Komplikationer i hestehold: Æv, Absolut!!

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Komplikationer i hestehold: Æv, Absolut!!

Post by annetteB »

Som nogen af jer ved, Købte jeg for efterhånden maaange år siden en oldenborgerhoppe. Hun viste sig senere at være ifolet (ved en PAINTHORSE!??!) og nedkom det følgende forår med et ensfarvet kastaniebrunt hingstføl, som fik navnet Absolut.

Mille vågede over Absolut som en ildsprudende drage det første halve år, så det var egentlig så som så med det der med at "være i hænder" fra starten. Han udviklede sig imidlertid til en kælen, smuk og velformet lille hest, som blev "tilredet i en gulvspand" i løbet af 3 dage i efterårsferien, som 4½ årig.

Min gode venindes store pige Malena hjalp med tilridningen, og var i årene der kom også hans "fasteste" rytter, idet han egentlig mest gik og fisede husleje af i løsdriften:Absolut har altid været min "skyldhest" da jeg aldrig har været lige så GLAD for ham, som for Cooper: der er et eller andet i hans temperament, som ikke passer overens med mit ditto.

Jeg red ham følgelig kun, når Manden Min ville med en tur i skoven på Cooper - og HHansen red ham, når hun var på besøg herude.
Min største pige fattede interesse for ham en tid: hun tog ham med på ridelejr et år, og startede endda et enkelt distancestævne på ham, hvilket gik over al forventning....ganske kort herefter stoppede hun fuldstændig med at ride!??!

Da Malena på det tidspunkt spurgte, om ikke hun måtte låne Absolut, så slog jeg naturligvis til. Absolut flyttede til Langå i et halvt år, hvor han blev passet og plejet og redet til den store guldmedalje.
Herefter vendte han tilbage hertil og fes noget mere husleje af, indtil Malena kort efter kom lidt til penge og købte ham af mig for 8000 kroner.

Absolut flyttede med Malena, hvor han igen blev redet og passet og plejet og forkælet: han har altid forgudet Malena...og omvendt.
:wink:

Efterhånden blev han redet op til et hæderligt dressurniveau, og sprang faktisk baner på 130 cm (hvilket er ret imponerende i betragtning af, at han er 158 cm høj og tung af bygning)

Men så kom han til skade.
Ingen ved hvordan, muligvis var det en foldskade.
I en periode mente Malena således at han haltede, uden at der af dén grund var nogen ANDRE der kunne hverken se eller mørke haltheden.
Hun insisterede imidlertid og fik ham som følge heraf røntgenfotograferet på kryds og tværs...og hun havde ret.
:cry:

Han haltede pga en knoglenydannelse i det ene bagben, sandsynligvis forårsaget af et slag.
Uheldet ville, at Malena samtidig flyttede fra sin kæreste (og dermed fra gratis opstaldning til ingen opstaldningsmuligheder inden for økonomisk rækkevidde: Malena er på S.U.)

Der var en svag mulighed for, at haltheden ville gå over, og indtil dette var afgjort kom Absolut "hjem" til mig igen.
Blev han ikke rask - og ville jeg ikke beholde ham som selskabshest (skyldhest!!), skulle han istedet slagtes.

Haltheden går imidlertid IKKE over - men eksisterer af uransagelige årsager kun i trav.
:?

Han er 100% haltfri i skridt og galop - og han leger lystigt med de andre heste: SPRINGER sågar over åer og grøfter her på folden.
:wink:

Men han er STOK halt i trav (hvilket mærkeligt nok ikke forhindrer ham i at trave i ny og næ: muligvis er det en rent mekanisk halten og ikke en smerterelateret. :? Jeg ved ikke HVOR i leddet den knoglenydannelse sidder??!)

Det er nu bestemt, at han skal slagtes....og dét har hverken Malena eller Jeg det rigtig godt med. :cry:
Malena kommer kun sjældent på besøg, efter at hun/vi har besluttet det: hun har svært ved at bære at se ham..og hans forvandlig fra velformet ridehest til en småtyk og langpelset "foldbums".

