Trælse tanker omkring smed

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
FruTusse
Posts: 1514
Joined: Mon 4. Aug 2008 12:14

Trælse tanker omkring smed

Post by FruTusse »

Sådan lidt apropos det her med dårlige hove så ligner Tusse's hove for øvrigt også bare lort lige p.t., bare fordi at smeden ikke ville høre når nu jeg indtil flere gange havde oplyst ham om at hun om sommeren kun kan/skal gå max. 5 uger mellem hver beskæring fordi hendes hove gror som ukrudt.
Resultat: Smeden blev ved at skubbe os forrige gang til der var gået 7 uger, og Tusse var sørme så vokset en halv cm ud over sine sko både indvendigt og udvendigt, og var for øvrigt øm af det. Så flækker hovene sjovt nok og de næste sko holdt sgu ikke synderligt godt. Tusse præsterede så derfor også lige at træde begge sine sko af efter under 4 uger(går kun med forsko) forrige lørdag. Hun var overhovedet ikke øm så jeg ventede med sindsro på at smeden kunne komme i løbet af sidste uge, og kunne sagtens ride videre bare med boots på.

Smedemester sender en af sine ansatte - en aldrende herre - i torsdags. Han plejer at lave et pænt arbejde. Havde talt med smedemester om helt alm. 4-punkt-sko som alternativ til de specialsmedede sko han har lavet til hende i snart et år - en kombination af 4-punkt mod tåen og egg-barr bagtil, da hun har været fuldstændig rengående og problemfri siden hun fik disse på første gang, og smedemester var sikker på at det der havde været problemet med halthed var dårlig beskæring i form af lidt for lang tå og for lave dragter. Så han synes at vi skulle prøve.

Den smed han sendte ud til os mente så ikke at han kunne trække 4-punkt-skoene tilbage pga det manglende horn i begge sider af begge hove, så tåen var næsten ikke fritlagt på nogen af de to hove. Betød ikke noget fik jeg at vide.

Sadler op for at komme ud at ride, og kan allerede i skridten mærke at Tusse ømmer sig. Tænker i første omgang at ok, hun er måske for en gangs skyld blevet lidt øm af skoningen og forsøger at ride, men Tusse viser momentvis tydeligt ubehag og jeg ender med at stoppe ridningen, stå af og skridte hende af og gå op i stalden igen.

Jeg vælger at sætte hende ned på døgnfolden som sædvanligt og vente til fredag for at se hvordan hun så har det. Tager derud tidligt fredag morgen og har talt med smedemester forinden, og til min store forskrækkelse er Tusse STOKhalt på højre forben højre volte rundt og derudover meget tydeligt øm på begge forben på begge volter, går faktisk som en syg høne. :nej:

Samme smed som dagen før kommer, og kan ikke fortælle mig hvad der kan være galt. Jeg spørger til at tåen ikke er fritlagt som jeg altid har fået at vide at den skal være ved 4-punkt-sko for at de tjener deres formål, men nej det mener han ikke er problemet. Alligevel nævner han så selv at de forreste søm måske kan sidde så langt fremme at de kan genere hende. Det hjælper dog ikke at fjerne disse søm, hun er lige så øm og halt som før, ved en mønstring i ridehuset.
Smeden vil så tage skoene helt af, hvilket jeg også er stemt for, da jeg ikke vil have at Tusse skal gå rundt med så tydeligt mange smerter ved de sko.
Monterer et par boots og går i ridehuset endnu en gang for at se om dette så har hjulpet bare en smule, men nej hun er stadig lige øm og halt.
Da jeg kommer op til stalden igen spørger jeg pænt og stille og roligt smeden om Tusse mon kan være blevet sømstukket, og til det svarer smeden først at tjaeh, joeh, det kan da godt være, og da jeg så spørger hvad jeg så gør nu, ja så tænder smeden fuldstændig af, og "nu gider han fandme ikke røre mere ved det lort, og han er bare ansat, og jeg må tale med mester selv", og så sætter han sig sgu ind i sin bil og kører fra mig der står der med en hest der er stokhalt, med smerter og nu uden sko!!! :-o

Kunne ikke få fat i smedemester selv på sådan en fredag ved frokosttid, og brugte så weekenden på at sæbebade Tusse's forhove og pakkede hende ind i boots på fold om natten de første par dage og havde hende så inde det meste af eftermiddagen så hovene kunne tørre op igen. Havde heldigvis noget Metacam stående som hun kunne få weekenden over. Talte med dyrlægen som ud fra min forklaring var sikker på at hun var blevet sømstukket eller sømklemt, og der var ikke rigtig andet at gøre.

