Efterlønnen !

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Efterlønnen !

Post by Intunia »

Da jeg i sin tid skiftede fagforening, undrede jeg mig over, hvorfor det var så dyrt.
Jeg fandt så ud af, at jeg automatisk indbetalte til efterlønnen, og at man selv skulle udfylde en formular for at afmelde.
det gjorde jeg så, fordi jeg med rette havde en ide om, at den ikke ville eksistere, når jeg nåede op i den alder.
Men hvad sker der med de penge, som folk har indbetalt til efterløn, men som de alligevel ikke ryger uden for ordningen, på grund af alder ? (under 45)
Kan man kræve pengene tilbage, eller vil de blive forvaltet for en, ligesom så meget andet gør i samfundet ?
bla bla bla
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Efterlønnen !

Post by HHansen »

Nu ER det jo ikke vedtaget endnu at det afskaffes.

Men planen er at de der har sparet noget op får det udbetalt nu.
Selvfølgelig efter fradrag af en pæn sum til skat :ehj:

Jeg valgte som dig da det gik op for mig at man KUNNE vælge. Så tror nok jeg har sparet op i 10 år eller noget.. og så ikke sparet op de seneste 10 år...
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Efterlønnen !

Post by CXEC »

Jeg betaler heller ikke til efterlønnen og folk syntes nærmest at jeg var syg i hovedet fordi jeg ikke ville betale til det...............
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Efterlønnen !

Post by Ane »

Selvfølgelig skal man ikke være nedslidt og tvunget til at være på arbejdsmarkedet, men det er da også mystisk at raske mennesker kan skride når de er 60 :ehh:

Jeg indbetaler ikke til efterløn, jeg bliver ikke nedslidt af mit arbejde.

-Excuses are the nails used to build a house of failure
aribeth

Re: Efterlønnen !

Post by aribeth »

jeg indbetaler heller ikke til efterlønnen...

Jeg synes helt sikkert ikke at folk der er nedslidte skal arbejde når de bliver gamle... men jeg synes faktisk heller ikke at det er fedt at nogen som ikke er slidte, kan gå som 60 årige og så få størstedelen af efterlønnen udbetalt af staten...

En plan med efterløn til dem der fx har været 40 år på arbejdsmarkedet eller noget i den stil, synes jeg lyder mere fornuftig... eller også skulle man måske bare indbetale mere til efterlønnen, og staten skulle bidrage med mindre?
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Efterlønnen !

Post by Lone Beck »

Jeg kan ikke huske om jeg betaler :anonym:
Jeg kan huske, at jeg besluttede mig for at melde fra, men jeg aner ikke om jeg rent faktisk fik det gjort...

Jeg vil meget hellere være 70 år og arbejdsdygtig end 60 år nedslidt :loneb:

Hvis folk er nedslidte og ikke kan holde til at arbejde, kommer de ikke til at arbejde. Eller er det dét fagforeningerne vil have? :hva:

Jeg synes fagforeningerne skulle tage at kæmpe for at få nogle acceptable arbejdsbetingelser på de arbejdspladser, hvor folk bliver slidt ned, i stedet for at kæmpe for at bevare en luksus, vi ikke får råd til i fremtiden.

Det hører sgu da ingen steder hjemme, at folk efter 30-40 år på arbejdsmarkedet, skal holde ferie i omtrent ligeså mange år :fy:

Skulle de unge til den tid så arbejde 70 timer om ugen for at finansiere vores driverliv? Det tror jeg ærlig talt ikke de gider...
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Efterlønnen !

Post by Lena »

Jeg betaler til efterlønnen............. og har en ok pensionsordning. Jeg er helt rolig mht efterlønnen. Enten går jeg på efterløn eller også får jeg pengene udbetalt.

Jeg hørte en i radioen forleden. Han ville åbne en forretning med rollatorer...... med en åbningstid til kl. 22. Så kan folk komme og handle efter arbejdstid............ :viben:
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Efterlønnen !

Post by Intunia »

Lone Beck wrote: Jeg synes fagforeningerne skulle tage at kæmpe for at få nogle acceptable arbejdsbetingelser på de arbejdspladser, hvor folk bliver slidt ned, i stedet for at kæmpe for at bevare en luksus, vi ikke får råd til i fremtiden.


Der er gjort rigtig meget for acceptable arbejdsbetingelser, takket være fagforeningerne.
Men man kommer ikke udenom mærkelige arbejdsstillinger og tunge løft og nedslidning i byggeriet, så længe man ikke kan trylle tagstenene på plads.
bla bla bla
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Efterlønnen !

Post by Ane »

trylle kan man næppe - men robotter kan nok lære at mure: http://www.botjunkie.com/2010/09/13/rob ... all-house/

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Efterlønnen !

Post by HHansen »

Noget andet er jo så om vi der har jobs der ikke slider os op fysisk, kan beholde disse jobs...

Kan vi være skarpe nok i hovedet til at beholde det vi har?
Og bliver man ansat et andet sted hvis man bliver fyret som 65 årig?
Næppe :tommelned:

Undtagelsen bliver nok det offentlige, der så bliver en samling gamle mænd og kvinder der sidder og flytter på papir som de har gjort i 50 år.. Det er måske heller ikke smart.

I teorien kan jeg sagten klare mit job i mere end 20 år endnu. Men på den anden side.. kan jeg følge med i udviklingen? Der er sket meget inden for IT i de 25 år jeg HAR været i branchen, det går næppe i stå de næste 25...
Og vil min arbejdsgiver så ikke hellere have en ung???
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Post Reply