Jeg KUNNE i sagens natur godt beholde ham herude til evig tid: men til hvilken nytte??
:(

(Ind imellem, når han er RIGTIG "Absolutagtig" er jeg på det nærmeste klar til SELV at skyde idioten :evil: - han har dog ALDRIG vist dén side af sig selv hos Malena, hvilket overbeviser mig om, at hun VAR den rette ejer for ham og dét er jeg IKKE. :? )

Jeg har lovet Malena at ringe til slagtehuset i Aidt.
Hvis de vil tage ham, vil hun trække ham derned i god ro og orden og selv holde ham, mens han bliver skudt...men hun KAN ikke ringe selv, den stakkel.
:(

(og jeg har det også RIGTIG skidt ved at skulle ringe, sålænge jeg kan kigge ud af mit vindue og se en blank og tykpelset Absolut lege i sneen med de venner han har kendt siden han blev født)

ØV. Mit næste dyr skal være eet, der kan overleve MIG. En Koi-karpe, fx. Den kan blive 70 år - og så bliver det DENS problem at få MIG aflivet og afhentet af DAKA :twisted: )
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Post by HHansen »

hvor er det træls med Absolut :(

Andet kan jeg ikke sige.
Jeg synes jeres beslutning er fornuftig, omend han måske ikke ligefrem lider under at være foldbums hos jer, så ER der jo nok en grund til at han er halt - og ingen hest skal gå i årevis og have ondt... selvom han ser glad ud.

Men træls er det. Og så svært med sådan en hest der har været hos jer fra han blev født. :cry:
ÆV...
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Post by annetteB »

Ja, det ER rigtig kedeligt.
:(

Faktisk tror jeg ikke han lider SPOR ved at være foldbums: Han er nøjagtig som han plejer at være - og er hjertens glad for at se Malena, når hun kigger forbi: han kommer besende med det samme, han hører hendes stemme.

(hun ville vel nok også komme endog noget oftere og kigge til ham, om ikke han havde en "dødsdom" hængende over hovedet: sålænge han har dét, er han jo også HENDES skyldhest)

Det er jo heller ikke fordi jeg ikke har RÅD til at have ham gående: folden og løsdriften ligger der jo alligevel. Selvfølgelig spiser han noget wrap og sviner noget halm til, men alt i alt kunne jeg jo GODT have ham gående i 10-15 år mere, uden at gå rabundus af dén grund...jeg har bare ikke LYST til det.

(men jeg har HELLER ikke lyst til, at han skal slåes ihjel. Øv.)
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Øv, hvor er det en led situation for jer :(

Men jeg er enig i at det er ok at aflive ham.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Mettebo
Posts: 111
Joined: Wed 14. Dec 2005 08:00

Post by Mettebo »

Det gør det ikke nemmere, og jeg har heller ikke foreslået det for Malena, men har bare en fornemmelse af at det går over :roll:

Ved hvor svært hun har det med det, og ved heller ikke hvad jeg selv ville gøre, men når han nu kan gå der, og du ikke har de store økonomiske konsekvenser ved det, og han i øvrigt ikke er forsikret, så skader det vel ikke med en ekstra sommer?

Men som du selv siger - Hun har det svært med det, og så er der vel ikke meget at rafle om...

Dumme hest :(

Har han godt nok ikke ondt når han går rundt? Så tror jeg jeg vil foreslå hende, at vente til efteråret og så kan han komme på græs med Lux en sidste sommer og vi kan ride nogle skovture...
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Post by annetteB »

[quote:3b0da6a374]men har bare en fornemmelse af at det går over [/quote:3b0da6a374]

Lad høre!
Jeg er lutter øren over for den slags fornemmelser.

[quote:3b0da6a374]Har han godt nok ikke ondt når han går rundt?[/quote:3b0da6a374]
Ja, det er jo et godt spørgsmål??
Har han ondt???

ANER det ikke. Han halter ikke i skridt og heller ikke i galop.
(om han af sig selv vælger galop til "den gode side" har jeg ikke lagt mærke til, men det kunne måske være en forklaring?)

Han leger glad og gerne med de andre - og siden jeg i ny og næ finder ham på den stejle skrænt på den anden side af åen - og han kommer springende ned/over åen når jeg kalder - så véd jeg altså ikke, om han har ondt??
:?