Men det er da bare trælst!

Selvfølgelig er det noget der kan ske, absolut ikke særlig fedt, men sket er sket.
Vi stod 4 mennesker i stalden og var noget målløse over smedens reaktion på et spørgsmål, som situationen taget i betragtning, var meget nærliggende.

Smeden havde desværre bare sømmet Tusse så lavt så der jo nu er flækket lidt yderligere af hovene, så selvom hun er øm nu uden boots så må hun gå uden sko i alt fald den næste uges tid med, så hun også lige kan komme sig helt over at være blevet enten sømstukket eller -klemt. Hun har heldigvis sagtens kunnet gå på græsfolden uden boots siden søndag eftermiddag uden ømhed, og bliver trukket derned med boots på og får dem taget af nede på græsfolden, og vice versa når jeg kommer for at tage hende op i stalden.
Hun er næsten helt rengående på det højre ben nu, også uden boots i ridehuset, men ømmer sig stadig en smule ind imellem så ridningen er indtil videre lagt på hylden, og har i morges talt med smedemester som synes at vi skulle tales ved onsdag i næste uge og se hvordan det hele så ser ud.

Tusse har fået smurt noget specielt stads på hovkanterne som lægger en hærdende hinde, mest for at forhindre at hornet kan komme til at flække yderligere.

En ting jeg i øvrigt heller ikke forstår er hvorfor de reg. beslagsmede(i alt fald dem jeg har kendt til) beskærer hestene så de bliver totalt fladsålede???
Tusse er nu igen fuldstændig fladsålet på begge forhove efter lidt over et år med sko på igen, men er det virkelig nødvendigt for at kunne lægge sko på??
Det kan jeg med min bedste vilje simpelthen ikke forstå!

Ninie, har du et bud på dette fænomen?

Nå, men det jeg ville med dette indlæg var egentlig bare at lufte min frustration over en skidt skoning som så er gået ud over min stakkels hest. Det er bare ikke særlig fedt at se sin hest have så ondt, slet ikke over en ydre påvirkning der kunne have været undgået hvis smeden havde gidet at høre på mig i første omgang mht smedeintervaller. :mur: :mur: :mur:
Danske oldenborgheste kan og vil
- og jeg har en stjerne af slagsen!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Trælse tanker omkring smed

Post by 99E »

Smedene beskærer hestenes hove så godt de kan.
Det er forholdsvis få, der "fusker og sjusker" med velopdragne heste, der står pænt.
Smedene gør altså det, de har lært af mester.

Så når hestene bliver fladsålede skyldes det IMO oftes mindst en af 2 ting:
Fodring.
Hovens spil og dynamik eller mangel på samme.

Lad os antage at du IKKE står med en subklinisk forfangen hest, som derudover får for meget græs og/eller korn - men at det er hovplejen og ikke andet.

Hoven er ikke lavet til at bære det meste af vægten på hovvæggen. (Mener jeg - og en del barfodstosser, Jochen Biernat vistnok undtaget.)
Hvis man lægger sko på, bærer hesten pr. automatik det meste af vægten på hovvæggen.
Samtidig nedsætter man (sorry, der er ingen vej uden om...) hovens spil.
Kombinerer man det med for lange beskæringsintervaller (og det gør man som regel) har man dannet en god grobund for vinger og andefødder, og vuppetibupti har man flade såler.
Keine hexerei.

Jeg vil tro, man har en chance for at undgå det ved at have de famøse 32 dage mellem hver beskæring (Grunth, Smedegaard) og derudover at beskære hoven korrekt, lægge sko på i den rette størrelse og udformning og alt det der.
Kombinerer man det med en hysterisk god bokshygiejne og en skoløs periode på 4-6 mdr om året kan det måske nok lade sig gøre.

