Julemaden

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
Zanne
Posts: 1358
Joined: Fri 2. May 2008 08:48

Julemaden

Post by Zanne »

Når vi nu har så mange madorakler herinde, så forstår jeg simpelthen ikke, at jeg ikke kan finde en prøv-dette-julemadstråd herinde. :respekt:

Og jow - jeg har søgt, men enten er den der ikke, eller også har jeg for lille en hjernekapacitet, til at kunne finde den, Det burde jeg nok ikke skrive, men I kan vel være lidt overbærendende her op mod jul :hhansen:

Jeg har stået for julemaden i årevis, og den er vist altid blevet spiselig, men derfor er jeg da ikke immun overfor nye og gode ideer. Måske er der en bedre, sjovere, nemmere, hurtigere eller endda billigere måde, at gøre tingene på :askepot:

Her er stegen for længst hentet hos slagteren, og jeg skal nok huske at tage den op af fryseren et par dage i forvejen. Men jeg kan simpelthen ikke bestemme mig for, om jeg skal lade den følge af en lille and eller en lille gås. Der skal være fjerkræ, men det er kun datteren og jeg, der gerne undværer flæskestegen, og alligevel har jeg lyst hive begge dele op. :jeanie:

Kartoflerne starter vi med at skrælle mandag ... Som den onde svigermor, jeg jo er, bliver det svigerdatterens opgave, og tro mig, det kommer til at tage sin tid, laaang tid :ehj:

Juletræet henter vi oppe i skoven, så må vi se, hvor mange vi når at fælde i år, inden det rigtige bliver udvalgt. Det er ikke så nemt, de er ved at være alt for store, hele bundtet, og de er ikke bare lige at afsætte (hvor blev du af Anne Mette :mettebo: ) Nå - det havde vist ikke meget med julemaden at gøre.

Hvor om alt er, så er det meste af julemaden hjemme, og jeg kan ikke tage mig sammen til at gå i panik over netop den, men derfor vil jeg da alligevel altid gerne have en spand gode ideer. :atengstedt:
Mvh. Zanne

Tålmodighed er en dyd, hvis man gider at vente.
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Julemaden

Post by Lena »

Hvis fjerkræ skal være nemt, så kan man bruge samme fremgangsmåde som med "mine vildænder".......... Kog det dagen før og smid det i ovnen på dagen....... Berberieandebabser skal bare koge 20 min........

[url]http://www.strigler.dk/forum/viewtopic.php?t=6409[/url]
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Julemaden

Post by Lena »

Mht juletræerne, så er mange af vores også ved at være for store, men mange af dem kan alligevel blive til pæne "små" træer ved simpelthen at skære 1 meter højere.......... :hhansen:

Resten bliver fliset op til flisfolden.........
User avatar
xtiny
Posts: 2833
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Julemaden

Post by xtiny »

Argh- nu gider jeg ikke skrive min opskrift på flæskestegssovs igen igen. Den er udviklet over flere år.

"1 porre i grove stykker, 1-2 flækkede gulerødder, ½ persillerod/pastninak/1/4 selleri og 1 lille halveret pillet løg i vandet i bradepanden under stegen- spæd op af og til med kogende vand, så bradepanden er ½-3/4 fuld.

Mens stegen trækker, sier jeg grøntsagerne fra- evt skummer noget af fedtet af, og laver sovs med Maizenamel + mælk, en klat ribsgéle og peber -og kulør. Koges igennem i 2 minutter under piskning.

Med grøntsagerne er der god smag, så sovsen ikke behøver at være så fed. Jeg foretrækker nemlig en fed steg, men fedtet skal helst smelte af undervejs. ;-D"

Vil man hellere opbagning er det okay.

Forrestensten har jeg haft lyst til at servere fx andebryst ved siden af, selvom jeg ikke spiser det. Mændene i mit liv vil dog helst have gris.
Mvh
xtiny
- - -
Al problems are people problems: No people, no problems!
aribeth

Julemaden

Post by aribeth »

Ænder og andet fjerkræ bliver ALLERBEDST hvis man langtidssteger dem ved lav varme i 4-5-6 timer... de skal fyldes med svedsker og æbler og krydres indvendigt og udvendigt med salt og peber...
Skær vingespidserne af, pil flommen ud og put det i en gryde sammen med kråse, hjerte og hals, et par flækkede gulerødder, et løg med nelliker og den brune skal på, et stykke selleri, peberkorn, salt og laurbærblade. dæk til med vand og lad det simre 3-4 timer. hals kråse og hjerte tages derefter op og ligges ind i bradepanden under ænderne som er fyldt med kvartede løg med skal på og gulerødder og vand, husk at den ikke må bræde tør bradepanden. Indmaden skal stege med den sidste times tid.

Leveren skal ind når der er en helv time igen...