Men han halter som bare fanden i trav..
:(

Sålænge de æder vores egen wrap, så har jeg jo ikke flere udgfiter på ham end som så (slåning og wrapning er jo betalt for længst) - og dén halvtredser i ny og næ til en ny minibig med halm er jo heller ikke alverden - så jeg kommer jo til at lyde unødigt SMÅLIG ved at tænke på dét oven i det hele.

Men skal han leve endnu et halvt år, så skal han have SMED - og ormekur- p.t. er det mig, der hænger på de udgifter - det er det ene med det andet, for en hest, som ingen fremtidsudsigter har alligevel??

- for Malena har jo dårligt råd til at beholde ham alligevel - OM han mirakuløst skulle blive rentgående igen??

ÆÆæv. Lortesituation.
(og Malena, der er så GLAD for ham...og han for hende)
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Pauillacine
Posts: 266
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Post by Pauillacine »

[quote:72aca10b98="atengstedt"]
ØV. Mit næste dyr skal være eet, der kan overleve MIG. En Koi-karpe, fx. Den kan blive 70 år - og så bliver det DENS problem at få MIG aflivet og afhentet af DAKA :twisted: )[/quote:72aca10b98]

Hørt!
Jeg sidder netop - alt imens jeg tuder mine øjne ud - og overvejer om det er umagen værd, at finde en erstatning for min smukke, talentfulde, søde og specielle hest, der igår ophørte med at være hest. :cry:
Livet er uretfærdigt.

Min mand nægter at tage imod denne oplagte mulighed for at få flere penge at rejse for, og synes selvfølgelig at jeg skal have en anden hest.
Men den vil jo ikke være Sille, og vil derfor være helt forkert. Øv.

Så jeg har besluttet, at den kommende hest skal være akkurat lige så smuk, talentfuld, sød og speciel som Sille - og kunne leve længere end mig. For jeg gider ikke sidde hér og være møj ked af det igen. Og en hest på 54 år er da set før ikke? :roll:

Forøvrigt tror jeg ikke du skal hentes af DAKA Anette - med mindre du har synlige bestialske kendetegn, såsom tyk pels over hele kroppe osv. :wink:
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Post by KatieKat »

Hvis din indre leguan er så meget imod at du skal ringe og bestille den slagtning, tror du så ikke det er fordi den skal have en chance mere.

Det kan godt være at jeg er sentimental, men jeg kan ikke aflive et dyr hvis min indre stemme fortæller mig at det er forkert. Og da slet ikke hvis dyret er glad og tilsyneladende ikke lider.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
Pauillacine
Posts: 266
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Post by Pauillacine »

...røntgenforandringer, der går væk? :roll:

Nej, det tror jeg ikke på.
En røntgenforandring bliver enten stabil - eller bliver værre. Og langt de fleste bliver værre; de der stabiliseres er typisk spat, der gror sammen.

Og halter hesten, jamen så har den da ondt. Uagtet at den sprinter folden rundt. En hest, der har ondt, den står ikke nødvendigvs, den tilpasser sig bare.

I gør det rigtige - og ansvarlige - ved at aflive hesten.
Og det er vildt ufedt at gøre, men det er én af de ting, man kan vise, at man er voksen nok til at holde dyr, ved at drage omsorg for sker i rette tid.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Post by annetteB »

[quote:75a517dfd2]Forøvrigt tror jeg ikke du skal hentes af DAKA Anette - med mindre du har synlige bestialske kendetegn, såsom tyk pels over hele kroppen osv[/quote:75a517dfd2]


Hmmm: Jeg KUNNE jo lade hårene på ben, under arme osv osv gro RIGTIG lange??
:idea:

(får sågar hår på hændernes over/yderside, hvis jeg i perioder ikke bestiller noget med hænderne, så måske kan Karpen alligevel overbevise DAKA til dén tid?? De siges jo at være meget intelligente?? :mrgreen: )

pauillacine: det gør mig ondt at høre om din hest. HAr aldrig indtil nu skullet "erstatte" en hest med en anden - "kun" en hund. Og selvom INGEN hunde er så søde som Muffe var...eller Ango...eller Argon - så kom der ALLIGEVEL en nu hund i huset. Og dén er så sød som bare Sheila - HELT anderledes end sine forgængere, men nøjagtigt lige så unik. En dag kommer der også en ny hest til dig. :wink: )
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Post Reply