Hvis Tussen var min hest havde jeg ringet til smedemesteren og forklaret ham at jeg ville indbringe denne sag for smedenes ankenævn og at jeg forøvrigt ikke ville have at nogen af dem så meget som overvejede at røre min hests poter igen. Og å ville jeg kontakte det dersens smedeankenævn....
Og så )derefter, efter ankenævnsprsonen havde set min halte hest og jeg havde bedt ham holde sine smedefingre væk) ville jeg få lagt noget Equicast, Perfect Hoofwear eller lignende på, bygge en "sko" nedenunder af kunsthov og lade hende gå med det i de 2-4 uger sådan noget bliver siddende mens jeg lystigt red af sted på hesten (efter 24 timers hærdningsperiode i boksen - så kan i hvert fald EquiCasten godt blive på blads i op mod 4 uger...)

Derefter ville jeg enten finde en anden smed (som kan finde ud af at lægge sko på som hesten kan gå med) eller have barfodshest.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Trælse tanker omkring smed

Post by Frieser9460 »

Øv, sikke en dårlig oplevelse... og stakkels Tusse! :tommelned: Jeg kan godt forstå, du er vred og frustreret, og jeg må indrømme, jeg synes, smedens reaktion på din kritik er under al kritik... men han har sandsynligvis haft dårlig samvittighed, fordi han godt har kunnet se, han har lavet noget l**t...

Håber, Tusse snart er helt ok igen, så hun igen kan få sine sko på, og I kan komme igang med ridningen igen. :-)

Ved altså ikke rigtigt, hvad der er galt med de der smede nogle gange... ind imellem får man lidt den følelse, at de tror, de kan behandle deres kunder, som det passer dem, og mange bryder sig ikke om spørgsmål og kritik, men forventer bare, man accepterer alt, hvad de laver uden at blinke... for så slet ikke at komme ind på dem, der ikke kan finde ud af at overholde aftaler og bare brænder en af, når man har lavet en aftale... :tommelned:

Men, men, men... det skal så også retfærdigvis siges, at der selvfølgelig også findes gode smede, som overholder aftaler, laver et godt stykke arbejde osv. Jeg har indtil videre haft 2 smede, jeg har været RIGTIG glad for. Den første er desværre død, og den anden holdt pludselig op med at overholde vores aftaler, og da han til sidst havde svigtet mig i over 4 uger (= rigtig grimme hestehove og massiv dårlig samvittighed), ja så blev han altså skiftet ud. Nu har jeg en indtil videre dygtig og kompetent smed, som jeg har lavet en fast aftale med. Han er dyr, men han gør et godt stykke arbejde og håndterer hestene nogenlunde fornuftigt. Så jeg håber, han er en "beholder"! :-)

I hvert fald indtil vi får råd og mulighed for at sende Bo på hovtrimmerkursus! :hhansen:
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Trælse tanker omkring smed

Post by 99E »

Frieser9460 wrote:Ved altså ikke rigtigt, hvad der er galt med de der smede nogle gange... ind imellem får man lidt den følelse, at de tror, de kan behandle deres kunder, som det passer dem, og mange bryder sig ikke om spørgsmål og kritik, men forventer bare, man accepterer alt, hvad de laver uden at blinke... for så slet ikke at komme ind på dem, der ikke kan finde ud af at overholde aftaler og bare brænder en af, når man har lavet en aftale... :tommelned:

Danmark lider under MASSIV smedemangel.
Der er - ganske enkelt - ikke nok uddannede smede til at alle landets mange heste kan få smed ofte nok.
Hvis man lægger de u-uddannede oven i - stadig ikke nok.
Plus barfodstrimmere - STADIG ikke nok...

Hvis vi lader som om, alle heste skulle have tilset hovene af en GOD og DYGTIG smed eller barfodstrimmer hver 32. dag - Hahahahahahaahhhhhhh!!!!

Kort sagt:
LANGT de fleste smede kan være absolut ligeglade med om der ryger en kunde eller tre i svinget, fordi der er såååå mange, der gerne vil have adgang til smedehjælp.
DERFOR kan de tillade sig at komme for sent, komme fulde, slå hestene, lave noget skodarbejde etc etc.
Nogle af dem har ingen faglig stolthed, så det er hvad de gør: Laver skodarbejde og sviner kunderne. Fordi de KAN.

