Evt ny hest? Lån eller køb?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Annemaja
Posts: 2752
Joined: Sun 9. Mar 2008 20:41

Evt ny hest? Lån eller køb?

Post by Annemaja »

Overvejer en hest mere, da jeg mangler et ridedyr. Kan ikke ride på min ældste hest, da han skal have en lang rekonvalescensperiode pga forfangenhed og knæledsbetændelse, og yngstehesten er endnu for ung.

Tænker i at låne en hest, da yngstemand alligevel skal tilrides til næste sommer.

Men men men.... er sgi da meget i tvivl om ideen...

For man spytter jo lige mange penge i opstaldning, dyrlæge, smed og slet ikke allermindst omsorg og tilknytning til sådan en sag....?

Men omvendt kunne vi måske hjælpe hinanden i et års tid sådan ca.?

Har nogle af jer erfaringer med at låne en hest? Gode eller dårlige I måske har lyst til at dele?
Hilsen Annemaja

www.annemajahealing.dk
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Evt ny hest? Lån eller køb?

Post by Lone Beck »

Jeg bryder mig ikke om hverken at låne eller udlåne, men jeg tror det er muligt at finde en god lånehest, siden det åbenbart er blevet utroligt svært at sælge (til en acceptabel pris). Omvendt kan man sikkert også være heldig at få en god hest til særdeles rimelige penge.

Personligt villle jeg dog være hunderæd for at der skulle ske noget med hesten, for uanset om ALLE eventualiteter er afklaret kontraktmæssigt, så vil der jo stadig kunne opstå mistanke om at man som låner ikke har gjort alting 120 procent ansvarligt. Gys :nejtak:

Men hvis du er parat til - hvis uheldet er ude - at poste mange penge i dyrlægeregninger for en andens hest, synes jeg da du skal låne, hvis du kun har brug for hesten i et år. Bare sørg for at tage højde for ALLE mulige og umulige situationer i kontrakten, så du ikke pludselig rager uklar med ejer. Husk også på, at så længe hesten er i din varetægt, er det dit ansvar (jvf. dyreværnsloven) at passe den med dyrlæge osv. uanset, hvad der står i kontrakten.

Jeg har ingen anelse om, hvordan dyrlægeregninger skal fordeles mellem ejer og låner, men der er ingen tvivl om at det er et overordentligt penibelt anliggende...

Mange har den holdning, at bare hesten er forsikret, kan det ikke gå helt galt, men hvad hvis forsikringen ikke vil godkende en aflivning, før hesten har været igennem et hav af undersøgelser og behandlinger? Gys. Risikoen for at noget sådant skulle ske er måske til at overse, men den ER der, og skal tages i betragtning.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Annemaja
Posts: 2752
Joined: Sun 9. Mar 2008 20:41

Re: Evt ny hest? Lån eller køb?

Post by Annemaja »

Lone:

Ja, lige præcis det er også en årsag til, at jeg nøler en del. Kunne frygte, at en hest, der er for svær at sælge, måske forsøges udlånt med kæmpe dyrlægeregninger til følge - har set det ske før desværre. Og kæmpe dyrlægeregninger har jeg pt på en af mine egne :-o

Omvendt ved jeg også jvfr. erfaringer, at køber jeg først en hest, kan jeg ikke sælge den igen. Men man bliver måske lige så knyttet til en lånehest :skoer:
Hilsen Annemaja

www.annemajahealing.dk
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Re: Evt ny hest? Lån eller køb?

Post by HeidiO »

Det med tilknytningen ville være mit største problem, for jeg har det ligesom dig, er de først landet på matriklen bliver de ikke solgt igen.

Man bliver jo glad for dyret - og det må bare ikke være sjovt at skulle af med den igen, når lånetiden er gået.
Heidi
Zanne
Posts: 1358
Joined: Fri 2. May 2008 08:48

Re: Evt ny hest? Lån eller køb?

Post by Zanne »

Det tror jeg kun du selv kan svare på, men oprigtigt talt, tror jeg ikke du kan aflevere den igen. Du ved selv, hvor meget du knytter dig til et dyr.

Jeg har haft en lånehest. Den blev kun "hentet hjem" som foldkammerat, da vi pludselig manglede en sådan. Jeg annoncerede på hn, fik et par henvendelser, men valget var ikke svært. Vi - Ditte og jeg, tog til sjælland og så ham, ejer kom til os, sammen med en veninde og beså forholdene. Der blev lavet kontrakt, hvor snart sagt alle mulige og umulige ting blev rundet, og så oprandt dagen han skulle hentes. Kontrakten var tidsbestemt på et år, med forbehold for en retssag, der kørte om hesten. Ergo, der var helt rene linier, hvilket kun kan anbefales.

Hesten faldt til ro, jeg sendte mails og billeder, overholdt vaccinationer og øvrige betingelser i kontrakten. Det samme gjorde ejer, og da det første år var gået, ja, så snuppede vi lige et år mere. Og så et til, og et til og så liiiiige et til.

