Gysse & Gyda

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Gysse & Gyda

Post by BeritH »

smukke-ped wrote:Æhm....man tager da ikke bare en hund med og lader den rende løs, på en andens ejendom??

De få gange jeg har haft mine vovser med i stalden, har de været i snor, jeg kunne ikke drømme om at "tro" at jeg bare kan lade dem rende løs.

Det ser ellers dejligt ud....jeg tænker flæskesteg og grydestegt kylling.


Bare det var så vel Ped, men lige hvad det angår, så tror jeg du er one-of-a-kind.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Gysse & Gyda

Post by BeritH »

misssophie wrote:jeg har desværre flere gange oplevet heste/hunde-ejere der som det naturligste tager deres hunde med i stalden, og lader dem strejfe rundt som det nu passer dem bedst.

uanset om der er heste der er bange for hunde,- og uanset at der bor katte og killinger på stedet.

at andre dyr der endda bor på ejedommen, bliver jaget af hundene, ser en del hundeejere åbenbart ikke et problem i...



Nej, men de ville sikkert have set det som et problem, hvis salig Sorte-Jas stadig havde været iblandt os :vader: :vader:

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
Kokjo

Re: Gysse & Gyda

Post by Kokjo »

Katrine > Nej de skal ikke ud nu. Det er grise der kommer fra 23 graders varme i en spf-stald. De kan ikke tåle at komme direkte ud, så de vænner sig til den lave staldtemperatur i første omgang. De vejer kun omkring 35 kg, så de er heller ikke ret gamle og ikke klar til "at klare sig selv" endnu. De skal også lige have nogle bakterie-boosts før de er klar til at komme direkte ud i jorden.

Kalvene deler en hesteboks, og de er kun lige blevet vænnet fra mælken. 2½ måned er ikke ret meget, når man vælger at lukke dem ud uden et voksent dyr til at passe på dem. Forestil dig at lukke nogle føl på 2-3 måneder ud alene... det kan de ikke bare finde ud af :-) De er kun babyer :atengstedt:
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Re: Gysse & Gyda

Post by HeidiO »

Katrine, det er altså ikke bare at lukke grise ud på en mark, der skal jo være både inderhegn og omfangshegn med 5 meter imellem + der så er yderligere krav om at inderhegn mindst skal være 10 meter fra arealer med offentlig adgang.

Jeg kan ikke se, at der er noget synd i at grisene render i en boks - de har da væsentligt bedre forhold end en gris der har levet sit liv på spalter. Man kan jo sagtens udfordre grisenes tryner med f.eks grene og andet de kan gnufle i.
Heidi
aribeth

Re: Gysse & Gyda

Post by aribeth »

jeg har jo heller ikke skrevet noget om at jeg synes det er synd.... :linski:


Men alle de der regler for grisene for afstande og så videre... de gælder vel i princippet først og fremmest hvis man skal sælge dem videre?!
Jeg ved i hvert fald at de grise vi spiser går og hygger sig i det fri når de når en vis alder :-)


Kalvene... ja jeg synes det er synd de bliver taget fra så tidligt, men alternativet var jo nok en boltpistol for panden og jeg er da ikke i tvivl om de har det godt som de har det der.... meeeen.... jeg er sikker på lidt frisk luft skader lige så lidt som det gør for føl :linski:
Selvfølgelig skal de ikke lukkes ud på store åbne marker... men jeg synes faktisk nok at motion er en vigtig ting også for små kalve... og det er jo ikke meget de kan få i en hesteboks :-)


Men hvad med kyllingerne? kommer de ud? Kyllinger smager bedre når de har fået en diæt bestående af bær og spirer og græs og biller og andre insekter....



Katrine
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Re: Gysse & Gyda

Post by HeidiO »

aribeth wrote:jeg har jo heller ikke skrevet noget om at jeg synes det er synd.... :linski:


Men alle de der regler for grisene for afstande og så videre... de gælder vel i princippet først og fremmest hvis man skal sælge dem videre?!
Jeg ved i hvert fald at de grise vi spiser går og hygger sig i det fri når de når en vis alder :-)

Katrine


Nej, sorry Katrine - du skrev ikke noget om at det var synd :-)

Afstandene gælder hvis man vil holde gris udenfor, uanset om man selv æder dem eller sælger dem - det er jo for at undgå svinepest, at der er så strenge regler - der er nok et "par" bønder, der ville synes, at det er rimelig tåbeligt hvis det er sådan et hobbygrisehold, der får spredt svinepest i Danmark.

http://www.infosvin.dk/Haandbog/Staldsystemer/Udendors_sohold/Indhegning_svin_friland.html
Heidi
aribeth

Re: Gysse & Gyda

Post by aribeth »

fair nok !


Men altså... det er vel nemt nok at lave sådan en grisefold så, når man har plads nok :linski:




Katrine
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Gysse & Gyda

Post by 99E »

aribeth wrote:fair nok!
Men altså... det er vel nemt nok at lave sådan en grisefold så, når man har plads nok :linski:

Jeg tænker straks: Man har da bare hestene gående mellem de to hegn - vupti, så har man udnyttet pladsen optimalt! :lea:
Eller får - de skal alligevel have masser af hegn for at blive inde...

Men SPF-grise lever ret beskyttet - de skal helt sikkert have lidt tid til at vænne sig til den virkelige verden... :linski:

Jeg synes nu heller ikke det er synd at have grisene i boks, hvis de ellers har masser af halm, grene, græs, hø, etc.
Det er bare BEDRE for dem at være udenfor.
Synes jeg.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
aribeth

Re: Gysse & Gyda

Post by aribeth »

Ja jeg tænker også hestehegnet som det yderste hegn nemt nemt og smart smart... og hestene har underholdning !! :hhansen:

Jeg synes nu heller ikke det er synd at have grisene i boks, hvis de ellers har masser af halm, grene, græs, hø, etc.
Det er bare BEDRE for dem at være udenfor.
Synes jeg.


Det er også sådan jeg synes! alle dyr skal da ud... vi ville da korse os hvis det var heste der gik inde i en nok så stor boks, men hvis aldrig de kom ud.... det ville vi aldrig acceptere :-)



Katrine
Kokjo

Re: Gysse & Gyda

Post by Kokjo »

1 gris skudt og 2 nye kom til idag...
Post Reply