De gode smede? De tager MEGET ofte ikke nye kunder ind. :linski:
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
FruTusse
Posts: 1514
Joined: Mon 4. Aug 2008 12:14

Re: Trælse tanker omkring smed

Post by FruTusse »

Det skal lige for god ordens skyld siges at Tusse er meget pænt slank også selvom hun går på døgnfold og har gjort det i knap 4 uger nu. Hun var yderst slank - næsten for slank - inden græsningssæsonen overhovedet startede og måtte faktisk gerne tage lidt på, så nu er hun en rigtig pæn ridehestemodel at se på.
Dyrlægen er ikke i tvivl om at hun er blevet sømstukket/-klemt, især fordi reaktionen kom prompte, og hun var klokkerengående og ikke det mindste øm da jeg trak hende op til smeden i torsdags for at få nye sko på.
Jeg har mistet min gamle hest til forfangenhed(ikke pga græs men wrap sandsynligvis med giftige planter i) så jeg kender til de første tegn og faresignaler. Det er såmænd pga mit såkaldte "hysteri" at vores heste på stedet bliver græsset nænsomt og langsomt ind.

Den smed jeg har nu har faktisk formået at holde hendes hove rigtig pænt og kombinationen med en sko lavet som 4-punkt fortil har fungeret helt optimalt. Hun har ikke i snart det år jeg har brugt ham været for lang i tåen eller haft vinger, så det er ikke her der kan sættes en finger på.
Desværre var smedemester ude for en hest der flåede i hans arm og skulder og han er derfor blevet opereret og har ikke selv kunnet komme for at sko Tusse, og det kan ses!! Specielt forrige gang og denne gang har været noget skidt, hvilket som sagt også skyldes at han ikke sendte en mand ud for ordne Tusse efter 5 uger som jeg havde bestilt til men først efter 7 uger.
Jeg bliver så irriteret, for jeg har haft Tusse i 11 år nu og jeg VED af erfaring hvor længe hun kan tåle at gå imellem smedebesøgene, og jeg bliver altså noget træt når smeden ikke vil høre på mig og tror at han ved bedre! :mur:

Jeg har været kisteglad for at smedemester har villet køre helt op til mig for at sko min hest, specielt fordi det sygebeslag han har lavet til hende har fungeret optimalt (når man ser bort fra at en egg-barr sko er lidt for nem at træde af, men det er faktisk kun sket få gange), og så lægger han nemlig skoene stort nok på, i modsætning til mange andre beslagsmede.

Hele årsagen til at Tusse fik sko på igen efter en periode på noget over et halvt år uden, var faktisk at hun blev halt, meget halt, og stod i 6 mdr. hele sidste forår og sommer, og dyrlægen ordinerede sygebeslag. Man var meget i tvivl om diagnosen, som i første omgang lød på kalkaflejringer i hovleddet, men som dyrlægen alligevel ikke kunne få til at passe, og dernæst hældte til at det muligvis kunne være noget hovsenebenssyndrom, men her reagerede Tusse bare ikke som de sædvanligvis gør, så det passede heller ikke rigtigt.
Så egg-barr delen af sygebeslaget blev lavet under hensyntagen til hovsenebenssyndrom og 4-punkt delen for at lette overrulningen under hensyntagen til hovleddet.

Så jeg TØR ganske enkelt ikke lade Tusse gå uden sko i særlig lang tid - jeg troede faktisk ikke at jeg havde en ridehest mere, hvis overhovedet en hest, efter de 6 mdr. med halthed sidste sommer.

Jeg er ikke interesseret i at melde smedemester(som er gammel i gårde) til Smedeankenævnet, de hytter alligevel deres egne, så det tvivler jeg stærkt på at jeg overhovedet vil få noget som helst ud af, andet end at det rygtes i smedekredse, og jeg vil få svært ved at finde en smed der vil sko min hest, og det er jeg, eller snarere Tusse, altså dybt afhængig af at jeg kan. Så det vil være at save den gren over jeg selv sidder på.
I øvrigt er det rigtig svært at finde en smed der vil køre ud til os for bare én hest, jeg ved det af erfaring, da jeg for et år siden ringede til en hel del før jeg fik fat i nuværende. Skulle smedemester være helt galt på den alligevel, så kommer der en enkelt anden beslagsmed i stalden som laver rigtig pænt arbejde både på heste med og uden sko, og ham vil jeg så forsøge at spørge.