Sagt med andre ord, Bøflen går her endnu. Forsikringen er i mellemtiden opsagt, og hesten har skiftet ejer. Nu er han vores, og tidligere ejer er end ikke ærgerlig over, at hun aldrig fik en krone for hesten. Hun er lykkelig med sin vished om, at hesten går her til den vælter. Vi er stadig superglade for Bøflen, han opfylder ethvert ønske vi har haft til en lånehest.

Det var så en af de lykkelige historier, men jeg er slet ikke blind for, at de grimme findes. Vi har jo selv haft lånt et par minishetlændere ud, der pludselig forsvandt, som dug for solen. De er så igen dukket op, men i en mellemliggende periode på flere år, anede vi ikke hvor de befandt sig. Nu går de hos Ditte, men det har været et udlån med forhindringer.
Mvh. Zanne

Tålmodighed er en dyd, hvis man gider at vente.
vicky02
Posts: 830
Joined: Thu 28. Feb 2008 16:53

Re: Evt ny hest? Lån eller køb?

Post by vicky02 »

Jeg har jo leget med tanke om at låne Rumle ud, pga mni nuværende situation med nyt hus, ikke noget fast job og gravid.
Syntes virkelig jeg sidder i en klemme.
Desværre blev han skadet før jeg tog en beslutning, men tanken om at låne ham ud godt et års tid, måske mere var tillokkende.
Han er min drømmehest på alle måder, så salg kunne kun komme på tale, hvis jeg bare ikke kan få hverdagen til at gå op.

Men så er der det med hvem skal låne ham?
Jeg var kommet frem til det enten skulle være en jeg "kendte" på en eller anden måde. Fx som dig, at jeg har fulgt lidt med på nettet og ligesom ved hvilken "fisk" hesten bliver sendt til, eller alternativt, skulle den stå i en radius af 20 km fra det nye hus, så jeg kunne holde et lille øje.
Jeg kontaktede faktisk en, hvor jeg skrev, at jeg meget gerne ville have lov til at komme en gang i ugen eller hveranden uge. Ikke for at tjekke, men for at få lidt hest under neglene. -JEg kender jo ikke nogen i det nye område, hvor jeg lige kan låne en klappehest.

Den var hun med på, men hun skulle desværre bruge en ældre hest.

Nu står han jo så med skade, men er egentlig klar til december. -Hvor jeg er høj gravid. Så han kommer til at stå og glo indtil april-maj nok før jeg kan noget som helst. OG hvor meget tid/overskud har jeg, med ny bebs, mulig jobsøgning etc..

Nå, men hvad ville jeg med denne tråd, jo, jeg tror det på papiret bedste ville være at låne en hest. Men jeg tror også du vil have svært ved at give slip på den!
Så et endegyldigt svar har jeg ikke.
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Evt ny hest? Lån eller køb?

Post by Stimata Doamna »

vicky02 wrote:Jeg har jo leget med tanke om at låne Rumle ud, pga mni nuværende situation med nyt hus, ikke noget fast job og gravid.


Hov, det havde jeg ikke fået med! ØV med jobbet, men stort tillykke med den kommende familieforøgelse!
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
vicky02
Posts: 830
Joined: Thu 28. Feb 2008 16:53

Re: Evt ny hest? Lån eller køb?

Post by vicky02 »

Randi...Det er heller ikke noget jeg sådan går og flager med. Hverken jobbet eller maven.

Min chef kommer retur fra ferie i næste uge mener jeg også håber jeg virkelig virkelig, at de enten vil fastansætte mig, eller ihvertfald stikke mig en vikarkontrakt til 30. januar.

Det er lidt nervepirrende dage pt. (også fordi arbejdet fusionere med 2 andre steder, så vi bliver alle fordelt jævnt over flere afdelinger....er der mon så en stol til mig et sted?).
User avatar
Jasper
Posts: 785
Joined: Sat 1. Mar 2008 16:20

Re: Evt ny hest? Lån eller køb?

Post by Jasper »

SP - :hhansen: :hhansen: :hhansen:
Livet er da for dejligt

Sagde Pia
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Evt ny hest? Lån eller køb?

Post by CXEC »

så længe hesten er i din varetægt, er det dit ansvar (jvf. dyreværnsloven) at passe den med dyrlæge osv. uanset, hvad der står i kontrakten.


Ikke kun iflg. dyreværnsloven men også ifølge KØBELOVEN!!! Nærmere betegnet KBL § 60, stk 2.

Om køb på prøve

§ 60. Er en genstand købt på prøve eller på besigtigelse, og er den leveret, bliver køberen bundet ved købet, såfremt han ikke inden aftalt tid eller, om ingen tid er aftalt, inden passende frist har meddelt sælgeren, at han ikke vil beholde genstanden.

Stk. 2. Sålænge køberen har genstanden til prøve eller besigtigelse, bærer han faren for den.

Jeg ville købe og ikke låne, men jeg er nok lige så sær som Ped.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
Post Reply