Er i ramt af finanskrisen

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

Er i ramt af finanskrisen

Post by udlandet »

Jeg undrer mig lidt. Hvordan bliver man som almindeligt menneske ramt af finanskrisen? Jeg kan forstå at man om selvständig eller hvis man mister jobbet bliver ramt. Men som almindelig lönmodtager med jobbet i behold. Hvordan bliver man så påvirket?
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Er i ramt af finanskrisen

Post by annetteB »

[quote:f1362bfff2]Men som almindelig lönmodtager med jobbet i behold. Hvordan bliver man så påvirket? [/quote:f1362bfff2]

Jeg plejer at drikke 4 glas rødvin - SÅ er jeg uden for enhver tvivl påvirket - finanskrise eller ikke finanskrise!
:hhansen:


Men det er jo næppe dét de mener? Jeg undrer mig osse.
:hva:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Nina
Posts: 2289
Joined: Sun 25. Dec 2005 23:41

Er i ramt af finanskrisen

Post by Nina »

Jeg er ikke ramt.
User avatar
Nina
Posts: 2289
Joined: Sun 25. Dec 2005 23:41

Er i ramt af finanskrisen

Post by Nina »

Nu er der jo ret mange lønmodtagere, der bliver ramt af finanskrisen via deres pensionsopsparinger.

Jeg har kolleger, der har fået brev om - at deres aktier er gået ned med omkring 35000 til 50000 kr nu.

De fleste pensionskasser investerer i aktier og obligationer -. og de har nu haft en kæmpe kurstab - og de alm. pensionsopsparere har ikke fulgt med - idet de troede, at deres pension - bare var en pension ..

Nu viser det sig så bare - at situationen er en helt anden - og dém som skal hæve deres pension om et par år - eller nu - dé står langt ringede stillet - end de gjorde bare her sidste forår.

Sådan hænger det sammen- i korte træk.

Venlig hilsen
Nina
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Er i ramt af finanskrisen

Post by Lena »

Jooooooooh............ Vi kunne mærke det allerede i sommer da Merlinkæden fyrede alle deres ungarbejdere. Og Ældste Kid har heller ikke så mange timer som hun havde før.........

Desuden er der et smede og et tømrerfirma der er gået konkurs hér i byen.... En udløber af bankernes nervøse og stramme kurs overfor udlån..........

Jeg tror da heller ikke at det er så nemt at få job som håndværker pt. som det var for et år siden........

Så det ligger da lige rundt om hjørnet...........
User avatar
FruTusse
Posts: 1514
Joined: Mon 4. Aug 2008 12:14

Er i ramt af finanskrisen

Post by FruTusse »

Heller ingen krise her - hesten har da lige fået fin ny rundsyet trense til en mindre formue :lol:
Danske oldenborgheste kan og vil
- og jeg har en stjerne af slagsen!
User avatar
Nina
Posts: 2289
Joined: Sun 25. Dec 2005 23:41

Er i ramt af finanskrisen

Post by Nina »

De enkelte lønmodtagere mærker nok heller ikke det store ...
De har stadig råd til at købe fine trenser til hesten - og ovenikøbet nok også til store rabatter - da forretningerne skal sælge ud.

Man kan også få fede ferierejser til bla. Island pt - og jeg kender en mand, der har sparet 5000 kr på to jakkesæt, som han købte deroppe lige inden jul.
1000 kr. sparede han på et par sko - og det var importerede varer fra England.

"Så den enes død er den andens brød", som man siger.

Det er da også OK ... Jeg siger ikke - at man skal have ondt af dém, der spekulerer og tjener fedt på opture - og lider gævt på nedture.

Knald og/eller fald. :-)

Men jeg har ondt af de menesker, der ryger med i købet lige nu.

Venlig hilsen
Nina
Annemaja
Posts: 2752
Joined: Sun 9. Mar 2008 20:41

Er i ramt af finanskrisen

Post by Annemaja »

Her mærker vi ikke krisen i dagligdagen. Men jeg må da indrømme, at jeg finder det møgsurt, at have knoklet arbejdsmæssigt i mange år, og tro at have sparet op til pension og det så viser sig, at de penge har pensionsselskabet mistet.

Hvor vi bor, betaler vi også en formue i ejendomsskatter og lejeværdi af egen bolig - alene ejendomskatten beløber sig til knapt 38.000 pr år - en bolig der nu mulivis slet ikke kan sælges og i hvert fald slet ikke til den pris vi betaler ejendomsskatter efter. Ellers kunne vi vælge at sælge, hvis vores pensioner går tabt - men sådan er det så ikke.

Har iøvrigt investeret lidt sparepenge - tjent ved ekstrajobs, der er betalt topskat og bruttoskat af inden jeg så så resten - i aktier - som jeg så iøvrigt igen har betalt skat af nogle år. Disse er nu raslet ned til 1/3 del- så det blev kun skattefar der igen igen var heldig der.

Men tingene kan jo vende mange gange endnu - og der er altid en rsisko ved at leve. Vores hverdag er stadig god - og det bliver den ved at være, så længe vi kan arbejde. Jeg er langt mere bekymret for de, der i forvejen er dårligt stillet - for jeg tror det kommer til at ramme dem hårdest, da alle dagligvarer mv er steget langt mere end de i forvejen små offentlige overførselsydelser.
Hilsen Annemaja

www.annemajahealing.dk
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Er i ramt af finanskrisen

Post by Frieser9460 »

Jeg tror de "almindelige lønmodtagere", der får finanskrisen at føle - i hvert fald på nuværende tidspunkt - er de, der på en eller anden måde har administreret deres økonomi ufornuftigt/forkert eller satset for stort i forhold til investeringer i aktier mv. :ehj:

Selv mærker jeg ikke så meget til krisen... endnu i hvert fald. :-) Men jeg er også en af de der typer, der altid går med livrem og seler, har fastforentede lån osv. :engel:
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
Kokjo

Er i ramt af finanskrisen

Post by Kokjo »

Nej vi mærker ikke noget, men havde vi fået det landbrug som vi bød på for 15 måneder siden, så var vi fallit idag. Alene på grund af de sindssyge ejendomspriser, som nu også rasler ned igen.
Post Reply