Jeg har desværre ikke ubetinget gode erfaringer med Equi Cast, Perfect Hoofwear, da jeg syntes at strålen blev meget trykket da hun gik med det i starten da hun fik taget sine sko af, for at se om hun kunne gå uden.
Hun vedblev faktisk at være øm, også ofte med boots på, så det er ikke noget jeg overhovedet vil eksperimentere med igen på en 15-årig hest der har haft forsko på siden hun var 5.
Men hun fik rettet sine hove ret flot op, og det er så det jeg ikke forstår at en reg. beslagsmed ikke kan holde ved lige, selvom der skal slås sko på.

Ninie alle jeg har talt med har sagt at det her med kunsthov skal jeg holde mig fra, det holder ikke osv. Jeg får jo næppe smeden med på idéen, selvom jeg faktisk selv synes at dét lyder som noget der lige nu kan være en god løsning for at undgå flere søm-uheld i Tusse's hove, og hvad filan gør jeg så??

Louise:
Ja jeg forstår altså heller ikke hvad der sker for smedene, men det bunder nok i at de kan tillade sig at være grove, for de har allesammen rigeligt at lave, og virker revnende ligeglade med om de mister en kunde her og der.
Det værste er, at jeg faktisk ikke engang kritiserede den pågældende smeds arbejde, jeg spurgte blot på en pæn og ordentlig måde om Tusse kunne være sømstukket, og blev mildt sagt noget overrasket over hans reaktion.

Men det er jo rigtig dårlig reklame for en ellers ret velrenommeret smedemester hvis jeg går til en anden smed i stedet, fordi "man" ikke er indstillet på at lytte til hesteejeren og finde en løsning.
De må jo til syvende og sidst være ligeglade?
Danske oldenborgheste kan og vil
- og jeg har en stjerne af slagsen!
User avatar
FruTusse
Posts: 1514
Joined: Mon 4. Aug 2008 12:14

Re: Trælse tanker omkring smed

Post by FruTusse »

99E wrote:
Frieser9460 wrote:Ved altså ikke rigtigt, hvad der er galt med de der smede nogle gange... ind imellem får man lidt den følelse, at de tror, de kan behandle deres kunder, som det passer dem, og mange bryder sig ikke om spørgsmål og kritik, men forventer bare, man accepterer alt, hvad de laver uden at blinke... for så slet ikke at komme ind på dem, der ikke kan finde ud af at overholde aftaler og bare brænder en af, når man har lavet en aftale... :tommelned:

Danmark lider under MASSIV smedemangel.
Der er - ganske enkelt - ikke nok uddannede smede til at alle landets mange heste kan få smed ofte nok.
Hvis man lægger de u-uddannede oven i - stadig ikke nok.
Plus barfodstrimmere - STADIG ikke nok...

Hvis vi lader som om, alle heste skulle have tilset hovene af en GOD og DYGTIG smed eller barfodstrimmer hver 32. dag - Hahahahahahaahhhhhhh!!!!

Kort sagt:
LANGT de fleste smede kan være absolut ligeglade med om der ryger en kunde eller tre i svinget, fordi der er såååå mange, der gerne vil have adgang til smedehjælp.
DERFOR kan de tillade sig at komme for sent, komme fulde, slå hestene, lave noget skodarbejde etc etc.
Nogle af dem har ingen faglig stolthed, så det er hvad de gør: Laver skodarbejde og sviner kunderne. Fordi de KAN.

De gode smede? De tager MEGET ofte ikke nye kunder ind. :linski:


Det var så lige mine ord :mikkel:

Ham jeg har tager normalt heller ikke nye kunder ind, det var kun fordi jeg for snart et år siden fik talt min sag godt og grundigt at han indvilligede i at se hvad han kunne gøre, og jeg er da dybt taknemmelig, for Tusse var faktisk rengående dagen efter hun havde fået pålagt sygebeslagene første gang, og har været det lige siden(indtil i torsdags).

Derfor vil jeg også gerne kunne finde en løsning så jeg kan fortsætte med ham, men det kræver som et minimum at han nu selv kommer med ud for at se på hovene. Fair nok at han endnu ikke er i stand til at sko, men han må dælme tage med og se hvad det er vi har med at gøre nu.
Danske oldenborgheste kan og vil
- og jeg har en stjerne af slagsen!
aribeth

Re: Trælse tanker omkring smed

Post by aribeth »

øv MarieMD... det er rigtig synd for dig og Tudsen at hun er blev halt af sådan noget klamp :traet:
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Trælse tanker omkring smed

Post by misssophie »

øv, det er godt nok træls med alle de problemer du har med Tusses fødder.

har din smed ikke andre han evt. kan sende ud? (helst sammen med smedemester den første gang...)

jeg sidder samtidig og tænker om løsning måske kunne være de dersens plasticsko man limer på hoven, så man slipper for sømhuller???

