikke kan få menneskelig ædru kontakt.. hvis svigt er en del af hverdagen.

Det er også et problem hvis den ene part i familien drikker så meget at vedkommende ikke kan deltage i fællesskabet. Hvis der bliver lovet ting, som ikke holdes. Hvis han/hun aldrig er hjemme..

Men den med at det altid er manden der hænger ved vennerne - er det måske ikke mere et aldersrelateret fænomen, end det er uddannelsmæssigt betinget? Som sagt kender jeg ikke nogen hvor det er sådan... men jeg er også så gammel at de fleste jeg kender også er gamle :peg:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
Replica
Posts: 275
Joined: Sun 18. May 2008 21:06

Re: Må jeg lufte en fordom

Post by Replica »

By the way.. Jeg oplever ikke at det er tabu at sige nej til alkohol - medmindre man er gravid. Det er helt okay at være den der søber vand/sodavand i sig. Folk er sgu ligeglade - sålænge de selv må tylle i sig :P
ImageImage
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Må jeg lufte en fordom

Post by aribeth »

jeg kan faktisk kun huske én gang hvor jeg har oplevet at nogen studsede over at en sagde nej til alkohol. Det er 16 år siden... i 1.g... der synes flere det var mærkeligt at Hadei ikke drak alkohol.


Alkohol påvirker sundheden allerede ved første glas... men er det så til den gode eller den dårlige side... der er vist efterhånden almen enighed om at moderate mængder alkohol er godt for kroppen....
Så... moderate mængder er godt... for meget er ikke godt!

Og det kan helt sikkert være nemt for mange at bilde sig ind at alkohollen de drikker er sund og derfor ryger der mere indenbords end hvad godt er...
Raxacoricofallapatorius
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Må jeg lufte en fordom

Post by annetteB »

faktisk drikker jeg så enormt sjældent at stort set hvem som helst pånær Ninie drikker mere end jeg selv gør - omend jeg har 52doblet mit alkoholforbrug siden jeg blev skilt: fra 1 genstand om året til 1 om ugen.
:druk:

Min referenceramme er med andre ord ikke helt normal - jeg synes i hvertfald at rigtig rigtig mange mennesker drikker rigtig meget mere end jeg selv - også selvom de sikkert har et helt "normalt" alkoholforbrug med den der øl over hækken med naboen, rødvin til maden og en whiskysjus fredag aften.
Jeg er ikke helt klar over, om det er noget jeg bør vænne mig til: at det er sådan "man" gør?
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Må jeg lufte en fordom

Post by Stimata Doamna »

Jeg synes nu, at jeg kan huske ... :peg: ... at der på mit kollegium blev festet godt igennem. Men vi var selvfølgelig heller ikke veluddannede. Endnu.
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: Må jeg lufte en fordom

Post by LoneR »

Jamen Annette, hvis du drikker 52 genstande om året, så drikker du jo mere, end de fleste herinde, som ligger på et max 48 om året.
Så dit forbrug er sikkert helt "normalt", hvad det så end er....anbefalet er ihvertfald for kvinder de 12x28 om året - 156 må det være.
Post Reply