RSPCA - Dyrepoliti mm............?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
CMN
Posts: 380
Joined: Thu 13. Aug 2009 20:51

RSPCA - Dyrepoliti mm............?

Post by CMN »

Jeg elsker egentlig min Animal Planet kanal og bruger den flittigt.
Jeg følger også med interesse udsendelserne fra de forskellige RSPCA afdelinger, hvoraf dem fra Houston er de mest massive.

Der er mange tilfælde, hvor man ser sindsoprivende ting, hvor indgreb er på sin plads, men når indgrebet så er sket, er jeg nogen gange gået op igennem det røde felt, når så kvajhovederne tager f.eks. helt magre heste ind, fylder dem med antibiotika, hvorefter de sætter en balje foder og hø ad libitum til dem. For H....... da også :mur:
Hestene har næsten ikke enzymer tilbage i maven pga udmagring. Antibiotika er jo ikke ligefrem kendt for at opbygge enzymer og tarmflora i tarmsystemet eller?
Så står de lykkeligt og fortæller at nu får hesten en kraftig bredspektret dosis og når de gør det rigtigt effektivt, giver de lige en voldsom ormekur også.
Næste morgen finder de til deres store overraskelse hestene kollapsede med kraftig kolik og mange af dem dør. Hold da op hvor mærkeligt! :doed:
En hest der er kraftigt angrebet af orm kan dø af ormekuren alene.
Hårde antibiotikakure nedbryder i den grad tarmfloraen, hvad pokker skal de stakkels dyr fordøje med?

Var det så ikke mere humant bare at aflive dem?
Nå det sker jo også tit at de får dyr på ret køl, men det pisser mig af at se på.
For det så ikke skal være løgn, gør de tit det samme med hunde og med samme resultat.

Man ser også tit at de kaster kilovis af tørfoder ind til magre hunde i
hundegårde. For det første kan de da ikke tåle at fylde sig uhæmmet med tørfoder, når de selvfølgelig er rigtigt sultne, for det andet er hundene da nødt til at vænne sig til det nye foder der pludselig bliver smidt ind.
De fleste hunde får da tynd mave ved pludselige foderskift.

Denne mangel på grundlæggende kendskab til dyr, får mig uværgerlig til at tænke på, hvor ideelt eller mangel på samme, et dyrepoliti ville være herhjemme. Især når masser af ukendskab også til andre racer dukker op hele tiden.
Kan vi gøre det bedre i Danmark, eller Hvad?

MH Conny
Ensporethed fører vel kun til enden af den første blinde vej.
vicky02
Posts: 830
Joined: Thu 28. Feb 2008 16:53

Re: RSPCA - Dyrepoliti mm............?

Post by vicky02 »

Gud ved om vi ser de samme programmer?

De gange jeg kan huske med de helt super tynde heste, der går de afmålt hø ind. -Og jeg er rimelig overbevist om høkvaliteten er væsentligt lavere derovre.
Det er sjældent jeg ser dem få antibiotika. -Men jo, har set et par få ormekur.

Hundene har jeg også kun set få afmålte mængder, jeg har sågar hørt dem fortælle om det vigtigt at dosere oligt.


Tilgengæld kan jeg blive meget harm over, de skal redde ALT. Selvom dyret har stillet træskoene, skal de lige se om de kan få den retur. Det syntes jeg altså er at gå over gevind.

Men det er nok "the american way".
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: RSPCA - Dyrepoliti mm............?

Post by 99E »

vicky02 wrote:-Og jeg er rimelig overbevist om høkvaliteten er væsentligt lavere derovre.

Sludder og vrøvl.
Høkvaliteten svinger skam i USA som alle andre steder i verden - efter hvilke græsser der er i og hvordan vejret har været og hvordan jorden er gødet og hvad ved jeg.

Og jeg ser ikke de der programmer - og gjorde det heller ikke da vi havde Animal Planet - for jeg synes egentlig de der dyrepoliti'er handler helt tosset.
De forsøger at redde hvad som helst - uanset dyrets tilstand. Jeg har en enkelt gang set et program hvor de forsøgte at læsse en hest med et brækket ben.
En udmagret, sølle udseende lille hest - MED ET BRÆKKET BEN?! Ind i en god, stor step-up stock trailer, hvor den så kunne stå og vælte rundt. Og lad os bare sige at den hest der havde et "trailerlæsningsproblem". Havde den ikke været i så sølle forfatning havde de aldrig fået den op...
Det er jo idioti... Den skulle have været aflivet på stedet, IMO.

CMN wrote:Denne mangel på grundlæggende kendskab til dyr, får mig uværgerlig til at tænke på, hvor ideelt eller mangel på samme, et dyrepoliti ville være herhjemme. Især når masser af ukendskab også til andre racer dukker op hele tiden.
Kan vi gøre det bedre i Danmark, eller Hvad?