Jeg har absolut ingen erfaring med dem,- men det kan være der er andre der har?
Idéen bag lyder i hvert fald til at være god, hvis de vel at mærke er holdbare nok...
Misssophie
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Trælse tanker omkring smed

Post by 99E »

Strålen trykket? Hvordan det?
Det er ikke et problem, vi har haft - jeg kan igenigen ikke huske om Keppie lægger noget på strålen under cast'en, men vi bruger som regel noget mellemlag, så strålen er beskyttet og får noget støtte.
At strålen er blevet overstimuleret er sjældent et problem.

Det smarte til dit tilfælde er, at man KAN lægge en cast, som man så slår skoen på.
Dvs. strålebeskyttelse og -støtte, en cast, som man limer sindssygt godt fast og i bunden en sko, hvis man af en eller anden grund IKKE kan nøjes med at bygge en sko af kunsthov.

Kunsthov sidder naturligvis bedst fast, hvis det har noget at gribe fat i - noget ren og sund hov... En ny og ren cast. Desværre sidder det - ligesom limsko - bare ikke SÅ fast, sammenlignet med at de fleste har vænnet sig til at sømsko kan sidde i månedsvis...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
FruTusse
Posts: 1514
Joined: Mon 4. Aug 2008 12:14

Re: Trælse tanker omkring smed

Post by FruTusse »

Ninie: Keppie brugte ikke noget indenunder cast'en da vi lagde det på Tusse, ved ikke om hun gør det nu.
Jeg skrev faktisk til hende for at høre om hun havde noget hjemme, men det havde hun desværre ikke, og jeg kan ikke selv bestille det over nettet da man kun kan betale med Visa Dankort og det har jeg ikke.

Men min erfaring var at bagenden af Tusse's stråle, den brede del ved hovballerne blev mast helt flad og trykket nedad af cast'en, og der gik en uges tid eller mere før det havde rettet sig igen. Synes bare at det må være rigtig ubehageligt og ikke optimalt i mine øjne. Men derudover er det et genialt produkt som fungerer efter hensigten.

Misssophie: Jeg har også tænkt tanken omkring limsko, og jeg vil helt bestemt tale med smedemester om det.
Jeg har forsøgt at få ham til at køre med en af sine svende ud til mig og Tusse, men det har han ikke haft tid til :ehh:
Han sendte en anden svend forrige gang, og det var i første omgang pænt arbejde at se på, men han havde så ved nærmere eftersyn fået sat en del af sømmene så tæt ved de gamle sømhuller at sømmene hurtigt kom til at stikke for meget ud. Det var ligesom de sank lidt nedad.
Men da var det jo også at smedemester havde trukket tiden alt for langt og hovene var derfor flækket i siderne, så der havde vi allerede problemet.

Tusse er jo normalt ikke vanskelig at lægge sko på, og hun træder dem faktisk sjældent af. Hun har altid fået ros for sin gode hornkvalitet, så det er bare pisse trælst når en smed så kan ødelægge nogle ellers fine hove, bare fordi han ikke lige gider at komme indenfor det interval jeg har bestilt ham til.
Hvad fanden hjælper det at jeg ringer 14 dage!! i forvejen og bestiller ham, når han så alligevel ikke kommer i den uge jeg har bestilt ham til! SÅ svært kan det heller ikke være at planlægge 14 frem i tiden, synes jeg. :brok: :brok:

Ja, jeg føler sgu at han pisser på min hest og hendes velfærd :oeje:

Og fortæller jeg ham det får jeg bare besked på at så gider han ikke at komme mere, og så har jeg et alvorligt problem netop fordi smedene har alt for meget at lave og de fleste ikke tager nye kunder ind. Øv altså!

Nå, nu vil jeg køre ud at tage Tusse lidt ind fra varmen og alle de forbaskede klæger vi har på foldene, så hun kan få fred i et par timer.

Tak for respons til alle og hav nu en rigtig dejlig dag i det dejlige vejr. :heidio:
Danske oldenborgheste kan og vil
- og jeg har en stjerne af slagsen!
Post Reply