Når så anden er færdig tages den ud og så begynder siningen af fonden, det i gryden sies igennem et dørslag og der må gerne moses på grøntsagerne ... det i bradependen er noget sort snasket noget og det er her det allerbedste findes... hæld først det hele over i en skål, og skum så fedtet af. nu har du stort set kun det sorte guld tilbage...
Så tager du den si du har hældt fedt ogdet igennem, som nu er fyldt med løgene og det andet der har lagt under ænderne, tager kødet væk og så bruger dulidt af grydefonden til at rense alt det gode af bradepanden og ned i sien som du så trykker alt det gode snask igennem.

I de to fonde (gryden og bradepandefonden) har du verdens bedste grund til en sovs. det i bradepanden er så kraftigt så det skal blandes med grydefonden.

Så skal den spædes op med en smule piskefløde, hvis man synes og en klat god ribsgele eller madeira... og så skal den jævnes og måske have kulør, men det burde ikkevære nødvendigt eftersom skallerne på løgene farver. Men har man puttet meget fløde i så kan den godt blive lidt fesen :-)


hold da op en lang smøre...


Katrine
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Julemaden

Post by Frieser9460 »

Åh... jeg ville jo egentlig gerne komme med en laaaang beretning om min lækre julemad... men i bund og grund ER det bare en overvurderet oplevelse at stå der med hånden oppe i måsen på en død and!! :ehj:

Heldigvis "slipper" jeg for at skulle lave den helt store julemad i år; vi skal fejre jul hos min mor, så hun får æren af den kalkun, som har fået æren af at være årets julemiddag! :lol:

Meeeeen lidt grønkål med frikadeller og stegt medister osv. og måske endda en lille flæskesteg kommer der jo nok på bordet hjemme hos os i løbet af juleferien, mon ikke? :lol:
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
aribeth

Julemaden

Post by aribeth »

brunede kartofler...

Det SKAL være pillekartofler efter min mening... og det er nemt gjort om morgenen... pillekartofler suger alt det dejlige karamel og smager i øvrigt af... kartofler!!

sukkeret smeltes forsigtigt på en pande og når det er næsten helt smeltet smides kartoflerne i, som IKKE må være køleskabskolde, men som SKAL være tørre og fine. Efter et minuts tid stikkes smørklatterne i rundt omkring i kartoflerne og så begynder det rigtig at karamelisere... husk at skrue lidt ned. Kartoflerne vendes i den bløde karamelsovs og når de er dækkede helt skal de ligge lidt tid før man vender dem igen.

Og brunede laves så det er det sidste der kommer af blusset... og nej man kan IKKE hælde vand ved brunede kartofler,... de bliver kedelige at se på, sumpede og svampede og generelt decideret ulækre!!


Katrine
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Julemaden

Post by annetteB »

[quote:84b19d887e]Og brunede laves så det er det sidste der kommer af blusset... og nej man kan IKKE hælde vand ved brunede kartofler,... de bliver kedelige at se på, sumpede og svampede og generelt decideret ulækre!! [/quote:84b19d887e]

VAND ved brunede kartofler?? Nej, det var dog osse en bizar ide?? Hvem kan dog finde på den slags?
Jeg plejer at søge højt og lavt efter Folva kartofler i dværgstørrelse til de brunede - de er bare SÅ gode og faste og lækre.

Som julemad spiser vi i reglen farseret kalkun. Farsen stoppes fuld af lækre svampe, urter og en anelse hvidløg - det giver en fremragende sovs. Dertil serveres waldorfsalat, samt brune og hvide kartofler.

Vegetarerne i familien spiser en lun nødde/svampepate istedet for fugl.

Desserten er (surprice) ris ala mande, som smages til med hvid rom - rom og kirsebærsovs har et godt forhold til hinanden.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Amts
Posts: 146
Joined: Sun 28. Sep 2008 19:02

Julemaden

Post by Amts »

Julemaden kan ikke hjælpe med - ikke hvis det skal være spiseligt.

Årets juletræ er i hus - sorry. Grav dem op og kør dem herned og jeg skal plante skidtet i marken? :lol:
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Julemaden

Post by Frieser9460 »

[quote:bb7ae04196="aribeth"]brunede kartofler...

Og brunede laves så det er det sidste der kommer af blusset... og nej man kan IKKE hælde vand ved brunede kartofler,... de bliver kedelige at se på, sumpede og svampede og generelt decideret ulækre!!


Katrine[/quote:bb7ae04196]

VAND ved brunede kartofler??? Nej, det var dog en forskrækkelig tanke!!! :-o

Brune kartofler skal være [u:bb7ae04196]tørre[/u:bb7ae04196], når de lægges på panden og brunes i margarine og sukker! Og ja, pillekartofler ER bedst, men i mangel på bedre kan de der små runde kartofler på glas altså også godt bruges... hvis man vel at bemærke køber dem af god kvalitet. :lol:
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
Post Reply