Mjah, vi kan starte med at tage en debat om dyreværnsloven.
Hvorfor er rodeo "forbudt" - men det er OK, acceptabelt og helt tip-top at dressurryttere "roll-kurerer" deres heste så de får gangartsfejl, smede "sylter" deres kunder så heste får benskader af at gå 10-12-18 uger uden smed, at "islændersmede" forsøger at "gangartsforbedre" deres heste med langsigtede skader som resultat, at quarters går på "dåsehove" der nærmest får lov at gro lodret op, at heste aldrig kommer på fold (JO DET ER STADIG LOVLIGT) og/eller står alene og aldrig har selskab af andre heste, at undlade at behandle fx sur stråle, at lade heste æde sig fede og forfangne år efter år, at det er tilladt at en hests eneste motion er en times daglig ridning i ridehus - med mulen ved bringen - at fodre heste uden hø (!!!) men med 7-10 kg havre... Need I continue?
Og så er der hunde, katte, produktionsdyr...

Jeg tror ikke på hverken dyrepoliti eller heste/hunde/katte/børnekørekort.
Folk der VIL være dumme er det uanset hvor meget viden, man forsøger at mase i hovederne på dem.
Og jeg tvivler på, det er muligt at lave et effektivt dyrepoliti til en rimelig pris...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
aribeth

Re: RSPCA - Dyrepoliti mm............?

Post by aribeth »

Jeg er enig med Ninie.... det undrer sgu også mig i den grad hvad de nogen gange finder på at redde derovre... jeg så den der med hesten med det brækkede ben.... det var godt nok unødvendigt efter min mening... og jeg må indrømme, at når jeg ser halvgamle mølædte pudler få amputeret benene for at de så kan overleve, så tænker jeg sgu "de er skøre de amerikanere"... men der er nok forskel på derovre og her...
Det virker som om de tænker mere i kvantitet end kvalitet....

jeg har ikke bidt mærke i det med ormekurene og foder og hø ad libitum må jeg indrømme...

Men i USA har man jo også droppet hesteslagterierne... efter min mening helt og aldeles hul i hovedet....


Katrine
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: RSPCA - Dyrepoliti mm............?

Post by 99E »

aribeth wrote:Men i USA har man jo også droppet hesteslagterierne... efter min mening helt og aldeles hul i hovedet....

Hvis man ser på hvordan det der hesteslagteri i hvert fald somme steder foregik - forstår man det bedre.
Ideen om at man kan slagte heste "humant" er fremmed for mange amerikanere.
At det så stadig er tilladt og muligt at køre slagteheste til Mexico og Canada gør jo bare at forholdene for slagteheste er forværrede... :mur:
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
aribeth

Re: RSPCA - Dyrepoliti mm............?

Post by aribeth »

jah... problemet er i mine øjne netop at de stakkels dyr nu enten bliver fragtet LANGT eller måske kommer til at ende i en vanrøgtssag, fordi ejeren ikke har råd til dyrlægeaflivning og hestene kommer til at gå for lud og koldt vand.... i stedet for at blive slagtet...


Katrine
User avatar
CMN
Posts: 380
Joined: Thu 13. Aug 2009 20:51

Re: RSPCA - Dyrepoliti mm............?

Post by CMN »

Vicky skrev:" De gange jeg kan huske med de helt super tynde heste, der går de afmålt hø ind. -Og jeg er rimelig overbevist om høkvaliteten er væsentligt lavere derovre.
Det er sjældent jeg ser dem få antibiotika. -Men jo, har set et par få ormekur."

Tja et helt bundt hø er efter min mening "Hø ad libitum"
At kvaliteten af hø i US skulle være dårligere?? Hvor i alverden kommer den fra?

Mht antibiotika, får de det ved den mindste lille rift, eller hvis der er den ringeste mistanke om en infektion, selvom der ikke er den fjerneste indikation herfor. Måske lægger du ikke mærke til det. Jeg gør ihvertfald!
MH Conny
Ensporethed fører vel kun til enden af den første blinde vej.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: RSPCA - Dyrepoliti mm............?

Post by 99E »

CMN wrote:Tja et helt bundt hø er efter min mening "Hø ad libitum"
At kvaliteten af hø i US skulle være dårligere?? Hvor i alverden kommer den fra?

Mht antibiotika, får de det ved den mindste lille rift, eller hvis der er den ringeste mistanke om en infektion, selvom der ikke er den fjerneste indikation herfor. Måske lægger du ikke mærke til det. Jeg gør ihvertfald!
MH Conny


Hø... Tah, McD er fra USA, og hvor god mad er det?! :viben:
Spøg til side: Rent faktisk er der i USA et nationalt hø-kategoriseringssystem, hvor høet sorteres efter foderværdi og så sælges i... Jah... "Klasser". Ligesom æg fåes i forskellige størrelser nede i supermarkedet.

Antibiotika:
Generelt er USA's regler for brug af hvad vi her til lands opfatter som "dyrlæge-krævende medicin" temmelig large...
Det er ikke usædvanligt at man selv giver fx smertestillende og afslappende ved kolik - jaja, venner, vi snakker det der i sprøjter med kanyler!
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
aribeth

Re: RSPCA - Dyrepoliti mm............?

Post by aribeth »

jeg "elsker" at læse udstyrsblade fra Staterne.... der er altid så mange sider med forskellige medikamenter man selv må give sin hest :askepot: :ehj: :nejtak:


Katrine
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: RSPCA - Dyrepoliti mm............?

Post by 99E »

På Valley Vet Supply (som er en webshop for private kan du købe sy-sæt... Altså sutursæt, ikke? Til at sy hesten sammen med...
Vildt.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply